Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det har hänt lite under åren som gått


Pocahontas

Rekommendera Poster

:D Städar och hittade lite tidningar.. :D

 

post-113-1258293078.jpg

 

post-113-1258293682.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst var det så, lät en bit av årtalet komma med :borstatanderna:

 

Då var det inte så små datorer, eller vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst var det så, lät en bit av årtalet komma med :borstatanderna:

 

Då var det inte så små datorer, eller vad tror ni?

 

Jag gissar på att dem behövde bygga sprillans nya lagerlokaler på skolgården för att få plats med dem! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var små på gång redan 1982

 

post-113-1258294258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började på högstadiet (1991) hade skolan en datorsal. I den fanns ett MicroBee-system. En huvuddator, komplett med separat, gnisslande hårddisklåda utanför datorlådan. Sen terminaler med monokroma (gulbruna!) skärmar som bara kunde visa text.

 

Rätt underhållande...!

 

I åttan kom det lite modernare saker. Då fick vi 386:or och färgskärmar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började på högstadiet (1991) hade skolan en datorsal. I den fanns ett MicroBee-system. En huvuddator, komplett med separat, gnisslande hårddisklåda utanför datorlådan. Sen terminaler med monokroma (gulbruna!) skärmar som bara kunde visa text.

 

Rätt underhållande...!

 

I åttan kom det lite modernare saker. Då fick vi 386:or och färgskärmar!!!

 

Vi hade COMPIS-datorer när jag började högstadiet 1987. Rätt värdelösa har jag förstått senare men då var det rätt häftigt. Framför allt som jag själv inte hade nån dator hemma. En kompis hade en Amiga med en flygsimulator och en annan hade en Commodore 64. Det var allt. COMPISarna dög mest för att hänga gubbe på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telverket sökte programmare, liksom Bofors, nu var var vi på gång i Sverige.. :D

 

post-113-1258294662_thumb.jpg

post-113-1258294676.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick i skolan (runt 96) så hade vi en sal med Appledatorer. Det var minsann grejer det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började på högstadiet 1972 hade vi räknesticka. :(

 

post-15957-1258294492.jpg

 

Bärbar kasettbandspelare var det senaste.

 

post-15957-1258294623_thumb.jpeg

 

TV2 startade 2 år tidigare och vi fick 2 kanaler på Televissionsappraten. :galetglad:

 

1 liter bensin kostade 2 år senare lika mycket som en hamburgare på Clock: 75 öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Chalmers 1976 läste jag ADB och NC-styning, praktiserade några dagar på SKF och Volvo.. bara teori..

Det närmsta jag kom en "dator" var väl min miniräknare, en Texas Instrument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1975 hade de "uppfunnit" cykeln som inte behöver en cyklist..vad det nu skulle vara bra för... :fundersam:

 

post-113-1258295797.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Chalmers 1976 läste jag ADB och NC-styning, praktiserade några dagar på SKF och Volvo.. bara teori..

Det närmsta jag kom en "dator" var väl min miniräknare, en Texas Instrument

 

Texas tappade en jättemarknad till Casio; på TExas räknare var man tvungen att slå in +2++2=4 medan man på Casios slog in 2+2=4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns ni skrivarna med traktormatning, dem kunde man få nervsammanbrott av..specialpapper , tog det slut var det kris..

Mata in nytt papper så piggarna drog lika..

 

Alla datalistor som kom, där man fick riva av remsorna osv

 

post-113-1258296420.jpg

 

Dagens ungdomar vet inte hur bra de har det... :borstatanderna:

 

 

 

När jag skaffade den första datorn till jobbet (Göteborgs Spårvägar) i mitten på 80-talet, så var den så dyr och jag gjorde en "kupp". Jag leasade den.

Gick ju inte att köpa dyra prylar utan att äska om det, och så skulle det dras i budget osv..

85.000:- tror jag den kostade, min Altos, hårddisken var nog på 10 Mb, operativet var MPM II

, floppydisk med 8,5" skivor, fladdriga saker.. ^_^

 

post-113-1258297791_thumb.jpg

Altos prislistor

 

Dbase II hade jag fått lagt in, sedan hittade jag Microsofts "Multiplan, (som sedermera blev Excel)

 

Men det fick plats otroligt många dataposter i min blytunga Altos.. Satte upp tre Facitterminaler (svart skärm med grön text) i verkstan, så gubbarna kunde beställa reservdelar från förrådet och få det levererat fram till arbetsstället.

Var en "stor grej" på den tiden, studiebesök från Stockholm och Norrköping.

Arbetsgivareföreningen hade gjort en stor artikel om mig i någon tidning de har.. det var en rolig tid..

"Eldsjälen" kallade de mig..jag brann verkligen för det projektet jag dragit igång.. sura var dock mina chefer som inte fattade vidden av detta..kostade ju bara pengar.. och så var det ju en massa arbete, var tvungen ta in tjejer som hjälpte mig göra verkstadshandböcker med bilder på alla objekt vi reparerade, och dess reservdelsnummer (Spårvägen hade egna reservdelsnummer på alla reservdelar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, hade en Facitterminal att akrivera med; 12 kommandon skriv in "Andersson Kalle" 12 kommandon "Här bor Andersson Kalle, 12 kommandon... Var nog det mest tidskrävande sätt att arkivera negativ på som jag någonsin skådat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dom där räknarna +2+2=4 kommer jag ihåg.

Det var hippt men man fick minsann inte använda dem på skrivningarna; då var det räknesticka som gällde.

Slutade gymnasiet 76 och datorer var inte var man egendom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har den där bilden på restaurangbesöket att göra med datorer........? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har den där bilden på restaurangbesöket att göra med datorer........? :armskeptisk:

Det är ju matsalen på gymnasiet i artikeln :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har den där bilden på restaurangbesöket att göra med datorer........? :armskeptisk:

 

 

Det finns en artikel om att man kunde beställa sin biff med datorns hjälp :borstatanderna:

Restaurangerna började datoriseras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel om att man kunde beställa sin biff med datorns hjälp :borstatanderna:

Restaurangerna började datoriseras

 

Ah... saken är alltså biff..... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... saken är alltså biff..... :lol:

 

Ja.. här är bildbevis ;)

 

post-113-1258305070.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna artikeln (fast originalartikel) sitter på ena dörren till skolans datorsal :D

hahaha

internetterenflopp.jpg

 

-Var det därifrån dåvarande kommunikationsministern Ines Usman fått: -Internet är en övergående fluga! ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Var det därifrån dåvarande kommunikationsministern Ines Usman fått: -Internet är en övergående fluga! ifrån

Det trodde även Bill Gates, Microsoft, så sent som 1995, ynka fjorton år sedan.

Man måste inte vara speciellt visionär alltså enkom för att man har pengar eller en framträdande roll i samhället som Usman.

 

http://www.internet-story.com/microsoft.htm

 

But Bill Gates almost missed the opportunity provided by Internet. At one time, he even considered it to be merely a passing fad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...