Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad vinner man på att bränna ner skolor?


snowreeler

Rekommendera Poster

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.249664...ndag-och-tisdag

 

Varför bränner man ner en skola egentligen? Hade det varit vilken byggnad som helst plus en skola i ett område hade man kunnat beskylla pyromaner eller nåt i den stilen för det men att bara bränna ner en skola tyder på nåt mer ondskefullt, att man vill slippa undervisningen eller vill att något i lokalen ska förstöras. Det är bara så dumt för de som gör så vinner ingenting på att göra det. Skolorna byggs ju upp igen och vi får betala för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju faktiskt ha varit fråga om en bilbränning i grunden, bara att den råkade stå nära en skolbyggnad med obefintligt brandskydd. Med tanke på alla dussintals bilbränningar i Gbg senaste månaderna är det nog troligare än att det var själva skolan fjuttomanen ville åt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tragiskt att de som sysslar med det sällan är medvetna om hur allvarligt det är och vilka konsekvenser det kan ha även för deras egen framtid. Att tända eld på byggnader rubriceras alltid som mordbrand eftersom det kan finnas människor i byggnaden (rätta mig om jag har fel) och det är väl knappast något man vill ha med sig till första arbetsintervjun efter avslutad skolgång…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Dels tror man att man ska få en fritidsgård om man bråkar tillräckligt mycket. Dels läste jag i GT igår att stadsdelarna tävlar med varandra om att bränna flest bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att avreagera sig så de mår bättre de stackars barnen. Vem vet vad de fått utstå bakom skolans väggar när de bränner ner den. Tänk på det! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång, det var en bil som sattes fyr på. Att skolan brann ner har nog mer med klantig byggnadskonstruktion/dåligt brandskydd att göra än med avsikterna hos den som fjuttade på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång, det var en bil som sattes fyr på. Att skolan brann ner har nog mer med klantig byggnadskonstruktion/dåligt brandskydd att göra än med avsikterna hos den som fjuttade på!

 

Nu handlade tråden om att bränna skolor överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tragiskt att de som sysslar med det sällan är medvetna om hur allvarligt det är och vilka konsekvenser det kan ha även för deras egen framtid. Att tända eld på byggnader rubriceras alltid som mordbrand eftersom det kan finnas människor i byggnaden (rätta mig om jag har fel) och det är väl knappast något man vill ha med sig till första arbetsintervjun efter avslutad skolgång…

 

Tror att det stämmer. Bränner nån upp en byggnad så ser man det nästan alltid som mordbrand, även om ingen kom till skada.

 

Men, åter till ämnet.

Nej, jag förstår inte riktigt hela grejen med att bränna skolor/dagis/fritidsgårdar. Det är väl det dummaste man kan bränna upp. Få saker skulle ha lika stor effekt på samhället om det brann upp (skulle väl vara typ sjukhus eller liknande då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många fall handlar det säkert om barn med problem som misshandlas (avsiktligt eller genom okunskap eller likgiltighet) psykiskt och/eller fysiskt inom skolan, och tar ut förtvivelsen och hämndlystnaden på byggnaden. Bättre det än att, som i ett visst land i väster, springa in med skjutvapen och meja ner elever och lärare...

Jag tror personligen att det handlar om samma mekanism i grunden, bara det att vi (som väl är) inte har ett vapensamhälle, så medlen man tar till blir andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde DN:s Maciej Zaremba säga följande i morse: Det tar lång tid att bygga upp en god samhällsmoral, men oerhört kort tid att bryta ned den. Jag ser denna nedbrytning överallt, och har redogjort för fenomenet i andra trådar. De flesta ser det inte, eller ignorerar det, de orkar/vill bara se till sitt eget. Just nu överväger jag om jag ska börja uppfostra mina barn att ta för sig i samhället på bekostnad av andra. Jag vill att de ska överleva. Den rådande samhällsklimatet delar samma devis som gangstern Frank i filmen The Departed: Noone's gonna give it to ya, you'll have to take it! Om ni inte förstår hur detta inlägg relaterar till nedbränningen av skolan hänvisar jag till den tredje meningen i detta inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde DN:s Maciej Zaremba säga följande i morse: Det tar lång tid att bygga upp en god samhällsmoral

 

Kömoral, sa han väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heder åt såna killar som har ryggrad att stå för vad de gjort:

När det stod klart att 15-åringen inte bara skulle stå ensam för straffet utan också för skadeståndet, gick de fyra killarna in gemensamt och bad om en annan lösning. ur GP

 

Å andra sidan får det inte bli för billigt att elda upp skolor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...