Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

montera nätverksdisk automatiskt


lufsen

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja att min nätverksdisk monteras automatiskt när den blir tillgänglig.

Disken står kopplad till min AP extreme och måste vara monterad på skrivbordet för att Plex ska kunna komma åt filmerna som ligger där.

Jag släpar ofta med mig macbooken till jobbet och när jag kommer hem så fungerar den som mediacenter. Jag har lagt till disken under <konton-startobjekt> men då måste jag logga ut och logga in för att få det att fungera på det sättet. Självklart kan jag klicka på den i Finder innan jag drar igång Plex eller om jag vill ha tillgång till disken.

Alltså, det jag vill göra är att när jag kommer hem med min MBP under armen och öppnar skärmen så ska datorn inte bara gå ur vila utan montera nätverksdisken automatiskt. Utan logga ut - logga in eller klicka i finder...

 

Är det någon som har en lösning på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderar på samma? hör av mej om jag får det å funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån flyttar säkert tråden till rätt forum... :)

 

En enminuts googlesökning gav:

http://www.jävlamartin.se/?p=30

Ledsen för att det blev fel forum,

Ska prova ditt tips så får vi se om det funkar. Jag lovar att jag googlat innan...Då hittade jag bara en massa mer eller mindre suspekta program och hur man delar filservrar med windows. Men jag är nog ingen fena på google. Man ska googla innan man frågar om hjälp här det vet jag och det hade jag gjort oxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte 100 på detta men tror att det ska funka.

 

Skapa en genväg till en mapp en bit ner i hierarkin på nätverksdisken (inte volymen som sådan alltså) och lägg till den genvägen i startobjekt. Kryssa i göm så slipper mappen i fråga öppnas.

 

Detta bör ansluta till volymen och montera denna. Viktigt är förstås att låta datorn komma ihåg login i nyckelringen.

 

 

Lycka till

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma löning, den dyker upp i finder och så loggar jag in på den och kryssar i "spara lösenordet i nyckelring", då loggar den in automatiskt, till ex plex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcoPolo did the trick! :D

http://www.symonds.id.au/marcopolo/

 

Det verkar vara ett litet användbart program, särskilt om man tillåts arbeta på sin egen maskin på jobbet. Det får jag dessvärre inte men det räcker om jag kan montera disken med rätt ip-nr som "trigger" hemma och nu funkar det fint!

 

tackar!

 

Jag ska prova några av de andra lösningarna oxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...