Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur anpassar man ett inkopierat lager till storleken på arbetsytan?

Jenmarlin

Recommended Posts

Hej!

Jag saknar ett kommando i Photoshop och har verkligen inte lyckats lista ut hur man gör det på ett enkelt sätt:

Följande scenario:

Jag har en fin photoshop-ram och öppnar en bild jag vill lägga i ramen. Jag duplicerar in bilden i ramdokumentet, så att den blir ett nytt lager. Bilden och ramen har olika storlek (bilden är större), men samma proportioner. Jag vill nu att bilden ska anpassa sig till storleken på ramen (storleken på arbetsytan), men har inte hittat något annat sätt att göra det på än att:

1) Ändra bildens storlek manuellt innan jag duplicerar in lagret i ramdokumentet.

2) Duplicera in bilden först och sedan dra i hörnen (med shift nedtryckt) tills bilden är lagom stor.

Båda sätten funkar förstås, men känns onödigt tidskrävande eftersom jag antingen måste kolla upp vad ramen har för storlek eller måste hålla på att justera bildstorleken fram och tillbaka tills den passar.

Det jag vill hitta är ett liknande kommando som finns i Indesign, som jag tror heter "Anpassa innehållet till ramen porportionerligt" eller "fyll ramen proportionerligt". Jag vill med andra ord slå ett kommando som gör att bilden, även om den har fel proportioner, anpassar sig till ramdokumentets arbetsyta utan att bildens proportioner ändras.

Nån som fattar vad jag menar och kan hjälpa mig hitta hur man snabbare kan fixa detta vore jag evigt tacksam!

Jag tror jag förstår vad du menar men mig veterligen finns inget sådant kommado.

Den enda jag kan komma på som gör processen lite smidigare är att Shift-dra in bilden och sedan skala den med Shift-Alt så den åtminstonne skalar från centrum.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...