Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

wifi standard på iPhone


gnorph

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett nätverk hemma med bl.a. en trådlös macbook som får ~24Mbit på bredbandskollen.se. Jag mäter med min iphone och kommer inte upp i mer än strax under 11 vilket får mig att gissa att den går på IEEE b-standard. Var kan jag kolla detta och isf ställa om till den g-standard som det sägs att den ska klara?

MVH/ Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ett nätverk hemma med bl.a. en trådlös macbook som får ~24Mbit på bredbandskollen.se. Jag mäter med min iphone och kommer inte upp i mer än strax under 11 vilket får mig att gissa att den går på IEEE b-standard. Var kan jag kolla detta och isf ställa om till den g-standard som det sägs att den ska klara?

MVH/ Magnus

 

Är det en 3G eller 3Gs?

 

Det är i och för sig inte särskilt överraskande att telefonen inte får samma prestanda som laptopen, men min 3Gs klarar i alla fall uppåt 16-17Mbit/s om jag har perfekt mottagning.

 

Kan du inte bara logga in på routern och kolla där vad iPhonen har anslutit sig med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvtaskig router gissar jag på. De flesta routers klarar bara 25-30% av utsatt hastighet över wifi. Låter som en ganska normal hastighet.

 

Hur mäter ni det i telefonen förresten? Tänkte jämföra lite

 

EDIT: jag fick 14.7Mbit ner och 8.4Mbit upp. Då sitter jag i 4-5m från min router utan några väggar i vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandskollen finns som app. Hur skulle det kunna vara routern det beror på när macbooken får full fart? Det är en 3G men det står i specen b/g så.. Jag ska slå på datorn imorn och kolla om jag hittar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandskollen finns som app. Hur skulle det kunna vara routern det beror på när macbooken får full fart? Det är en 3G men det står i specen b/g så.. Jag ska slå på datorn imorn och kolla om jag hittar något.

 

Macbooken har av förklarliga anledningar mycket bättre antenn. Får inte plats så stor sån i en telefon ;)

Varför måste du ha mer än 10Mbit i en telefon förresten? Räcker inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandskollen finns som app. Hur skulle det kunna vara routern det beror på när macbooken får full fart? Det är en 3G men det står i specen b/g så.. Jag ska slå på datorn imorn och kolla om jag hittar något.

 

Att den klarar av att kommunicera över 802.11g betyder inte automatiskt att den har prestanda nog att fullt utnyttja standardens maxhastighet. Ska kolla med frugans 3G därhemma och se vad jag får för skillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100/100 fiber

iPhone 3G

Bredbandskollens app

 

Skicka 7.624Mbit/s

Ta emot: 8.297Mbit/s

 

**Edit**

Sitter i Malmö, testades mot server i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem 50/10

 

iPhone 3GS

Ta emot: 12,5

Skicka: 9,7

 

MacBook Pro:

Max på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Se till att din router inte använder 802.11b om du inte har några enheter som använder det.

 

MIn iPhone 3GS (liksom alla iPhones) använder 802.11g, och jag kommer upp i 20/10 Mbit på bredbandskollen. Min accesspunkt kör enbart på 802.11g.

 

Om du har blandat nätverk, och det finns b-enheter som använder nätverket, så kommer g-enheterna att gå långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...