Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dell gör Mac Mini-dödare


typewriter

Rekommendera Poster

För att den ska vara en "dödare" krävs det att den kan konkurrera med konkurrensen och så vitt jag vet kör denna speldosa Windows? Den kanske vinner över dem som skulle vilja ha en PC i Macmini format, men vi kommer aldrig att se dem som vill ha en Macmini köpa den här plasthistorien!

 

Skulle jag dock få för mig att skaffa en ny GNU/Linuxburk så skulle jag faktiskt ha denna med i beräkningen, men det lär inte hända. Jag har inget behov utav Linux längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Men Dell vet åtminstone vilka saker vi vill ha i en så liten dator (=mediedator)

Blu-Ray och HDMI-ut!

 

Om bara Apple hade varit tillräckligt smarta att fixa det...

Bluray via uppgraderingskit, och HDMI genom något så enkelt som en DVI till HDMI kabel.

Det bör noteras också att Bluray är ett kommersiellt fiasko, alla vet ju att skivorna är en döende teknik och väntar istället på att Solid State tekniken ska förfinas och rasa i pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluray via uppgraderingskit, och HDMI genom något så enkelt som en DVI till HDMI kabel.

Det bör noteras också att Bluray är ett kommersiellt fiasko, alla vet ju att skivorna är en döende teknik och väntar istället på att Solid State tekniken ska förfinas och rasa i pris.

 

Jo, det vet jag också. Men i nuläget så är Bluray överlagset om man inte satsar på illegal nedladdning, och där hittas inte heller allt i FullHD.

 

Och sen har nya mini en miniDisplayport vilket gör att du måste ha en miniDisplay->DVI och sedan en DVI->HDMI. Och alla skarvar vill man undvika så långt som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vet jag också. Men i nuläget så är Bluray överlagset om man inte satsar på illegal nedladdning, och där hittas inte heller allt i FullHD.

På vilket vis kan en döende, nästan redan död, teknik vara överlägset?

Dessutom går det att ladda hem HD filmer från exempelvis iTunes, Bluray lär försvinna inom några år i alla fall så alternativen gissar undertecknad kommer att vara webben och elektroniska minnen som t.ex. SSD.

 

Och sen har nya mini en miniDisplayport vilket gör att du måste ha en miniDisplay->DVI och sedan en DVI->HDMI. Och alla skarvar vill man undvika så långt som möjligt...

Jag försåg med flera länkar för att tydligöra min poäng men här har du en Mini DisplayPort till HDMI Adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket vis kan en döende, nästan redan död, teknik vara överlägset?

Dessutom går det att ladda hem HD filmer från exempelvis iTunes, Bluray lär försvinna inom några år i alla fall så alternativen gissar undertecknad kommer att vara webben och elektroniska minnen som t.ex. SSD.

 

 

Jag försåg med flera länkar för att tydligöra min poäng men här har du en Mini DisplayPort till HDMI Adapter.

 

Sen när kan du ladda ner HD från iTunes på svenska iTunes store? Som jag sa är Bluray överlägset idag, skit i framtidsutsikter och sådant. Idag är Bluray det bästa sättet att få FullHD till din TV.

 

Sen har jag sett den adaptern, men vill ju helst ha märkesvaror som t.ex. Apple själva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den ska vara en "dödare" krävs det att den kan konkurrera med konkurrensen och så vitt jag vet kör denna speldosa Windows? Den kanske vinner över dem som skulle vilja ha en PC i Macmini format, men vi kommer aldrig att se dem som vill ha en Macmini köpa den här plasthistorien!

 

Skulle jag dock få för mig att skaffa en ny GNU/Linuxburk så skulle jag faktiskt ha denna med i beräkningen, men det lär inte hända. Jag har inget behov utav Linux längre...

 

 

Alla hade vi väl använt den olika. Men om jag skulle köpa en Mini eller dell's mini hade jag tryckt in XBMC eller nåt annat trevligt gratis media center mjukvara. Hade inte använt den som en dator dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Dell vet åtminstone vilka saker vi vill ha i en så liten dator (=mediedator)

Blu-Ray och HDMI-ut!

