Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Julmusten hotad - av flaskbrist


snowreeler

Rekommendera Poster

Svårt tro vattensmakerna är tillräckligt starka för att gå genom i de där bryggderna, jag tror alla använder egna recept, mer el mindre hemliga.

Man har olika mineralinnehåll och (något) olika PH-värden. Det kan reagera med smak-koncentratet på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

Kanske. :)

Det kan inte uteslutas även om det är rätt osannolikt. Julmust är inte direkt någon subtil vara, oavsett att de kan rangordnas. Jag tror som du att de varierar sig för att konkurrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klurigt det här. Ska man tro det här nedan så förser de hela branschen med extrakt, det trodde jag inte men om det stämmer så måste de övriga då blanda ut det i lite olika mängder och kanske tillsätta lite olika saker, eller behandla sockret på olika sätt, för olika smakar de ju alla fall verkar det som.

 

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/mannen-som-uppfann-julmust/

 

Läser längre ner det innehåller malt och humle, som öl alltså.

 

"Detta bekräftas av tillverkarna under mitt besök hos familjen Roberts: humle och malt utgör stommen. Detta tillsammans med en hemlig mix av kryddor ger drycken dess karaktäristiska mörka, rika smak. Att olika julmustmärken ändå smakar olika beror på att bryggerierna varierar sin blandning av vatten, extrakt och socker­ (eller andra sötningsmedel). Många hävdar också att musten får en rundare och fylligare smak efter ett års lagring i glasflaska i en sval och mörk miljö."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle man ju vilja veta om eftersom den kommer från Tyskland om de har julmust eller nåt som liknar det väldigt mycket i Tyskland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Som de sjöng, Roxett: it must have been love.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
34 minuter sedan, ronny säger:

I morgon är det julmust premiär 

 

 

Varför just i morgon? :fundersam: 

Jag har kunnat köpa julmust i flera veckor och det är ju varken första december eller första advent i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför just i morgon? :fundersam: 

Jag har kunnat köpa julmust i flera veckor och det är ju varken första december eller första advent i morgon.

Den vanliga juicen tog slut och jag passade på att köpa när de såldes för 5 kr/st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...