Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Om man använder en separat mikrofon för ljudupptagning, hur kan man sy


Douglas

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en digital systemkamera från Canon (EOS500D) som har möjligheten att spela in i HD och så småningom hade jag tänkt utnyttja denna funktionalitet betydligt mer än i dagsläget. Än så länge har jag inga planer på att köpa en filmkamera för just det ändamålet och hade därför tänkt att försöka använda min EOS500D på bästa sätt.

 

Som många av er säkerligen känner till har man ingen möjlighet att koppla in en extern mikrofon för ljudupptagningar i EOS500D, vilket givetvis är en stor nackdel, och nu har jag spekulerat lite om olika möjligheter att lösa detta problem på ett bra sätt om man vill ha bästa möjliga ljud.

 

En lösning som jag har kommit fram till är att man borde kunna använda exempelvis en iPhone i kombination med en bra mikrofon och därefter lägga ihop ljudet med filmsekvensen i datorn. Vad tycker ni om den här lösningen?

 

Om man skulle använda sig av den här lösningen dyker ännu en fundering upp: Hur ska man synkronisera ljudet med filmen? Om ni tänker er att man gör en intervju, hur ska man då kunna få den externa ljudupptagningen att synkroniseras med filmen på enklast möjliga sätt?

 

Tack på förhand! :)

 

 

Med vänlig hälsning,

Douglas.

 

 

Edit: Jag noterade nu att min rubrik blev på tok för lång, och att allt därför inte följde med. Om det finns någon moderator som vill ge sig på att redigera min rubrik skulle det vara super! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt är att påbörja varje tagning som kräver en extern ljudupptagning med att till exempel klappa händerna en gång. Då är det ganska lätt att synkronisera bilden med ljudet. Annars kan du låta originalljudspåret och det bättre ljudspåret spelas upp samtidigt när du redigerar, när du inte hör att det är två olika ljudspår så är dem perfekt synkroniserade.

 

Det är inte speciellt svårt att synkronisera ett ljudspår med en videosekvens, men det är precisionsarbete!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns pluggar till Final Cut Pro som löser detta helt automatiskt. Men andra ord inget problem att filma med flera kameror eller flera ljudkällor och få det ljud och bild synkat med automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Synkläggning är enkel med modern teknik, men skippa idén med iPhone som mikrofon. Skaffa dig en riktig mikrofon, det finns små bärbara inspelningsenheter med bra mickar. Zoom har flera stycken, en Zoom H2 borde räcka bra! Spelar in på minneskort.

 

I redigeringsprogrammet, som Final Cut Express är ju ett lämpligt val, så kan du enkelt importera ljudet och där justera det fram och tillbaka så att det synkar. Klappa är bra att använda, inte minst därför att man på klappan skriver scen och tagningsnummer och det är ju bra att ha det på scenerna - enklare att strukturera dem då. Du smäller klappan i början av tagningen - eller använder den i slutet och då ska den vara upp och ner (efterklappor är upp och ner så man vet att det är efterklappa). Du synkar ljudet genom att leta fram klapp-ljudet på tagningen och bilden där klappan smälls ihop. På bilden där klappan verkligen är smälld, så lägger du ljudet av ihopsmällningen. Du kan behöva spola i slow motion för att verkligen höra när klappan smälls. När ljudet är lagt på klappan rätt så blir ljudet från klappan och framåt synkat.

 

Eller använda plugs in som det har tipsat om här, fast de har jag aldrig provat... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en portabel inspelare. Zoom H2, som redan nämnts, är ett bra förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...