Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera Skivan från startdisk...


bagsnatcher

Rekommendera Poster

Fick dessa meddelanden på min Macbook air alldeles nyss (snyft) Fredagsmyset håller på att balla ur

Hur gör jag för att reparera från en startdisk? Jag kör snowleopard och har disken i min högra hand

men jag är för nervös (för att inte säga skitskraj) för att göra nåt....

post-48644-1258131853_thumb.png

post-48644-1258131868.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Hjälp-menyn i Skivverktyg.

Så här ser det ut i Tiger:

post-11001-1258132427.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly

 

Jag vet dock inte hur jag startar från en annan skiva då jag inte har ngn diskenhet på min MBA (sniff)

Jag sätter in skiva i min mini och testar att starta upp med alt tangenten från MBA får vi ser hur det går.

 

Jag återkommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly

 

Jag vet dock inte hur jag startar från en annan skiva då jag inte har ngn diskenhet på min MBA (sniff)

Jag sätter in skiva i min mini och testar att starta upp med alt tangenten från MBA får vi ser hur det går.

 

Jag återkommer :)

Om du inte har någon optisk läsare, vad ska du då med DVD-skivan till?  :devil:

 

Då får det bli fsck:

http://support.apple.com/kb/TS1417

(Rulla ner en bit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1 är att koppla till en extern hårddisk och till den dra över värdefullt icke ersättbart

material, eller kanske rubbet.

Steg 2 är att göra en säker omstart – se länken i tidigare mail – som går till Apples web-support.

Kör sedan Skivverktyg igen och se om det hela inte bara var ett mjukvarufel.

(Ganska ofta är det inget fel på skivan.)

Om du kan ta ut batterierna är det ett bra knep. Datorn bör vara strömlös 10 minuter.

Starta sedan om. Kör skivverktyget igen och kolla.

Om inget hjälper får du kolla med Apple hur man reparerar en Air.

De måste rimligen ha något knep.

God luck!

(Jag har ingen Air men ovannämnda knep har brukat fungera på andra portabla.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon optisk läsare, vad ska du då med DVD-skivan till?  :devil:

 

Då får det bli fsck:

http://support.apple.com/kb/TS1417

(Rulla ner en bit)

 

vet inte om det var ironi? En air har ingen drive, men min mini har det. Det är det enda sättet

man installerar på en air (via remote install och DVD) såvida man inte laddar ner från nätet men

det visste du nog. Vet inte varför du då frågade vad jag skulle med en dvd skiva till? SnowLeopard

finns på den skivan.

 

"Testa OCH reparera skivan"??! Men snälla Apple...

 

Vad menar du? "reparera skivan" är gråat ut och går inte att klicka på om det var det du menade

 

Steg 1 är att koppla till en extern hårddisk och till den dra över värdefullt icke ersättbart

material, eller kanske rubbet.

Steg 2 är att göra en säker omstart – se länken i tidigare mail – som går till Apples web-support.

Kör sedan Skivverktyg igen och se om det hela inte bara var ett mjukvarufel.

(Ganska ofta är det inget fel på skivan.)

Om du kan ta ut batterierna är det ett bra knep. Datorn bör vara strömlös 10 minuter.

Starta sedan om. Kör skivverktyget igen och kolla.

Om inget hjälper får du kolla med Apple hur man reparerar en Air.

De måste rimligen ha något knep.

God luck!

(Jag har ingen Air men ovannämnda knep har brukat fungera på andra portabla.)

 

testar detta mr Atterdag, får vi se vad som händer - tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte testat fsck som Telly82 föreslog?

 

post-113-1258186051.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte testat fsck som Telly82 föreslog?

 

post-113-1258186051.jpg

 

Hej Poca (och förlåt Telly - jag missuppfattade dig - jag är "grumpy" för att allt verkar gå snett)

 

Nej jag såg inte länken först. Jag testade en safe boot (hålla ner shift vid start) och fick en blå skärm (no good)

så jag forcerade en avstängning igen - startade upp - och testade reparera skivan igen från skivverktyg. denna

var fortfarande utgråad men när jag nu klickade på "kontrollera skivan" fick jag "tummen upp". Jag fattar ärligt

talat ingenting. Mitt problem att "remote install" ifall jag skall göra det ngn gång ingen inte fungerade alls. Det gick

för någon månad sedan när jag installerade snow leopard.... (skitskumt)

 

Sorry igen Telly... jag snabbläste och tyckte mig se ett "fcuk" som i : Macen är Fcuk:ed haha...

 

Det ser ut så här nu. Vet inte vad det sista felmeddelandet är men har för mig att till och med du Poca har det och

att du skrivit att det inte gåt at få bort ?

post-48644-1258187226.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För "future reference" så testade jag en fsck...

 

Jag höll ner cmd + s under startup för att komma till "single user mode"

 

jag skrev /sbin/fsck -fy

 

"VOLUME APPEARS TO BE OK"

 

 

 

STORT TACK FÖR HJÄLPEN TELLY, POCA, ATTERDAG OCH STOREBROR

 

Ha en skön lördag

 

ps. det daär fsck har jag nu antecknat. cool liten feature och perfekt för mig med en AIR !!

Att starta från remote disc är bara bökigt. Min nästa mac blir en Pro... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det var ironi? En air har ingen drive, men min mini har det. Det är det enda sättet

man installerar på en air (via remote install och DVD) såvida man inte laddar ner från nätet men

det visste du nog. Vet inte varför du då frågade vad jag skulle med en dvd skiva till? SnowLeopard

finns på den skivan.

