Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac känns seg i starten och att öppna vissa program


gurkann

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 2.8 Ghz, 4 GB ram, Ati 2600 HD Pro, 500 GB 7200 rpm bla. Jag tycker den känns rätt seg när man startar den jämfört med innan. Den tar lite mer än 1 min från det att jag tryckt på knappen tills det att jag kan börja "jobba". Sen tycker jag program som tex microsoft word 2008 startar väldigt segt jämfört med word 2007 på en windows dator. På en mac tar det ca 20 sekunder innan man kan börja skriva och på de pc jag testat har det varit runt 6 sekunder. Finns det något jag kan göra för att snabba upp starten och göra så program öppnas snabbare?

 

PS Jag vet att om jag inte skriver detta kommer någon kommentera att man inte behöver stänga av datorn hela tiden. Men när man väl har gjort det vill man komma igång snabbt.

 

//Gurkann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något speciellt med den på sistone då? T.ex. uppgraderat från Leopard till Snow Leopard? Eller installerat senaste SL-uppdateringen? Har du gott om utrymme på hårddisken?

 

Tips jag har fått av en vän som jobbat på Microsoft är att många kraschar och segt startande Officeprogram kan lösa sig genom att slänga plist-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har varit så efter jag installerade snow leopard, jag gjorde en clean installation och sen använde jag flyttassistenten för att få tillbaka mina filer och program som de var innan.

Jag har runt 200 GB ledigt på hårddisken så det kan det ju inte vara.

Då får jag ju testa att slänga plist-filerna, en liten fråga då bara. Var hittar jag dem, och vilka ska man ta bort? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibliotek/Preferences

com.microsoft.word.plist

 

eller

Bibliotek/Preferences/Microsoft

com.microsoft.word.plist

 

Minns int riktigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibliotek/Preferences

com.microsoft.word.plist

 

eller

Bibliotek/Preferences/Microsoft

com.microsoft.word.plist

 

Minns int riktigt....

:ThumbsUp:

 

Dock glöm inte att det är "användare" >> bibliotek >> preferences..

 

Jag hade problem med att Word kraschade hit och dit och fick tipset att ta bort alla plist-filer och sen även microsoft office katalogen som finns i preferences katalogen. Sen dess har Word aldrig kraschat. Dock så måste jag varna dig att om du tar bort alla dessa filer så krävs det att du slår in serienr, registrerar och dylikt igen samt att du behöver uppdatera office programmen igen. Så börja med att testa att ta bort dessa plist-filer som inlägget ovan säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har varit så efter jag installerade snow leopard, jag gjorde en clean installation och sen använde jag flyttassistenten för att få tillbaka mina filer och program som de var innan.

Jag har runt 200 GB ledigt på hårddisken så det kan det ju inte vara.

Då får jag ju testa att slänga plist-filerna, en liten fråga då bara. Var hittar jag dem, och vilka ska man ta bort? :)

 

Har du kört senaste uppdateringen av snöleoparden? Hur som helst, testa att göra en säker start (håll ner skifttangenten under tiden som datorn startar upp). Det rensar upp bland cache-filer och dylikt. Starta sedan om som vanligt och se om det går lite snabbare. Ca. 40 sekunder tar det att starta upp min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

 

Det där har jag också upplevt men... det försvann när jag gjorde en "clean" SL installation.

 

Har inte testat det där med Word eller office saken... visst jag har ju inte Office installerat på den utan bara på Macbooken :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det ni sagt plus att jag tagit bort flertalet program. Word tar fortfarande ca 20 sekunder att starta första gången efter en start, men om man stänger av word sen startar det igen tar det endast några sekunder. Min boot-time är också oförändrad.

Jag tror att firefox slöar ner hela min dator, den hakar upp sig och sen om man försöker göra något annat när den har hakat sig så hänger sig hela datorn. Tänkte börja använda bara safari som webbläsare men det tråkiga är att 1password inte verkar funka i safari, eller iallafall inte lika smidigt som i firefox. Vet någon om man kan lägga till en 1password knapp i safari 4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lösning till 1password problemet (körde safari i 32-bitars mode). Men jag har fortfarande kvar problemet med uppstart och word. Ingen annan som har något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror dessvärre du inte kan lösa ditt problem. Enda "lösningen" är ett annat arbetssätt eller syn på saken. Dels är ett Microsoft program bättre optimerat för Windows än för OSX och dels så är de båda operatisystemen konstruerade efter lite olika principer. Windows är gjort för att ett program skall starta snabbt, användas och sedan avslutas (detta gäller tom XP sedan de nyare har jag inte testat så detta kanske inte gäller för dessa). Medan OSX är gjort så att ett program skall startas en gång och sedan inte avslutas förrän man stänger av datorn (vilket också behövs mer sällan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller MS och Apples program verkar det som om fast de gärna vill göra progg åt varandra så maximeras inte funktionen. Inget MS progg rullar riktigt bra på en Mac och vice versa är min erfarenhet. ( Rätta mig om jag har fel... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...