Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Rätt" pris på PowerMac G5 2x2.5GHz, 3.5 GB RAM + Cinema Dis


lottaar

Rekommendera Poster

Det har blivit dags att sälja min PowerMac G5, och jag undrar vad som är ett rimligt pris?

 

PPC, 2x2.5GHz, 3.5 GB Ram, 160 GB hårddisk, vattenkyld. Problemfri.

 

Här är fullständig spec:

http://www.everymac.com/systems/apple/powe..._g5_2.5_dp.html

 

Tänkte även sälja min 22 tums Cinema Display (ADC). Det medföljer även en ADC-till-DVI-konverterare om man inte har ADC och vill koppla den till en DVI-kontakt. Den börjar bli lite rosa i kanterna och har kanske sisådär en 7 år på nacken.

 

Det måste vara typ den här:

http://www.everymac.com/monitors/apple/stu...isplay_adc.html

 

Vad kan en sådan tänkas vara värd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp på tradera så får köparen bestämma priset... Jag lovar dig, tradera är mycket mer prisvärt än blocket till exempel, spec när der gäller Apple produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset noname93! Får se om det blir Blocket eller Tradera. Skulle ju helst slippa skicka som paket så det lutar kanske mot Blocket ändå.

 

Men, typewriter – 2000-3000kr... För en PowerMac på 2,5GHz x 2!? Är du allvarlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, typewriter – 2000-3000kr... För en PowerMac på 2,5GHz x 2!? Är du allvarlig?

Tänk på att det är en PPC och det drar ner priset en hel del, hade du sålt den innan uppdateringen till 10.6 så hade du nog fått mer för maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant, det är precis av den anledningen jag känner att det är dags att uppgradera för egen del. Men det är fortfarande en kraftfull dator som bör stå sig väl i några år till framöver med Leopard och CS4, även för många professionella användare, och jämför man med en ny PowerMac som kostar från 27 000 kr och uppåt så tycker jag man borde kunna få ut någonstans mellan 5 000 och 10 000 iaf? Nåväl, det handlar väl om att hitta rätt köpare helt enkelt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hade det varit Quad G5 2.5Ghz så hade du kunnat få ut 5000+ men inte på en så gammal dator som du har tyvärr.

Men det är klart med rätt köpare så är ju inget omöjligt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigaste Mac Minin är snabbare än din dator, och den kostar 5999:- ny. Den kör också Snow Leopard, tar mindre plats, låter mindre, har inte någon vattenkylning som kommer gå sönder så småningom, drar mindre ström, den har även ett års garanti. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset noname93! Får se om det blir Blocket eller Tradera. Skulle ju helst slippa skicka som paket så det lutar kanske mot Blocket ändå.

Jo men du kan ju välja endast avhämtning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite koll på Tradera under hösten och de PM G5 som har sålts går ganska dyrt. Sök på PowerMac under "Avancerad sökning" och välj "Avslutade auktioner". Där kan man tex se att en betydligt klenare PM än din gick för 5000 kr (endast avhämtning i Malmö) så sent som i oktober.

 

Jag har inte riktigt fått kläm på hur långt bakåt man ser avslutade auktioner, men det handlar om någon månad som mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålde min Power Mac G5 1,8GHz, (single) 1GB RAM, 250GB HDD, nVidia 5200 för 2500kr i våras. En hemsk dator på många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du skulle ha satsat på en med dubbla 2,5GHz-processorer och 3,5GB RAM istället ;)

 

Jag har använt min PowerMac i snitt 8 timmar om dagen i snart fem år och "hemsk" har den inte känts i en sekund. Känns minst lika kraftfull som mina betydligt nyare MacBook och Mini, båda Intel Core Duo 2GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en liten vägledning, jag köpte en G5 2 x 2.0, 2.5 GB, 160 GB och en 20" Cinema Display ADC för 3200 SEK. Eftersom jag köpte var priset för mig acceptabelt.

 

Den ersatte en G4 MDD 2 x 1.42 där nätaggregatet hade lagt av. Värdet på den på Blocket var 600 SEK, såld på mindre än 3 timmar.

 

Kunden sätter priset, så egentligen är kanske Tradera en bättre plats än Blocket. I alla fall för de med is i magen och tilltro till det de säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Den billigaste Mac Minin är snabbare än din dator, och den kostar 5999:- ny. Den kör också Snow Leopard, tar mindre plats, låter mindre, har inte någon vattenkylning som kommer gå sönder så småningom, drar mindre ström, den har även ett års garanti. :)

Ja, precis. 3000 kr hade jag satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högsta budet på Tradera blev 4 000 kr den här gången, med avhämtning som enda leveransalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är datorn äntligen såld och pengarna i fickan. Hade en köpare för 4 000 kr, men denne drog sig ur affären i sista sekunden. Lade ut den igen på Tradera på en 3-dagarsauktion - den här gången utan reservationspris men med 4 500 kr i utgångspris och 6 000 kr som Köp nu-pris. Datorn såldes för 6 000 kr efter 2 dagar!

 

Slutsatsen är väl att det går att få ut ett skapligt pris även för sin gamla PowerMac om man bara är beredd att vänta på "rätt" köpare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är datorn äntligen såld och pengarna i fickan. Hade en köpare för 4 000 kr, men denne drog sig ur affären i sista sekunden. Lade ut den igen på Tradera på en 3-dagarsauktion - den här gången utan reservationspris men med 4 500 kr i utgångspris och 6 000 kr som Köp nu-pris. Datorn såldes för 6 000 kr efter 2 dagar!

 

Slutsatsen är väl att det går att få ut ett skapligt pris även för sin gamla PowerMac om man bara är beredd att vänta på "rätt" köpare :)

 

Då landade det ungefär där jag trodde. Du ska nog känna dig ganska nöjd med det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, du träffade ganska mitt i prick där iMatte! Måste säga att jag är ganska nöjd, speciellt eftersom jag i ett svagt ögonblick gick med på att "ge bort" den för 4 000 kr. Tur i oturen att köparen drog sig ur :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...