Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple patenterar penn-inmatning

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Innebär inte det också byte till annan skärm. Usch isf. Penna är definitvt ett stort steg tillbaka.

Det hade SE i P800 för sisådär snart 10 år sedan.

Penna är definitvt ett stort steg tillbaka.

Det hade SE i P800 för sisådär snart 10 år sedan.

Det måste ju vara något nytt om man ska få patent. Man kan ju inte få patent på en (över) 10 år gammal välkänd idé. Så vad är det vi (och MacWorld) missar?

Går det inte att använda kameran, rikta mot bordet och skriv med pekfingret

mot bordsytan...eller i luften kanske :ThumbsUp::galetglad::borstatanderna:

Det måste ju vara något nytt om man ska få patent. Man kan ju inte få patent på en (över) 10 år gammal välkänd idé. Så vad är det vi (och MacWorld) missar?

Ja det låter väldigt konstigt... Detta får MacWorld-redaktionen gräva lite djupare om. ;)

Dem flesta tillverkande och utvecklande företag tar patenter till höger och vänster, utan egentliga planer för att använda tekniken, mer för att inte stöta på problem senare! Så jag betvivlar starkt att det kommer någon produkt med penna, det är nog bara en biprodukt från utvecklandet av någonting annat.

Carlisle_united

Jag hoppas otroligt mycket att om Apple någonsin släpper en Tablet så släpper dom en med penn inmatning...

Annars kommer den vara fullkomligt värdelös att jobba med. Skulle ju aldrig gå att redigera foton eller illustrera med nått annat än en penna.

Jag hoppas otroligt mycket att om Apple någonsin släpper en Tablet så släpper dom en med penn inmatning...

Annars kommer den vara fullkomligt värdelös att jobba med. Skulle ju aldrig gå att redigera foton eller illustrera med nått annat än en penna.

Vore fint om man kunde skriva direkt på skärmen (i t ex en ordbehandlingsapp.) som på ett papper

Det vore faktiskt riktigt bra, om de släppte en tablet med penna. det blir ju som att rita på papper, speciellt om skärmen är skarp, och då borde man ju kunna vila handen på plattan också. jag vet att min syrra iaf. skulle kasta sig över den om det fanns. jag med, faktiskt. vi får hoppas!

Åh vad fantastiskt om Apple kunde implementera ett vettigt stöd för handskrift i Pages så att man kunde använda "tableten" till att föra anteckningar på exempelvis föreläsningar och möten och därefter kunna redigera texten enkelt som ett vanligt dokument. Det skulle kunna bli ännu ett område som Apple "återuppfinner" eftersom det idag inte finns något alternativ för oss som söker en sådan produkt. Vilken student eller affärsman skulle inte vilja ha en sådan i väskan?

Apples produkter är ju väldigt populära på universitet (jag ser konstant studenter med sina Macar i Lund) och om man skulle kunna köpa kurslitteratur, som det har ryktats om, billigare via iTunes skulle Apples tablet nog kunna bli väldigt lyckad*! En dator för anteckningar och e-böcker samt en ritplatta som komplement till datorn. Tummen upp för det konceptet säger jag i alla fall!

* Jag är väl själv kanske lite skeptiskt till att det här med böcker i datorn är bra eftersom jag gillar att läsa en riktig bok... Men man vet aldrig vad Apple kan åstadkomma.

:galetglad:

Om jag får spekulera lite mer så tror jag inte att Apple kommer att släppa en tablet med ett identiskt OS som i datorerna... Apple brukar inte gå den lätta vägen och det kommer nog att att vara anpassat för just den sortens dator tror jag. Visst är det möjligt att köra samma Snow Leopard som i de övriga Macarna... Men är det rätt väg att gå? Nej det tror jag inte. :)

Kan tanken vara att man ska kunna använda både en penna av den här typen (som har liten kontaktyta med skärmen) för att skriva, samtidigt som man vilar handen (som har en stor kontaktyta med skärmen) mot skärmen (som funkar som papper)?

Fast det vore ju bra om man samtidigt har en trycksensor i pennan, läste något om att wacompennorna har det.

Kan tanken vara att man ska kunna använda både en penna av den här typen (som har liten kontaktyta med skärmen) för att skriva, samtidigt som man vilar handen (som har en stor kontaktyta med skärmen) mot skärmen (som funkar som papper)?

Ja det borde väl vara det smartaste... Men hur ska Apples tablet veta om du vill använda dina fingrar eller pennan? Kan de fixa någon sensor som känner av om pennan i närheten (eller inte sitter i sitt "fack")?

Wacom funkade tydligen så att pennan registrerade trycket och skickade (verkade funka på samma sätt som diverse "smarta" busskort) över tryckinfo till plattan, som kände var pennan tryckte.

Nu verkar ju Apples prylar bara känna hur många (och var) kroppsdelar du trycker med. Om de på något sätt kan skilja "stödjande handsida", "fingrar" och, med en wacomliknande lösning, diverse "pennor" och "penslar", så borde det gå att ignorera hand/fingerinmatning om penna/pensel används.

Tvivlar på att Apple kommer att släppa datorer med tryckkänsliga skärmar.

Vad vet inte jag?

Jag tror som ensamt argument att apple skulle slänga med en penna, vore för oss grafiker.

Jag menar, att ha en studentdator som man kan köpa litteratur på är en sak. Men fortfarande mest en shiny pryl.

Om de slänger med penn-funktionen så har de fortfarande den glänsande saken för studenter. Men dessutom ett riktigt användbart verktyg för grafiker, illustratörer, arkitekter, planläggare och annat. På så vis får den en enorm marknad till, utöver studenterna.

Jag håller tummarna för eventuellt två modeller. En studentmodell med kanske ett optimerat OS, utan penna.

En grafikermodell med lite mer RAM-minne, fulla Snow Leopard, med tryckkänslig penna.

Tror inte heller de kommer sätta tryckkänsligheten i skärmen. Vettigare i pennan. Mindre pryl att ersätta om den krånglar.

Bara min privata spekulationer. :borstatanderna:

...

Tror inte heller de kommer sätta tryckkänsligheten i skärmen. Vettigare i pennan. Mindre pryl att ersätta om den krånglar.

...

Dessutom kanske de kan använda dagens (icke tryckkänsliga?) skärmar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...