Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem med Macbook Unibody 13'' (Late 2008)


andogrando

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min MacBook Unibody (Late 208) har börjat krångla ganska ordentligt, vilket gör mig mycket besviken, då jag vet hur kvaliteten ska vara på Apples produkter.

 

Jag börjar med att klistra in lite information om datorn:

 

Maskinvaruöversikt:

 

Modellnamn: MacBook

Modellidentifierare: MacBook5,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 3 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

Boot ROM-version: MB51.0073.B06

SMC-version (system): 1.32f8

Serienummer (system):

Maskinvaru-UUID: 8727806D-1CDF-51F3-8ECA-F71FCBCB3558

Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):

Status: Aktiverad

 

Minnena är utbytta till 4GB, och minnena ska vara köpta from Macoteket. Även hårddisken är utbytt till en 500GB. Jag har köpt till AppleCare till datorn. Jag har testat datorn med TechTool Pro som följde med Applecare, och den hittade inga fel. Jag har även testat minnena med Rember, den hittade inga fel den heller. Jag har dessutom nollställt SMC utan resultat.

 

Nu till det viktiga, problemen!

 

1. Snow Leopard "badbollar" något fruktansvärt vid enkel web-surfning och musik-lyssning. Datorn liksom fryser fast, och blir oanvändbar i upp till en minut. Dessutom händer det väldigt ofta. Oerhört störigt, blir mycket irriterad på det. Jag tror att hårddisken jobbar ordentligt när detta inträffar, den knattrar ganska ordentligt.

Jag har testat att formatera om datorn med Snow Leopard flera gånger (kör för tillfället 10.6.2) utan någon som helst förbättring. Bara detta problem har nästan fått mig att ge upp, datorn blir som sagt oanvändbar.

 

2. Om jag låter datorn stå på då jag till exempel går till skolan, händer det ofta (läs alltid) att skärmen släckts, "vita lampan" tänts och lyser konstant, men datorn är omöjlig att väcka upp. (tända skärmen).

 

3. Då och då vid normal användning, fryser datorn totalt, och en väldigt tunn blå rand syns från topp till botten på skärmen. Detta känns inte riktigt bra... :(

 

Häromdan när jag kom hem från skolan, hade detta inträffat, och datorn stod dessutom och pep något fruktansvärt. Nu är man nästan lite rädd för att ha datorn på när man inte är hemma…

 

4. Ibland då jag stoppar in en DVD-skiva, låter SuperDriven konstigt, håller på och "tuggar" i ungefär 1 minut, för att sedan spotta ut skivan. Startar jag om datorn några gånger funkar den igen….

 

5. Det händer att när jag stoppar in ett andra USB-tillbehär, exempelvis en hårddisk, då jag redan har en USB-mus inkopplad, så "låser" sig båda USB-portarna och blir oanvändbara. Drar jag ut bägge och kopplar in de igen, fungerar de som vanligt igen.

 

Jag är som sagt mycket besviken på datorn, fungerar inte alls tillfredsställande. Jag var rädd för att datorn inte gillade de nya minnena, men Rember hittar inga fel… Finns det något annat att testa med?

Jag tror också att det blir problem med att lämna in datorn, då felen inte alltid uppkommer "på beställning". Dessutom, hur är det att lämna in datorn med icke original HDD och minne?

Jag hoppas min post inte är allt för besvärande, är som sagt ganska trött på datorn nu.

 

Tack på förhand!

MVH Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sedan kolla hårddisken, även nya diskar kan vara trasiga.

 

Eftersom du har AC så kan du väl få maskinen "servad" där du köpte den utan kostnad nu när den håller på som den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för era snabba svar!

Jag misstänkte att det enklaste är att testa med original-minnena, får nog bli så ändå. Men i vilket fall som helst, finns det något program för djupare felsökning?

Har ett litet dilemma angående att lämna in den. För det första är det ju intermittenta fel, och då kanske de kan kräva mig på pengar om jag lämnar in den och de inte hittar några fel?

Datorn är köpt begagnad, och säljaren hade köpt den direkt från Applestore. Men jag borde ändå kunna lämna in den hos en Apple-certifierad återförsäljare?

Sista frågan, bör jag byta ut till originalminnen innan jag lämnar in? (Jag antar att de inte garanterar funktionaliteten med icke-originaldelar.)

 

 

Än en gång, tack för era snabba svar!

MVH Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...