Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hyra diascanner?


manlan

Rekommendera Poster

Hej,

 

tänkte scanna in ett arkiv med diabilder, kanske ett tusental bilder i runda slängar, och skulle vilja hyra en diascanner för ändamålet. Ett tidigare tips var Scandinavian Photo men dom hyr inte ut längre för att det var en del problem med apparaten säger man (en Reflecta som kan scanna ett magasin i taget). Att köpa den känns inte riktigt aktuellt då den ligger på 10-12000:- och efter avslutat projekt har jag ingen glädje av den längre. Nån som vet vart jag jag kan vända mig? Gärna i Sthlms-trakten...

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns firmor som skannar dia för 3-5 kr styck. Sök på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har ju gjort det och priset ligger på 5-7:-/bild och med tusentalet bilder blir det ju rätt mycket pengar. Tänkte att om jag hittar nåt att hyra så kan jag komma lindrigare undan...

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips som låter väldigt tacky, men faktiskt fungerar överraskande bra är att plåta in diabilderna med digital systemkamera. Bygger förvisso på att man har ett riktigt bra makroobjektiv, ett ljusbord och ett stativ, men har man det så digitaliserar man bilder i en helt annan takt än med en scanner. Och med överraskande bra resultat. Tidigare har jag scannat med min Minolta Scan Dual 3, men kvaliteten blir minst lika bra med macroobjektivet, plus att det går ca 30 ggr snabbare. Har även plåtat in en del svartvita neg med lika bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du tänkt dig att det skulle kosta att hyra en scanner? Med tanke på att scannrar idag är ganska billiga, så kanske det är värt att överväga det alternativet. Man använder dem till mera än att digitalisera bilder, t ex brev, betalorder och artiklar (vilket sparar kopiatorkostnader). Om du bestämt dig för att inte digitalisera annat, går det nog att sälja scannern efter utfört uppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den här lösningen torde vara den i särklass effektivaste. Har tyvärr inte sett något i Sverige men någonstans under en sten eller så borde någon ha en liknande produkt.

 

http://www.kenko-tokina.co.jp/d/4961607862513.html

4961607862513_300.jpg

 

Har sett enklare varianter bland råttorna i engelska fotomagasin. I princip ett rör med filtergänga och en hållare för en diaram. Kanske ett DIY-projekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här lösningen torde vara den i särklass effektivaste. Har tyvärr inte sett något i Sverige men någonstans under en sten eller så borde någon ha en liknande produkt.

 

http://www.kenko-tokina.co.jp/d/4961607862513.html

4961607862513_300.jpg

 

Har sett enklare varianter bland råttorna i engelska fotomagasin. I princip ett rör med filtergänga och en hållare för en diaram. Kanske ett DIY-projekt?

 

 

Dessa fanns det gott om en gång i tiden innan scanners blev möjligt, har faktiskt en liknande liggande någonstans men då var de ganska dyra.......

 

Billigast blir nog om man ar Microsoft då den inte verkar funka på OSX: Diascanner

Eller mer användbart till OSX och annat: HP Scanner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de föreslagna lösningarna för självskanning innebär att du måste plocka ur bilderna ur magasinen en och en. Om du skickar iväg bilderna slipper du det. Hur mycket är din fritid värd?

 

Om du ändå ska plocka med bilderna själv så skaffa/hyr en Epson Perfection 4990 Photo. Där lägger du 8 (monterade) dia i taget i hållaren och trycker på knappen så skannas alla 8. Ja, det tar en stund att skanna, men byt bilderna i varje reklampaus när du ändå ser på TV, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa mindra och rätt billiga skannrar gör säkert jobbet bra nog då jag egentligen inte är ute efter den allra högsta kvalitén nödvändigtvis. Men problemet är att jag har väldigt många bilder (ca 1000) och att bara ta några åt gången tar alltför lång tid och jag kommer förmodligen inte gå i mål med projektet. Reflecta har en skanner (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=136507) som tar ett helt magasin i taget vilket underlättar när det är så här många bilder, men den är ju rätt dyr så därför hade ju hyra avarit att bra alternativ.

 

Det här med att plåta av bilderna med digitalkameran, hur gör med det mer i detalj och krävs det makro och ljusbord för det alltså, hur då?

 

/Måns

post-9718-1259056123_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips som låter väldigt tacky, men faktiskt fungerar överraskande bra är att plåta in diabilderna med digital systemkamera. Bygger förvisso på att man har ett riktigt bra makroobjektiv, ett ljusbord och ett stativ, men har man det så digitaliserar man bilder i en helt annan takt än med en scanner. Och med överraskande bra resultat. Tidigare har jag scannat med min Minolta Scan Dual 3, men kvaliteten blir minst lika bra med macroobjektivet, plus att det går ca 30 ggr snabbare. Har även plåtat in en del svartvita neg med lika bra resultat.

 

Jag har tänkt i samma banor, dock av en helt annan anledning.

Jag vill ha kopiorna i RAW-format, som jag i mitt bildbehandlingsprogram då kan att bearbeta hur mycket som helst utan förluster. Eller?

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Må så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att plåta av bilderna med digitalkameran, hur gör med det mer i detalj och krävs det makro och ljusbord för det alltså, hur då?

