Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var kommer Kringlan från?


ivan

Rekommendera Poster

Är lite nyfiken på vad kringlan på Macen kommer ifrån, hittade detta på en sida, kan det vara sant, och om det inte är det, finns det någon som vet var den kommer ifrån

 

"Den tangent som är speciell för Macintosh-datorer, "kringlan", motsvarar inte vägmärket Fornminne - något sådant finns överhuvudtaget inte, iallafall inte i Sverige. Kringlan är däremot identisk med symbolen på vägmärket Sevärdhet. På kartor finns en symbol för fornminnen, men den är ett run-R.

 

På Macens föregångare Lisa användes Apples logotyp för samma ändamål. När företagets VD Steve Jobs tyckte att det blev alldeles för många äpplen på skärmen tog Susan Kare en titt i ett symbol-lexikon för att hitta ett alternativ:

 

"Finally she came across a floral symbol that was used in Sweden to indicate an interesting feature or attraction in a campground. She rendered a 16 x 16 bitmap of the little symbol and showed it to the rest of the team, and everybody liked it. Twenty years later, even in OS X, the Macintosh still has a little bit of a Swedish campground in it."

 

Andy Herzfeld, www.folklore.org"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Undrar bara hur de uttalar kringlan på engelska? Edit: Am I stupid?! Command så klart!

 

Men på min mac sitter ju äpplet där ändå?!

 

Campground… det är väl ursprungligen en slottssymbol, liknar ett slott alla fall…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kallade tidigare symbolen för Fornminne, men den har nu fått en annan symbol då även andra sevärdheter var utmärkta med samma symbol och därför kunde vara vilseledande. Jag kommer inte ihåg när Vägverket bytte namn på märket, men det har varit kallad "fornminne".

 

Kanske någon ids fråga Vägverket detta, men jag har för mig att för 20-25 år sedan så hette det fornminne och inte sevärdhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara rätt coolt om det är en svensk symbol vi har på våra macar iallafall. Man får väl ringa vägverket o fråga om fornminnet imorrn. =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sevärdhet har väl alltid Macen varit. Fornminne får vi inte förknippa med Mac :lol:

 

Runa.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sevärdhet har väl alltid Macen varit. Fornminne får vi inte förknippa med Mac :lol:

 

Runa.jpg

<oftopic>

Lite synd att jag nästan alltid läser dina inlägg när du verkar ha datorn avslagen, för du har väl dina bilder du visar här sparade på din dator?

</oftopic>

 

Verkar stämma att kringla kommer ifrån 'sevärdighet' eller gamla fornminne. Fick lära mig i skolan att den kallades även för fornminne å det va inte 20-25 år sen mer än ca 12-13 år sen.

 

Kallar den själv för cmd i text (enklast å skriva :)) och apple i tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte på min dator...Apples dator :lol:

iDisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte på min dator...Apples dator  :lol:

iDisk

<mer of topic>

Är iDisk så ofta nere?

Nästan varje natt som ja går igenom forumet så syns inte dina bilder.

</mer of topic>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte på min dator...Apples dator  :lol:

iDisk

<mer of topic>

Är iDisk så ofta nere?

Nästan varje natt som ja går igenom forumet så syns inte dina bilder.

</mer of topic>

Det var knepigt, det har jag aldrig hört någon säga förut..

Nu är jag inte uppe mitt i natten så ofta, bara nu i semestertid.

Har dock aldrig haft problem att se dem från andra datorer utanför mitt hem...

 

Några fler som märkt att det förhåller sig så????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla vänner!! Det ser ju varenda en att det är en lussebulle!!!

lussebulle.jpg

Hittade ingen bättre bild just nu men alla ser ju vad det är frågan om!!!!!

 

Om ni sedan går in på DENNA SIDA så kan ni med egna ögon se att symbolen heter SEVÄRDHET och inte fornminne. Alltså glöm FORNMINNE!!!!!!!!!

 

LUSSEBULLE!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finally she came across a floral symbol that was used in Sweden to indicate an interesting feature or attraction in a campground. …"

Interesting feature. Attraction. Jag gillar Apples känsla för detaljer mer och mer. Det är så en bit teknologi ska vara. Snygg, funktionell och genomtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman

 

Tror nog att Steve Jobs aldrig sett en Lussebulle (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC borde ha en knapp på samma ställe som vår Lussebulle

och den borde vara markerad så här:

 

Vc.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC borde ha en  knapp på samma ställe som vår Lussebulle

och den borde vara markerad så här:

 

Vc.jpg

:lol: På pricken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lussekatt.... kunde vara nåt för CyberPet.... :vissla: :vissla:

 

 

lussekatta_klara.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående katter.... (w00t) (w00t) (w00t)

 

 

sandladan.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Finns det ingen som kallar den för klövertangent (fyrklöver) ?

Hej!

 

Tycker inte den liknar en fyrklöver som ser ut så här:

 

klover.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

För oss Örebroare så har ju denna kringla en speciell betydelse eftersom den ser ut som vackra Örebro Slott uppifrån(fyra runda torn i varje hörn. Så kanske dennna symbol skall kallls för Örebro Slott/et eller vad tycker ni?? :vissla:

 

Sydvast.JPG

 

Jag skulle kunna tänka mig att det var Örebro Slott som var modellen för märket Fornminne/sevärdhet med tanke på likheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC borde ha en  knapp på samma ställe som vår Lussebulle

och den borde vara markerad så här:

 

Vc.jpg

Fast Windows-knappen används inte alls så flitigt som cmd-knappen.

 

Windows e inte direkt smidigt när det kommer till kortkommandon, vore klart smidigt om de hade lånat cmd+q (windows+q) istället för att ha alt+F4, inte konstigt att många drabbas av skador framför datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CarlBjerkert.app
Hej!

 

För oss Örebroare så har ju denna kringla en speciell betydelse eftersom den ser ut som vackra Örebro Slott uppifrån(fyra runda torn i varje hörn.)

Är det verkligen fyra torn i varje hörn??? :lol:

Förlåt, var bara tvungen.....

 

Undrar om man kan få det där med svenskt ursprung bekräftat någonstans? Vore ju hur ballt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...