Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Youtube laggar hela tiden!


Gäst

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har en MacBook 2 GHz Intel Core 2 Duo, 1 GB minne... Är min dator för seg för att glo på Youtube med?

 

Eller är de något annat fel. Kan inte minnas att de alltid varit såhär segt. Men nu går de 5 sekunder, sen måste filmen ladda. Hela tiden... Internet bör de inte va nå fel på, har 100 MB fiber, i och för sig trådlöst, men jag har inga problem med internet i övrigt.

 

Har min dator redan blivit såpass gammal, eller behöver jag blåsa rent den? Eller är de nåt annat jag missar?

 

Tacksam för hjälp!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma om du väljer annan webbläsare?

Vad använder du nu?

 

Din dator är inte för gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma om du väljer annan webbläsare?

Vad använder du nu?

 

Din dator är inte för gammal.

 

Jag använder Safari. Tänkte inte på den. Har nämligen inte använt någon annan webläsare då jag inte haft några problem med Safari. Får tanka hem och testa.

 

Men menar du verkligen att jag inte ska kunna kolla på Youtube med Apples egna webläsare. Verkar ju väldigt mysko.

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna se YouTube med Safari, det gör jag med min MacBook.

 

Har du testat att Återställa Safari?

Safari har en del hyss för sig.

Nu kom det en nu uppdatering idag, vad den innehåller har jag inte hunnit kolla ännu.

Men ta hem den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna se YouTube med Safari, det gör jag med min MacBook.

 

Har du testat att Återställa Safari?

Safari har en del hyss för sig.

Nu kom det en nu uppdatering idag, vad den innehåller har jag inte hunnit kolla ännu.

Men ta hem den.

 

Ok, ska testa de. Funkar de inte så drar jag ner en annan läsare och återkommer med resultat.

 

Tack så enormt mycke för den snabba hjälpen. De här forumet är kanon! =)

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du "bara" har 1 GB RAM, kan vara en bidragande orsak..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du "bara" har 1 GB RAM, kan vara en bidragande orsak..

Åh nä, nog ska han kunna se mer än fem sekunder på Youtube med 1 Gb RAM. Kan vara flash som strular (som vanligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh nä, nog ska han kunna se mer än fem sekunder på Youtube med 1 Gb RAM. Kan vara flash som strular (som vanligt).

 

Vad innebär de (för en mindre kunnig) att Flash strular?

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att pausa YouTube-klippet en liten stund, så att det hinner buffras. Går det då smidigt att spela så är det ju troligtvis din uppkoppling som gör att det hackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest troligt är det youtube som är segt. Det märker av lite då och då.

Helst så vill jag skylla allt på flash som jag hatar mer än pesten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att pausa YouTube-klippet en liten stund, så att det hinner buffras. Går det då smidigt att spela så är det ju troligtvis din uppkoppling som gör att det hackar.

 

Jo, de klart. När jag pausar så går de ju fint, fram tills man är "ikapp" de som buffrats. Men är de bara min uppkoppling som styr hacket då?

 

Gjorde precis ett TP-test. 70 Mbit/s... Är väl inte helt galet, med tanke på att de är trådlöst. Allt annat som involverar internet flyter ju på sjuk bra i alla fall.

 

Kan tillägga att jag Återställt och dragit hem nya uppdateringen. Fortfarande ingen förbättring!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ClickToFlash som blockerar flash på webben så kan du se på Youtube i h.264-format istället och se om det funkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ClickToFlash som blockerar flash på webben så kan du se på Youtube i h.264-format istället och se om det funkar bättre.

 

Ok, har instalerat de nu. Men hur gör jag hela "se på Youtube i h.264-format istället" grejjen?

 

// Labbe

 

Edit: Jag skoja bara! Hittade det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte... =( Fortfarand segt.

 

Ni som kan lite mer, är uppkopplingen för dålig? Om man bara utgår från TP-testet jag gjorde precis?

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte... =( Fortfarand segt.

 

Ni som kan lite mer, är uppkopplingen för dålig? Om man bara utgår från TP-testet jag gjorde precis?

 

// Labbe

 

 

Haha nej 70Mbit är vansinnigt snabbt. Jag tror som sagt att det är youtube som är segt.

Du kan ju alltid prova en annan dator på samma nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nej 70Mbit är vansinnigt snabbt. Jag tror som sagt att det är youtube som är segt.

Du kan ju alltid prova en annan dator på samma nät.

 

Ne, jag tänkte väl de! =)

 

Vad har jag då för problem då tro...

