Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk i imac alu


sandstromsimon

Rekommendera Poster

sandstromsimon

Har vuxit ur min 320gb disk. Var in till lokala macbutiken som lovade byta för 300kr, även fast man kommer in med en egen, tänkte att jag kunde köpa från komplett.se eller liknande. Fråga inställer sig ganska omgående. Vilken ska jag ha? Mina kravspecifikationer lyder som följer. 1-1,5tb, inte mer högljudd än befintlig, inte kosta över 2000kr. Vad tror ni? Ni som har bytt, vad köpte ni? Länka gärna till bra alternativ!

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade satsat på en rejäl extern disk.

Har du så mycket på en intern disk som du nödvändigtvis måste åt hela tiden?

Du tar väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sandstromsimon

Tack Typewriter, man kan alltid lita på Pocahontas... Jag vill ha det enkelt, hatar sladdar, 300kr för att slippa en extra extern passar mig.

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg just att https://www.inet.se/datorkomponenter/haardd...een-f2/4303646/ har ett varvtal på 5400kommer jag att märka skillnad mot det jag har nu? Tror att original hårddisken är på 7200. Kanske skillnaden är mest känslomässig :fundersam:

 

Det är inte säkert att du kommer märka någon skillnad i hastighet från en 320 GB 7200rpm till en 1.5 TB på 5400rpm. Datatätheten på den senare är mycket tätare så hastighetsmässigt är de nog ganska snarlika. Positivt för en 5400 är att den går tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hatar sladdar nu men den dagen din interna hårddisk kraschar önskar du du hade en säkerhetskopia och till det behöver du en extern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnanden i prestanda mellan 5400 vs. 7200 rpm är försumbart. Syns nog mer på papper än i verkligheten.

 

Men som sagt, den går svalare, låter mindre och drar mindre ström - alla tre helt underbara egenskaper eftersom den ska sitta inbakad i en iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, den går svalare, låter mindre och drar mindre ström

 

Svalare - check,

låter mindre - verkar otroligt (min iMac låter bara om man startar upp den i Windows och bara en kort stund),

mindre ström - perfekt då datorn står på dygnet runt!

 

Jag har själv funderat på att byta HD men såg på internet hur mycket jobb det är (glaset skall tas bort etc) och beslöt mig för att rensa den befintliga lite grann istället. Lägga bilderna på en extern HD, strömma iTunes från en annan dator osv. Får se om det räcker.

 

Trehundra låter billigt för övrigt. Måste kolla med den lokala firman!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hatar sladdar nu men den dagen din interna hårddisk kraschar önskar du du hade en säkerhetskopia och till det behöver du en extern.

Men den kan man ha via nätverket, då slippar man sladdar till datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat på att byta HD men såg på internet hur mycket jobb det är (glaset skall tas bort etc) och beslöt mig för att rensa den befintliga lite grann istället. Lägga bilderna på en extern HD, strömma iTunes från en annan dator osv. Får se om det räcker.!

 

Det är inte alls särskilt svårt. Det svåraste är att hålla dammfritt mellan glaset och skärmen innan man sätter tillbaka glaset. Annars är det gjort på en halvtimme max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sandstromsimon

Jag har redan en extern som jag tar backup på med jämna mellanrum. Jag skulle aldrig riskera att bli av med alla bilder på barnen. Har faktiskt en extern hårddisk liggandes hos mina svärföräldrar om hela huset skulle brinna upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...