Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp med windows 7 till imac 2,4 GHz


Valter10

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har länge funderat på att installera windows i min imac för att kunna spela spel på den. Det följde ju med ett program som heter bootcamp, fungerar den versionen till windows 7?

 

Jag kommer att vänta med att köpa windows 7 till början av nästa år i vilket fall men tror ni att min processor som har 2,4 GHz räcker för spel som Call of Duty MW2 och BF BC2? Tror ni att andra saker som mitt grafikkort håller också?

 

Jag skulle vara mycket tacksam för svar! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kommer fungera att installera, även om Bootcamp inte säger att det stöder mer än XP och Vista.

Eventuellt måste man lägga till någon drivrutin manuellt, det är jag inte säker på.

 

Hur spelprestandan blir har jag ingen aning om. En kontroll av systemkrav för de spel du är intresserad av kan nog ge en bild av om det kommer gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Win 7 med Bootcamp i snart 1 år, och det fungerar ypperligt, speciellt sedan RC1 släpptes. Det är bara att stoppa i Snow Leopard skivan efter installation så installeras nödvändiga drivrutiner. Ev måste någon enstaka hämtas.

 

Viktigt att förstå att när du kör 7 (eller annat Win) via Bootcamp kör du helt nativt, dvs som om det vore en vanlig "PC". De systemkrav som spel mm kräver är samma som om du installerade det på vilken PC som helst. Nya spel eller program - nya krav. Jag kör själv videoredigering i Win 7 på min iMac, allt övrigt kör jag i OS X.

 

Lycka till!

 

PS. Win 7 är helt OK. Efter fiaskot med Vista har de faktiskt lyssnat på konsumenterna... men du behöver fortfarande antivirusprogram mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

4 GHz är ovanligt. De processorerna brann upp, så numera har du fler kärnor med lägre klockfrekvens men mer prestanda.

 

Sen står det 3,2 GHz där. Pentium 4. Ingen Mac har haft en så långsam processor. Inte sen G4-tiden i alla fall.

 

Har du Windows på Macen kan du få samma virus som om du hade haft windows på en HP. Men windows kan inte läsa din Mac-partition, så dina filer borde klara sig även om windows får virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså min imac har 2,4 GHz Intel Core 2 Duo på processor, kommer man någon vart på det om man vill spela spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså min imac har 2,4 GHz Intel Core 2 Duo på processor, kommer man någon vart på det om man vill spela spel?

 

Beror på vad du har för grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på "om den här datorn" och hittade detta angående grafiken.

Styrkretsmodell: ATI,RadeonHD2600

Typ: Bildskärm

Buss:PCle

PCle-bandbredd: x16

VRAM(totalt): 256 MB

iMac:

Upplösning 1920 x 1200

Djup: 32 bitars färger

 

Själv har jag ingen aning om detta är bra eller dåligt :P

Någon som kan säga om den svenska versionen av Windows 7 kommit ut och vilken version t ex. home eller premium som är bra för spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen, kan ingen svara nu? :P Jag tror jag ska köpa windows 7 idag så det hade hjälpt om någon hade svarat på mina frågor innan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen, kan ingen svara nu? :P Jag tror jag ska köpa windows 7 idag så det hade hjälpt om någon hade svarat på mina frågor innan dess.

Jag köpte Windows 7 Pro x64 via Mecenat för 1100. Finns ju olika versioner men tror inte någon av dem är bättre eller sämre på spel. Här ser du vad som skiljer dem åt: http://www.microsoft.com/windows/windows-7...re/default.aspx

 

Och ja, den svenska versionen är officiellt släppt. Verkar vara lite dåligt med ex. dock. Jag beställde mitt för nästan två veckor sen och har inte fått det än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows på Macen kan du få samma virus som om du hade haft windows på en HP. Men windows kan inte läsa din Mac-partition, så dina filer borde klara sig även om windows får virus.

Liten korrigering. Windows kan numera visst läsa Mac-partitonen (något som gett trubbel vid installation av XP SP3), men Windows kan inte skriva i Mac-partitionen, och det är det viktigaste. Håller med om att virus på Windows knappast kan störa Mac-miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten korrigering. Windows kan numera visst läsa Mac-partitonen (något som gett trubbel vid installation av XP SP3), men Windows kan inte skriva i Mac-partitionen, och det är det viktigaste. Håller med om att virus på Windows knappast kan störa Mac-miljön.

 

Men detta med att windows kan läsa av Mac-partitonen stämmer inte med windows 7 eller? Vill ju inte att hela min iMac ska krascha pga jag installerat windows :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på "om den här datorn" och hittade detta angående grafiken.

Styrkretsmodell: ATI,RadeonHD2600

Typ: Bildskärm

Buss:PCle

PCle-bandbredd: x16

VRAM(totalt): 256 MB

iMac:

Upplösning 1920 x 1200

Djup: 32 bitars färger

 

Själv har jag ingen aning om detta är bra eller dåligt :P

Någon som kan säga om den svenska versionen av Windows 7 kommit ut och vilken version t ex. home eller premium som är bra för spel?

 

Tja. Det där kortet var low end på PC för 1 år sedan. Resten får du lista ut själv :)

Duger säkert till att spela grejjer i låg upplösning med minimalt med effekter.

Spelar ingen roll vilken språkversion man köper. Man kan ladda hem vilket språk man vill ha som en update efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta med att windows kan läsa av Mac-partitonen stämmer inte med windows 7 eller? Vill ju inte att hela min iMac ska krascha pga jag installerat windows :S

Jag kör inte Windows 7, så jag kan inte svara om Boot Camp-drivrutinen ger läsrättighet till Mac-partitonen även i Windows 7.

 

Men det lär ändå vara omöjligt för "hela din iMac" kraschar p.g.a. Windows. Det finns ju inga skrivrättigheter till Mac-partitonen (utan speciella program) så Windows kan läsa bäst den vill, men skriva = förstöra kan den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta med att windows kan läsa av Mac-partitonen stämmer inte med windows 7 eller? Vill ju inte att hela min iMac ska krascha pga jag installerat windows :S

 

Med bootcamp 3 som finns på SL skivan kan man läsa filer på mac os partitionen och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...