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men funkade det med en annan webläsare? Annars får du pröva firefox eller chrome eller nån annan rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu min arbetshäst PowerMac 1,25 med G4 processor. Den klarar YouTube galant utan hack med 10 Mbit bredband. Sammantaget är nog din MacBook kanske 10 gånger snabbare totalt sett.

...

Jag lutar åt att det är för lite RAM-minne i MacBooken. Har du Leopard så kan det var så. Grafikkortet tar en del 60-100 MB RAM. OS-et kanske 500 MB Diverse småprocesser och Webbläsare lika mycket då hackar det. Det blir särskilt märkbart om OS X måste använda hårddisken för tillfälliga filer därför att det inte finns tillräckligt med RAM-minne. OS X jobbar osynligt i bakgrunden och behöver svängrum. Är då hårddisken ganska full ( mindre än 20 GB ledigt ) blir det segt. Idag måste man säga att 2 GB är praktisk miniminivå för RAM-minne för normal användning. Snart är det 4 GB RAM som är lagom. Minne är billigt, programmerarna får ta ut svängarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu min arbetshäst PowerMac 1,25 med G4 processor. Den klarar YouTube galant utan hack med 10 Mbit bredband. Sammantaget är nog din MacBook kanske 10 gånger snabbare totalt sett.

...

Jag lutar åt att det är för lite RAM-minne i MacBooken. Har du Leopard så kan det var så. Grafikkortet tar en del 60-100 MB RAM. OS-et kanske 500 MB Diverse småprocesser och Webbläsare lika mycket då hackar det. Det blir särskilt märkbart om OS X måste använda hårddisken för tillfälliga filer därför att det inte finns tillräckligt med RAM-minne. OS X jobbar osynligt i bakgrunden och behöver svängrum. Är då hårddisken ganska full ( mindre än 20 GB ledigt ) blir det segt. Idag måste man säga att 2 GB är praktisk miniminivå för RAM-minne för normal användning. Snart är det 4 GB RAM som är lagom. Minne är billigt, programmerarna får ta ut svängarna...

 

De va som fan. Jag känner ju till att 1 GB inte är nåt att hurra över. Har tänkt köpa på mig mer. Men nu funderar jag på om jag ska skaffa en nya Mac istället, varpå den planen har hamnat på is. Men jag trodde faktiskt inte att de va för lite för nåt så "simpelt" som ett Youtubeklipp. Men de ligger nog nåt i de du säger.

 

Dagens ilandsproblem... =) Min Mac har för lite minne för Youtube! Måste köpa en ny!! Haha!

 

Jag får tacka för all hjälp! Så får vi se om de blir nytt minne för några hundra, eller en ny dator för några tusen! =)

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va som fan. Jag känner ju till att 1 GB inte är nåt att hurra över. Har tänkt köpa på mig mer. Men nu funderar jag på om jag ska skaffa en nya Mac istället, varpå den planen har hamnat på is. Men jag trodde faktiskt inte att de va för lite för nåt så "simpelt" som ett Youtubeklipp. Men de ligger nog nåt i de du säger.

 

Dagens ilandsproblem... =) Min Mac har för lite minne för Youtube! Måste köpa en ny!! Haha!

 

Jag får tacka för all hjälp! Så får vi se om de blir nytt minne för några hundra, eller en ny dator för några tusen! =)

 

// Labbe

 

Finns ingen anledning att köpa en ny dator. Att det spricker vid YouTube är förmodligen för att det blir för mycket med grafiken och allt runt i kring som drar kraft. En modern webbläsare drar mycket kraft särskilt med rörliga bilder. Om nu datorn behöver 1 GB RAM bara för att fungera så ger 1 GB RAM till gott om svängrum såvida du itne öppnar många program eller ska köra krävande ljud och bildprogram.

...

Har du koll på hur mycket plats du har kvar på hårddisken? Har du mindre än 20 GB behöver du rensa. Sen kanske det flyter på ett tag igen. Ett tips är att använda Monolingual och ta bort alla språkversioner utom eng och sve. Det kan frigöra över 1 GB. Kastar du ut Garageband med bibliotek sparar du 4 GB.

...

Själv ska jag inhandla en iMac 21" när som helst och jag ska ha 8 GB RAM för att klara framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det kan inte vara det. Det är ju nerladdningen av filen som stannar av. Kan inte ha med RAM-minnet att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså är inte detta ett peering problem mellan hans leverantör och youtube? eller är youtube så fett att de har fulla pipor till samtliga leverantörer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...