Bara den första meningen. När du nämnde skivan tog jag för givet att du hade en extern läsare att använda den i.

 

Hej Poca (och förlåt Telly - jag missuppfattade dig - jag är "grumpy" för att allt verkar gå snett)

...

Sorry igen Telly... jag snabbläste och tyckte mig se ett "fcuk" som i : Macen är Fcuk:ed haha...

Mitt fel. Jag borde inte försökt skämta när du är orolig över din hårddisk. :blushing:

 

"VOLUME APPEARS TO BE OK"
Tjohoo :D:)

 

STORT TACK FÖR HJÄLPEN TELLY, POCA, ATTERDAG OCH STOREBROR
Kul att du fick ordning på Macen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Poca (och förlåt Telly - jag missuppfattade dig - jag är "grumpy" för att allt verkar gå snett)

 

Nej jag såg inte länken först. Jag testade en safe boot (hålla ner shift vid start) och fick en blå skärm (no good)

så jag forcerade en avstängning igen - startade upp - och testade reparera skivan igen från skivverktyg.

 

Det var säkert inget fel, Säker start kan ta väldigt långt tid, beroende på hur mycket underhåll den behöver köra på datorn. Inte alls ovanligt att man kan sitta och stirra på en blå skärm i 10 minuter utan att något händer.

 

Prova igen och gå och gör dig en kopp kaffe under tiden så ska du se att den har startat upp i säkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var säkert inget fel, Säker start kan ta väldigt långt tid, beroende på hur mycket underhåll den behöver köra på datorn. Inte alls ovanligt att man kan sitta och stirra på en blå skärm i 10 minuter utan att något händer.

 

Prova igen och gå och gör dig en kopp kaffe under tiden så ska du se att den har startat upp i säkert läge.

 

Ah ... mycke bra att veta mattem. Jag kollar.

Jag har fortfarande lite probs för nu, trots att jag inte får felmeddelande eller nåt så kan jag inte

klicka på "reparera" ? Fattar inte varför men den är utgråad... varför tror ni att den är det?

post-48644-1258215723.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är utgråad därför att du inte kan reparera på den skiva du befinner dig. Ungefär som att lyfta sig själv i håret.

Du måste starta upp från extern enhet och reparera därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför men den är utgråad... varför tror ni att den är det?

Det står mitt på skärmbilden.  ;)

post-11001-1258216276_thumb.png

 

(Du kan inte reparera den disk du startar från. Att reparera den är litet som att rycka undan mattan under fötterna på OS:et.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är utgråad därför att du inte kan reparera på den skiva du befinner dig. Ungefär som att lyfta sig själv i håret.

Du måste starta upp från extern enhet och reparera därifrån.

 

 

(Du kan inte reparera den disk du startar från. Att reparera den är litet som att rycka undan mattan under fötterna på OS:et.)

 

hehe ... bra metaforer... tror jag fattar.(trots att jag inget hår har :borstatanderna: )Det är helt OK med andra ord. :)

Fick bara för mig att jag klickat på reparera disk förrut men det låter jag vara osagt...

 

tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är hemskt ledsen om jag återkommer till er. Ni kan säkert svara på hur jag skall göra trots

att ni förmodligen inte har air (min nästa blir en MBP - garanterat) Jag får inte air att starta upp

från disken. Jag gör precis som det står i instruktionerna (och som jag gjorde när jag installerade

SL för några månader sen) men min air bara startar om och ingen remote access får jag till disk

från min mini. Kan någon försöka sig på en gissning vad jag kan göra? :wub: :wub:

 

Bs

värt ett försök att fråga för det verkar finnas väldigt få med air som har kunskaper. Det specifika

forum här är inte direkt välbesökt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är hemskt ledsen om jag återkommer till er. Ni kan säkert svara på hur jag skall göra trots

att ni förmodligen inte har air (min nästa blir en MBP - garanterat) Jag får inte air att starta upp

från disken. Jag gör precis som det står i instruktionerna (och som jag gjorde när jag installerade

SL för några månader sen) men min air bara startar om och ingen remote access får jag till disk

från min mini. Kan någon försöka sig på en gissning vad jag kan göra? :wub: :wub:

 

Bs

värt ett försök att fråga för det verkar finnas väldigt få med air som har kunskaper. Det specifika

forum här är inte direkt välbesökt :(

 

Löste sig vänner. Tänkte dela med mig så ni som har en MBA vet lite mer. Det finns ju 2 sätt som MBA

kan hitta disken från en annan dator. Via airport och ehternet. Om airport sätts som val så se för guds

skull till att ni har "internetdelning" iklickat under "Delning" på den dator som har optisk drive. (ehum...)

Jag hade (måste ju vara jag eller hur?) av något anledning stängt av den men ändå klickat på airport

alternativet. Inte lätt att få det att funka då ;(

 

Min mini är kopplad till en TimeCapsule med ethernet kabel och jag har testat att komma åt skivan via

ethernet alternativet med (dvs mini till TC via ethernet och sen ut på nätverket via wifi) men det går inte

alls det heller.

 

ALLTSÅ: Dela internet från den dator som skivan sitter i (OBS) och välj airport så kommer ni åt startskivan

på eran tunna snygga och lite onödigt dyra MacBook Air :)

 

Tack för mig

Hej :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...