 

Om bara Apple hade varit tillräckligt smarta att fixa det...

 

Läste jag fel eller var det inte så att den enklare dellen saknade wifi, det skulle iaf jag tycka vara ganska viktigt i mediacenter sammanhang. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betala för windows ?

 

Jadå för diskutera fildelning är det ju högsta tabu för på den här sidN :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå för diskutera fildelning är det ju högsta tabu för på den här sidN :chockadskeptisk:

 

 

Äsch.

 

Det är som vanligt. 90% här säkert tankar fult, men det har blivit nåt fy fy här att erkänna det. Sen är frågan hur fult man vill tanka, windows av alla grejer :propellerbaver:

 

Men kolla bara i skärmdump-tråden, hur många har inte Photoshop mfl program i sin docka, hur många har betalat för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch.

 

Det är som vanligt. 90% här säkert tankar fult, men det har blivit nåt fy fy här att erkänna det. Sen är frågan hur fult man vill tanka, windows av alla grejer :propellerbaver:

 

Men kolla bara i skärmdump-tråden, hur många har inte Photoshop mfl program i sin docka, hur många har betalat för det?

 

Frågan är väl hur många som egentligen behöver Photoshop utav dem. Dem flesta laddar nog bara hem det för att det är det ultimata, när dem egentligen hade klarat sig gott med till exempel Pixelmator...

 

Angående Grodkungens inlägg om fildelning så var det nog ett missförstånd, jag tror att Power menade att man inte bör köpa datorn för att man samtidigt betalar för Windows, inte att man ska ladda hem det. Det vore dumt, inte bara för att det är olagligt utan för att det är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur många som egentligen behöver Photoshop utav dem. Dem flesta laddar nog bara hem det för att det är det ultimata, när dem egentligen hade klarat sig gott med till exempel Pixelmator...

 

Angående Grodkungens inlägg om fildelning så var det nog ett missförstånd, jag tror att Power menade att man inte bör köpa datorn för att man samtidigt betalar för Windows, inte att man ska ladda hem det. Det vore dumt, inte bara för att det är olagligt utan för att det är dåligt.

 

 

Dom hade säkert klarat sig med Pixelmator eller liknande. Men fultankar gör dom ändå.

 

 

Jo, var nog det Power menade. Men går ju att ta utan Win när man köper Dell minin. Billigare och så "får" man ubuntu som är stabilare och trevligare än Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom hade säkert klarat sig med Pixelmator eller liknande. Men fultankar gör dom ändå.

 

 

Jo, var nog det Power menade. Men går ju att ta utan Win när man köper Dell minin. Billigare och så "får" man ubuntu som är stabilare och trevligare än Windows.

 

Kan man göra det numera?

 

Jag vill minnas att jag följde en tråd för några månader sedan på ett GNU/Linux där trådskaparen febrilt försökte få tag på ett gäng bärbara datorer utan Windows. Dem flesta leverantörer kunde absolut inte erbjuda någonting sådant och den enda som kunde göra det sa att det skulle kosta extra... Ganska sjukt, va?

 

Det kanske är annorlunda med bärbara datorer, för allt jag vet. Men det verkar onekligen krångligare att köpa en dator utan Windows än en dator med Windows. Nej, leverantörerna borde erbjuda datorer med förinstallerat GNU/Linux, så att folk får börja använda sina datorer på allvar utan att behöva oroa sig för krascher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra det numera?

 

Jag vill minnas att jag följde en tråd för några månader sedan på ett GNU/Linux där trådskaparen febrilt försökte få tag på ett gäng bärbara datorer utan Windows. Dem flesta leverantörer kunde absolut inte erbjuda någonting sådant och den enda som kunde göra det sa att det skulle kosta extra... Ganska sjukt, va?

