Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spela upp MKV filer


vitoc

Rekommendera Poster

Hej, Alla.

 

Har ett litet problem, köpte mig en ny TV, med full hd.

 

Försöker spela upp bluray filmer, i MKV formatet.

 

Har testat VLC, Quciktime (perian) och Mplayer OS x.

 

I alla spelarna så hackar filmerna något otroligt, samt att bildkvaliten är kanske inte riktigt vad man önskade sig.

 

Hade samma problem förr i världen med min PC, men då var det bara att ladda ner lite codecs, så var den saken löst. Det fungerar inte riktigt lika bra här...

 

Jag kör via mini DP > Hdmi rakt in i TVn.

 

Någon som har något tips på vad som kan vara felet?

 

Det är en macbook pro 2.0ghz dual core, 2gb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är lite klen, pröva att köpa mer minne. Ladda hem senaste VLC ,kolla så du väljer rätt v.

 

Vilken "typ" av .mkv kör du 720p eller 1080p ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är lite klen, pröva att köpa mer minne. Ladda hem senaste VLC ,kolla så du väljer rätt v.

 

Vilken "typ" av .mkv kör du 720p eller 1080p ?

 

1080p

 

Bootar jag upp WinXP på samma macbook, klarar den spela 1080p utan problem, klockren bild, utan hack. kör då mplayer classic.

 

Kör jag med min betydligt sämre bärbara PC med Vista, så klarar även den 1080p bara den får "buffra" lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1080p

 

Bootar jag upp WinXP på samma macbook, klarar den spela 1080p utan problem, klockren bild, utan hack. kör då mplayer classic.

 

Kör jag med min betydligt sämre bärbara PC med Vista, så klarar även den 1080p bara den får "buffra" lite.

 

skumt! , testa och installera om VLC

 

alternativt kan det ha blivit fel när du packade upp rar-arkiven...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skumt! , testa och installera om VLC

 

alternativt kan det ha blivit fel när du packade upp rar-arkiven...

 

Har testat 4 olika versioner utav VLC med samma resultat.

Har testat med ett tiotal olika 1080p filmer, allt ifrån 8GB stora till 20GB stora, samma resultat.

 

Så versionsfel, eller rar fel är redan uteslutet tyvärr, Macbooken står på en kylplatta så det är inte värmerelaterat heller.

 

720p filmer rullar på utan hack, men med undermålig bild (grynig) Detta får mig att tro mer och mer åt något galet med en codec som jag ej har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Plex.

+1

Grymt prog. Bättre prestanda än VLC, i varje fall så har det varit så vet inte om VLC kommit ikapp. Kör 1080p mkv utan problem med Plex medans de ggr jag har testat samma fill med VLC så har det hackat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plex är såklart lösningen. VLC är ett jävla skitprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plex är såklart lösningen. VLC är ett jävla skitprogram.

 

+1

 

testa... "there's no comparison"

 

Förresten: Din TV är väl inte bah HD ready va? (bara säkerhetskontroll) :detvarintejag::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta jag har spelat upp en MKV-fil men de få gånger jag har gjort det så har det sugt rejält i Mac OS X, möjligt att Plex fungerar bättre men i VLC kan en MKV-fil få min Mac Pro Quad-Core Nehalem att gå under. Det roliga är att den går inte under av CPU-belastningen utan av att stödet suger. MKV-filen får knappt CPU:n att reagera ;) Men det laggar och tappar frames konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

testa... "there's no comparison"

 

Förresten: Din TV är väl inte bah HD ready va? (bara säkerhetskontroll) :detvarintejag::borstatanderna:

 

Det är en riktig tv jag har, det är inte problemet! ;)

 

Jag har testat Plex, och visst det fungerar.. Men användargränssnittet får mig att vilja gå och hänga mig på toaletten. Jag vill inte ha ett helt media center, jag vill ha en vanlig enkel spelare.

 

Eller är alla Mac användare förpassade till att använda Plex om dom vill spela upp större MKV filer? Det känns onekligen som en suboptimal lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en riktig tv jag har, det är inte problemet! ;)

 

Jag har testat Plex, och visst det fungerar.. Men användargränssnittet får mig att vilja gå och hänga mig på toaletten. Jag vill inte ha ett helt media center, jag vill ha en vanlig enkel spelare.

 

Eller är alla Mac användare förpassade till att använda Plex om dom vill spela upp större MKV filer? Det känns onekligen som en suboptimal lösning.

 

 

Du behöver inte använda användargränssnittet. Associera filerna till plex så öppnas spelaren direkt när du öppnar din fil så slipper du rota igenom massa mappar i plex. Sen är det bara cmd-q för att stänga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...