Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att exportera Open Office-kalkylblad till PDF


Aeneas

Rekommendera Poster

Jag sitter med en forskningsuppgift, som går ut på att jag ska katalogisera runstenar och detta sker i Open Office:s version av Excel. Det blir mycket text i cellerna och när jag exporterar kalkylbladen till PDF via Open Office, försvinner mycket av texten och dokumentet delas upp väldigt opedagogiskt. De fem första rubrikerna hamnar i toppen på den första sidan, sedan följer informationen under dem, varpå de fem sista rubrikerna hamnar i toppen på den 24:e sidan och därefter följer informationen som står under dem.

 

Det är lite krångligt att förklara, men jag hoppas att vad jag menar framgår.

 

Anledningen till att jag vill använda PDF är för att det är ett krav från institutionen vid elektronisk publicering.

 

Vad jag vill är att få alla rubriker samlade på en sida, så att man slipper gå från första sidan till 24:e för att kunna läsa första raden.

 

Är det någon som känner till en bra lösning på mitt problem?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur ser utskriften ut, om du skriver ut dokumentet?

PDF ska ju egentligen bli samma som utskriften.

Du kan ju försöka laborera med sidinställningar, min erfarenhet är att kalkylblad har en tendens att passa bäst som liggande utskrift än stående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att "skriva ut" som pfd, d.v.s. alternativet till vänster i dialogrutan vid "vanlig" utskrift!

Så gör alltid jag, oavsett program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Innan du skriver ut låter det som om du måste granska sidbrytningar så att du slipper det där på sidan 24. Utskriftsformat förhandsgranska kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...