 

Det kanske är annorlunda med bärbara datorer, för allt jag vet. Men det verkar onekligen krångligare att köpa en dator utan Windows än en dator med Windows. Nej, leverantörerna borde erbjuda datorer med förinstallerat GNU/Linux, så att folk får börja använda sina datorer på allvar utan att behöva oroa sig för krascher.

 

 

Dell erbjuder Ubuntu till alla sina datorer, men andra tillverkare vet jag inte. För det andra så är det ju inte så svårt att tanka ner det och ersätta Windows med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell erbjuder Ubuntu till alla sina datorer, men andra tillverkare vet jag inte. För det andra så är det ju inte så svårt att tanka ner det och ersätta Windows med det.

 

Gör dem det så är det krångligt, jag gick in och tittade men hittade inget Ubuntu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör dem det så är det krångligt, jag gick in och tittade men hittade inget Ubuntu!

 

 

Inte? Jag har läst att dom ska göra det och hört av en vän som jobba åt dom när det bestämdes. Man kunde välja det till deras Mini iallafall på deras .com sida.

 

Kom på att dom där Eee datorerna kan fås med Ubuntu också om jag inte minns fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell erbjuder Ubuntu till alla sina datorer, men andra tillverkare vet jag inte. För det andra så är det ju inte så svårt att tanka ner det och ersätta Windows med det.

 

Det låter ju som GULD :P jag är så rädd för Vista och W7 tycker de båda är så fula jämfört med XP :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som GULD :P jag är så rädd för Vista och W7 tycker de båda är så fula jämfört med XP :irriteradtjej:

 

Vista och W7 är i princip samma system. Lite som Leopard och Snow Leopard, den senare är finjusterad.

Men Ubuntu, precis som andra GNU/Lunux distar, blir precis vad man gör det till. Möjligheterna är enbart begränsade efter ditt eget kunnande och andras kreativitet! Mycket fina applikationer finns det, en del saknar jag faktiskt. Det fanns en väldigt kompetent applikation för animering som jag saknar. Det skulle tydligen komma en Mac version så småningom...

 

Kanske borde donera en slant till dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen säljer netbook utan windows i sverige (har letat och mejlat)

 

Jag köpte en netbook med Linux för ett tag sedan, men jag tror att modellerna som hade Linux har utgått från sortimentet, trotts löfte om fortsatta satsningar i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen säljer netbook utan windows i sverige (har letat och mejlat)

Kolla onoff de säljer än brun (tror jag) för typ 2999, med ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell säljer inte datorer med annat än Windows för privatpersoner i Sverige

 

 

ubuntu kan man få i usa, tyskland, frankrike, storbritannien, spanien,canada,latinamerika, inga andra

 

 

Det kan inte stämma. Min vän bor i Amsterdam och jobbade på Dell fram tills bara några månader sen och jobbade med "utvckling" av linux åt dom. Allstå var nånsorts rådgivare osv och han berättade för mig att dom erbjuder ubuntu i sina datorer, i Sverige vet jag inte men det antog jag. Har inte kollat iofs så det stämmer kanske det du skriver. Men jag är rätt säker på att jag sett datorer säljas i Sverige med ubuntu som tillval istället för Win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle inte ens ta emot windows om det så slängdes efter mig. :propellerbaver:

varför inte? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows i alla versioner är bara skräp vill inte ha skräp i mina datorer

På vilket sätt är det skräp? (ja jag vet att jag är på ett Mac* forum)

 

 

 

 

 

 

*Hata PC eller dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet med netbooks som säljs med XP.

 

Om nån nu vill ha Linux är det bara att ladda ner - helt gratis dessutom.

 

Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

söker man på ubuntu på dell så får man svaret

 

"Datorer från Dell med Ubuntu-operativsystem finns inte tillgängliga i Sweden"

 

 

Å fan, där ser man. Jag antog för mycket allstå.

 

Synd är det då. Dell är ju så stora så många som kunnat få upp ögonen för ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...