 

/Måns

Jag använder ett Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro. Det kostar ju en slant även det, men det var ett objektiv som jag redan ägde och använder till mycket annat. Jag riggar kameran på stativ ovanför ljusbordet och har en liten kant tejpad på ljusbordet som diabilden läggs mot. När kameran är inställd på rätt höjd och annat (tex så har jag kommit fram till att en viss underexponering ger bättre färger), så väljer jag utlösare med två sekunders fördröjning för att undvika skakningar vid exponeringen (men trådutlösare är naturligtvis ännu bättre om man har en). Sedan är det bara att köra - jag blåser bort damm från diat med en blåsa, lägger det med stöd mot kanten på den markerade platsen, tittar snabbt i sökaren så att det ser bra ut och trycker av. Jag klarar i snitt 100 bilder i timmen.

Sedan återstår naturligtvis lite finputs i Photoshop, men det kommer man ju inte undan vid scanning heller. Jag ska inte använda mina diabilder i några stora sammanhang utan vill bara digitalisera dem för att kunna ta fram kopior (upp till max A4) och kanske göra mig av med i alla fall några av de hundratals magasin som nu tar upp plats i källaren. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624461

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig köpte en Reflecta för några år sen, rätt dyr sak faktiskt. Jag "hyrlånade" den ett tag föt att scanna in nåra tusen bilder. Tyvärr så är den väldigt känslig för vilken sorts ramar man har och de som jag hade flest av (kodachrome plast) gillade den inte riktigt, så istället för att stoppa in ett magasin och gå därifrån så blev jag oftast tvungen att sitta bredvid och kolla att den inte kärvade.

Kompisen bytte ramar på alla sina bilder innan han scannade dem... Agfas tunna i kompaktmagasin var det som fungerade bäst.

Tjocka plastramar/glasade gick också bra.

Vad har du för ramar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
När kameran är inställd på rätt höjd och annat (tex så har jag kommit fram till att en viss underexponering ger bättre färger), så väljer jag utlösare med två sekunders fördröjning för att undvika skakningar vid exponeringen (men trådutlösare är naturligtvis ännu bättre om man har en).

Har du spegeluppfällning på kameran? Ifall du har, använd! Kan ge en väldigt stor effekt:

 

medochutanspegeluppf.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spegeluppfällning på kameran? Ifall du har, använd! Kan ge en väldigt stor effekt

 

Jag har en KonicaMinolta Dynax 5d och om jag inte är helt ute och cyklar så fälls spegeln upp automatiskt när nedräkningen startar när man kör 2 sek självutlösare. Det finns i alla fall inget val i inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Blir det svart i sökaren under de två sekunderna så har du svaret. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det svart i sökaren under de två sekunderna så har du svaret. :)

 

Japp, svart som en novembernatt. Vad beror skillnaden på, förresten? Är det vibrationerna från spegelrörelsen som orsakar oskärpan om spegeln fälls upp vid exponeringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Japp, det är vibrationer från spegeln som är tillräckligt för att skapa en rörelse. Sker även med pelarstativ men är då inte lika uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde igår 150 bilder på 1,5 h med HP-maskinen, att använda digitalkamera och bara fota 1 bild i taget känns väl inte aktuellt om tidsaspekten är viktig för dig? Varje omgång tog 20 minuter. Alltså skulle 1000 bilder ta i runda slängar 20 timmar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag gjorde igår 150 bilder på 1,5 h med HP-maskinen, att använda digitalkamera och bara fota 1 bild i taget känns väl inte aktuellt om tidsaspekten är viktig för dig? Varje omgång tog 20 minuter. Alltså skulle 1000 bilder ta i runda slängar 20 timmar att göra.

:huh: Det där var smått obegripligt. Både matematiken och vad som tar vad i fråga om tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lät nog bättre i mitt huvud =/

 

10 timmar borde det kanske ta dessutom, jag skyller på den tidiga timman...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låtar nog åt en scanner av den typen ni föreslår...det är tidsaspekten jag kännt mig orilig för men tar det inte mer än 10 eller tom 20 timmar är det ju ok. Tack för tipsen!

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har tänkt komma igång med att scanna flera tusen småbildsdior. Man de flesta av alla dessa dior är Kodachrome , de äldsta i pappramar och sedan med Kodaks plastramar.

 

Jag har funderat på att investera i en Reflectascanner, men då måste jag tydligen montera om en massa bilder och sätta in dem i stabilare ramar. Frågan är om jag får avsevärt mycket högre kvalitet på Reflectascannade bilder jämfört med om jag fotograferar av fotona med min digitala Pentax, i så fall med ett Pentax makroobjektiv som jag redan har.

Om jag skulle köra Pentaxvarianten så skulle jag spara fotona i Raw, Reflecta skulle jag i så fall spara i Tiff med hyfsad upplösning.

 

MIn målsättning är att kunna skriva ut färgkopior i minst A4-format med gott resultat.

 

Dessutom har jag hört att det alltid är problem med att scanna Kodachromefilm; att scanrarna ger bättr resultat med senare tiders färgfilm som framkallats i E6-processen. Någon som vet något om detta? Skulle de i så fal tala för bättre resultat med fotografering i.st.f. scanning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...