Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Idag kan du uppgradera Telia 2000 till 8000!


Axelman

Rekommendera Poster

NU GÅR DET I 8000!!!! YESS!!!!! ÄNTLIGEN BREEEEEEEEEEDBAND!!!

Hade liksom många andra, bredband 2000 tidigare. Låg stadigt på drygt 200kb/sek vid nedladdning.

 

Beställde Telia 8000 imorse. Det tog någon timme och nätet gick ner, kom tillbaka upp igen, och då låg jag mellan 35 - 150 kb/sek.

 

Båda testerna gjorda mot ftp.sunet.se före och efter uppgradering.

 

Någon som har liknande problem? Jag vet att jag bor c:a 1,5km från telestationen.

 

Krävs någon omstart av modemet eller liknande? Eftersom jag haft en stadig nedladdning på 200kb/sek tidigare, och nu ligger under 200kb/sek så verkar det ju skumt.

 

Vad tror ni?

 

Jag har ett Alcatel SpeedTouch Home Ethernet modem.

 

/ Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fasen vad dålig Telias sida är!

Det är ju helt omöjligt att hitta på den. Nu har jag letat i 20 minuter efter sidan där man kan kolla om man kan få det där man bor, men man kommer bara runt i cirklar till helt irrelevanta sidor!!

Ring 90200 och knappa dig fram till bredband. Där får du en test i luren!

Näpp, det fungerar inte. Man kan inte kolla på samma telefon man ringer från.

Jag knappade in grannens nummer, men då fick jag till svar att kollen inte gick att slutföra på grund av ett tekniskt fel. Sen blev jag placerad på 80:e plats i en kö till jag-vet-inte-vart!!!

Testade fyra gånger, sen gav jag upp...

 

Förmodligen är det många som vill kolla samma sak...

 

Förr kunde man kolla på nätet genom att knappa in postnummer, men inte nu inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lejzer

 

Använder du Router efter modemet? Pröva utan Routern i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det många som vill kolla samma sak...

 

Förr kunde man kolla på nätet genom att knappa in postnummer, men inte nu inte...

Jorå, det går jättebra! Klicka fram det bredbandsalternativ du är sugen på, till exempel Telia 8000. Klicka på knappen "BESTÄLL". I nästa steg får du knappa in ditt riktnummer och telefonnummer varpå sökningen börjar...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Helt otroligt att man inte lagt en direkt länk dit på huvudsidan dock!

Nej, här kunde jag inte få det, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte Telia för nuvarande utan Arete Internet AB.

Är bunden 1 år med dem. (w00t)

 

Kan ju kolla om det är möjligt förstås att få snabbare med dem senare.

Det är Skanova som sköter det mesta, även Telias grejer om jag inte är helt snett ute..

Visst är det så, Skanova är ett bolag som ingår i Telia koncernen dock... (se ägs av telia)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Skanova ett dotter bolag till Telia?

ja. Skanova äger iprincip alla internet anslutningar i sverige, så oavsett hur man än vrider och vänder på det använder man "telia" i slutändan.

Dom flesta ADSL leverantörer köper sina tjänster av telia, spray tex, det är lite underligt att dom kan erbjuda tjänster till så pass mycket lägre priser än telia kan, iofs så tycker jag telias 8mbit tjänst är relativt prisvärd. BBB är iofs billigare men det är begränsat till små delar av landet, medans man med vanligt ADSL kan ansluta sig till en "höghastighetsuppkoppling" nästan var som helst i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rullar på!! Men kan någon berätta hur man fördelar bredden till våra 4 datorer varaav en PC. Den som går i först får det mesta. Trots 8 Mbit så går det vaaaaaaaaanvettigt seeeeeeeeeeeegt om två söner sitter och kör spel och jag ska ut på forumet. Då kan det ta 20 sekunder att byta sida............ :wacko:

 

Vi har Dlink 604 router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det verkar som om vi kunde få det här trots allt. Ringde för ca 45 minuter sen.

Än så länge har det inte kopplat om, för TPTest visar fortfarande bara ca 2 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Varför betala 449:-/ 8 mbit när man får 10 mbit för 399:-? . Om ni kan satsa på BBB så gör det.

Håller med. Fast det krävs å andra sidan lite kabeldragning för BBB. Själv betalar jag 315:- för 10 Mbit med BBB. Blev just erbjuden 100 Mbit för 530 kr/mån, men det hoppar jag. Är inte speciellt många ställen på nätet där man kan utnyttja hastigheten i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

För övrigt så lämnar Telias ADSL-lösning endast 800 Kbit uppströms. Till skillnad från fiber som t ex BBB har, där får man samma hastighet åt båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men hur ofta behöver man mer?

800 upp är ändå dubbelt upp mot vad jag har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag 8 Mbit, hela 12 timmar och 40 minuter efter att tjänsten beställdes.

Det var så många turer att man blir trött.

 

Tyvärr insåg jag först i natt att jag var tvungen att starta om modemet för att kunna koppla upp igen.

Argh!

Då har jag alltså väntat hela kvällen på att Telia skulle fixa felet och så var det här det var "fel"...

Man lär sig nåt nytt varje dag (och natt!)...

 

(8 Mbit är en sanning med modifikation. TPTest visar aldrig högre än knappt 7, men det är ändå snabbt, och jag brukar få högre hastigheter i praktiken när jag laddar ner från FTP och liknande...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under hela lördagskvällen har jag plågats av att anslutningen dyker stup i kvarten.

I början var det med 10-20 minuters mellanrum, men nu är det nästan varje minut.

MacICX kopplar bara upp en gång i minuten som lägst, så jag har stora problem just nu.

 

Har nån annan med Telia bredband problem ikväll?

 

Har nån annan fått problem med stabiliteten efter uppgradering till 8 Mbit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under hela lördagskvällen har jag plågats av att anslutningen dyker stup i kvarten.

I början var det med 10-20 minuters mellanrum, men nu är det nästan varje minut.

MacICX kopplar bara upp en gång i minuten som lägst, så jag har stora problem just nu.

 

Har nån annan med Telia bredband problem ikväll?

 

Har nån annan fått problem med stabiliteten efter uppgradering till 8 Mbit?

Nej funkar utmärkt här; har inte haft ett ända problem; får inte mer än ca 7Mbit heller enligt TP test; men det hadde jag inte räknat med heller; 8 mbit är teoretiskt max för ADSL så man måste nog bo precis brevid telefonstationen för att få ut det.

Sedan får man tänka på att ADSL tjänster och andra "lågpris" tjänster är överbokad trafik; man delar alltså bandbredden med andra på telestationen; så räkna aldrig med full kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar alltså inte om att jag inte får ut maximal bandbredd, det har jag inget behov av, men jag får inte ens en stabil uppkoppling!!!

Just nu är det ca 55 sekunder av och 5 sekunder på, hela tiden!!!

Utan MacICX skulle jag bli knäpp just nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ytterst bisarrt!

Det verkar som om det var Azureus som orsakade det hela.

Efter en omstart funkar allt perfekt utan Azureus på. Nu skaffade jag senaste versionen av programmet också, så får vi se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lejzer

 

Använder du Router efter modemet? Pröva utan Routern i så fall.

Oops, hade glömt att jag hade ställt in 2mbit som högsta hastighet i min brancvägg. Efter att jag ändrat detta så fungerar det bra igen :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...