Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Julmusten hotad - av flaskbrist


snowreeler

Rekommendera Poster

Här har vi lagrad julmust i alla fall.

Köper året innan och ställer i källaren.

Den blir bara godare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

Ingen förutom ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Humle och malt är två av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak.

Must måste bara oxå innehålla enbär för enbärsdricka smakar nästan som must eller cocacola. Det har mörk färg oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Must måste bara oxå innehålla enbär för enbärsdricka smakar nästan som must eller cocacola. Det har mörk färg oxå.

Enbär skall vara med ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, brunt sockervatten känns inte så lockande. En mustig julöl är godare.

Fast jag gillar båda men inte vissa av julmustarna som mest smakar sött.

Vasa gillar jag, Zeunerts går an och i fjol testade vi en höjdare. Kommer jag ihåg namnet på den? Nej, jag är ett pucko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag gillar båda men inte vissa av julmustarna som mest smakar sött.

Vasa gillar jag, Zeunerts går an och i fjol testade vi en höjdare. Kommer jag ihåg namnet på den? Nej, jag är ett pucko.

Pucko var det nog inte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på om det finns nåt som är godare än julmust i dryckesväg, och nej jag kan inte komma på nåt faktiskt, en god mjäll apelsinjuice kan göra det nästan och en varm kopp äkta chokladdryck en kall vinterdag likaså och ett glas kall mjölk när man äter spaghetti med köttfärssås är jäkligt nära men ja nej julmust är nog det godaste som finns, inget som slår den drycken. Bara det att det innehåller socker så man kan ju inte dricka det jämt, det är lite som dryckernas kokain, jävligt najs men farligt i större mängd. (inte för jag vet hur kokain känns men som det beskrivs ska det väl va nåt i hästväg när folk riskerar allt för att komma åt det, ungefär så med julmust) Sen alla vuxendrycker baserat på alkohol, öl, vin, cider, whiskey, champagne å allt är ju egentligen inte så himla goda egentligen, bara att det går att dricka utan att kasta upp det, ungefär som skillnaden mellan mat och efterrätt, efterrätten är ju mycket godare men det funkar inte att äta efterrätt jämt, musten är som efterrätten, jävligt gott men man kan inte dricka den jämt. För om man drack efterrätt jämt så skulle ju vanlig mat till det smaka jättetråkigt, man kan inte sträcka sig jämt så långt till ytterligheter. Det vore som att titta på tio komedier varje dag, man skulle väldigt snart inte tycka de var så roliga längre. Därför jag försöker leva ett så tråkigt liv som möjligt, då blir de normala vardagliga banaliteterna väldigt uppskattade istället. Ett glas julmust blir som inträdet till paradiset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en brandfackla här. Jag tycker faktiskt att Cola är godare än julmust. Köper pliktskyldigast julmust till julen men jag tycker att det är en liten aning för sött och för löddrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt är det att man dricker svagdricka nu förtiden? Det var vanligt förr, finns det fortfarande att köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa storköp häromkring finns det ibland, tror man alltid kan finna några flaskor på Maxi, men så dyrt är det inte, några kr dyrare kanske. Fast den sorten som finns här är inte vitt socker i utan sötningsmedel så den är inte så god som den skulle kunna va. Det är gott men lite ovant i början. Svagdricka allså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svagdrickan brukar vi göra glögg av. Supergod! Om man bara har tid att vänta tills den är färdig, vilket alltid brukar vara problem…..Man ska ju bara prova pyttelite, och pyttelite och pyttelite och pyttelite……

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svagdrickan brukar vi göra glögg av. Supergod! Om man bara har tid att vänta tills den är färdig, vilket alltid brukar vara problem…..Man ska ju bara prova pyttelite, och pyttelite och pyttelite och pyttelite……

Jag gjorde GPs dunderglögg en gång, fast på vinjäst och med någon mindre ändring på kryddningen. God blev den, men också stark. Jäsmätaren, som fungerar som ett flöte och bland annat används för att beräkna alkoholhalten flöt så högt innan jäsning att den hamnade utanför skalan. Så minst 13 volym % alkohol blev det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde GPs dunderglögg en gång, fast på vinjäst och med någon mindre ändring på kryddningen. God blev den, men också stark. Jäsmätaren, som fungerar som ett flöte och bland annat används för att beräkna alkoholhalten flöt så högt innan jäsning att den hamnade utanför skalan. Så minst 13 volym % alkohol blev det.

ja, stark och god blir den. Med potatis och russin och massor med socker förutom kryddorna, och på allt detta så ska man enligt receptet slå i en flaska vodka när den är färdig. Satsen blir 7.5 liter. Vi brukar hoppa över vodkan - faktiskt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hoppa över svagdrickan och jäsa glögg på svarta å röda vinbär. Den blir också stark och god.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en brandfackla här. Jag tycker faktiskt att Cola är godare än julmust. Köper pliktskyldigast julmust till julen men jag tycker att det är en liten aning för sött och för löddrigt.

Cola bättre än julmust!? Inlägget höll på att raderas. Man får säga mycket, men detta..... :armskeptisk:

 

 

( Skojjar bara.... ) :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

Glögg gör man på ett mustigt rödvin, inte på en maltdryck. Det låter ju lika knepigt att använda svagdricka i botten som att göra glögg på Pripps Blå.

jo´rå, det går finfint, prova får du se :) Jäser och bubblar som bara den. Det enda kruxet med tillverkningen är att få till det där tålamodet. Det måste få klarna ordentligt, vilket det sällan hinner få göra hemma hos oss.

Starkt så det räcker, och gott!

 

Rödvinsglögg, mjaee, Isåfall tycker jag det är godare med Saturnus saftglögg, vill man festa till det lite så spetsar man den med vodka.

 

Men riktigt gluhwein är ju inte så dumt ändå, var en gång i Dresden i mitten på maj månad. Men vädrets makter var inte med oss riktigt. Vi var på en marknad där och egentligen så hade det enligt almanackan varit mer läge med glasstånd. Men det var så ända in i h-e kallt så man måste ha en ordentlig jacka och mössa på sig. Det var stånd med gluhwein överallt, himla gott. när jag kollar på de bilderna så ser det ut som vinterbilder. Det ångar om muggen och näsorna ser blåfrusna ut.

Har också något sådant där trevligt gluhweinminne från ett vintrigt Bryssel.

 

(orkar inte komma på hur man nu gjorde för att få till de där prickarna över u, skitlätt jag vet men kommer inte ihåg just nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glögg skall inte bubbla...

jo´rå, den här ska det när den jäser! när den är färdig och drickbar så är den riktigt stark och god. Och absolut obubblig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo´rå, den här ska det när den jäser! när den är färdig och drickbar så är den riktigt stark och god. Och absolut obubblig :)

Glöm inte att tappa över (hävert) till nytt jäskärl någon dag innan flasktappning. Då slipper man en masa jäst på botten i flaskorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är *fortfarande* inte glögg. Det är kryddad maltdryck. Det är inte samma sak. Glögg skall tillverkas på ett rött vin, helst ett starkvin. Gör du nåt kryddat på Pripps Blå blir det bara kryddad Pripps Blå, gör du det på kryddad svagdricka blir det bara kryddad svagdricka. Inte glögg.

Smaken och effekten blir den samma, det är det viktigaste. Om det sedan inte får kallas falukorv pga innehållet är en annan sak.

 

Glühkriek http://www.systembolaget.se/11376 är annars kryddad körsbärsöl. Dricks varm eller kall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...