Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 glapp i skärmkontakten


CapnViktor

Rekommendera Poster

Tjah!

 

Kom över en defekt iMac G5 för ett tag sedan. (Datorn startade, men skärmen var svart) En kollega, som tidigare hade gjort en ordentligare undersökning, sade att han trodde det var glapp någonstans.

Likförbannat ville jag ner i den och se hur den såg ut innuti. Jag skruvade isär den och sen ihop den.

 

Mycket riktigt det var glapp någonstans. Närmare bestämt i skärmkontakten för iMac-skärmen. (Inte Mini-DVI-porten) För sen fungerade den. Så glatt gav jag den till min syster (som jag tyckte det var på tiden att hon gick över till Mac)

 

Thing is, det är fortfarande glapp. Den har lagt av ngra gånger, och genom att skruva loss och sen skruva fast skärmkontakten innuti datorn så har jag lyckats lösa problemet. Än dock tillfälligt.

 

Kontakten i sig ser bra ut. Jag har suddat lätt på kontaktytorna med ett suddgummi för att få bort eventuell oxidation.

Nu har skärmen lagt av en tredje gång och jag börjar lessna på att skruva upp och ner den där.

 

Är det någon med teknikkunskapen version bättre som har något förslag på vad jag ska göra för att få den att fungera?

 

Tacksam för alla svar jag kan få!

 

// Viktor

 

 

Bild på kontakten som (most likely) glappar:

http://s1.guide-images.ifixit.com/igi/VSgLntCOxYFS2AVI.huge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en liten och lurig kontakt... Är den inte fjäderbelastad vid skruvarna? Provat med vanlig kontaktspray?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktspray? Det är något jag inte hört talas om. Vart få man isf tag på det?

 

Och nej, tänker inte skrota en perfectly fine dator när jag vet vart felet är.

 

/ Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är kondensatorfelet. Datorn är fortfarande på, det är bara skärmen som slutar fungera.

Dessutom har jag vid två tillfällen enbart skruvat upp och skruvat på kontakten så att det sedan ska funka. Ska drilla min syster på frågor om hur hon använder datorn. Ikväll ska jag kolla serienumret. :)

 

tack för länken.

 

Ska kolla upp kontaktspray.

Tills dess det kanske kommer fler användbara förslag på vad jag ska göra? <3

 

/ Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är kondensatorfelet. Datorn är fortfarande på, det är bara skärmen som slutar fungera.

 

Nu är det så att kondensatorfelet oftast(?) visar sig som ett bildskärmsfel, så var det för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...