Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur uppdaterar man till SL från OS X 10.5?


Filfa

Rekommendera Poster

Hej

jag köpte min dator för 1 år och 4 mån och tog mig nu äntligen tid att köpa mig nya snow lopard.

Fårgan är nu HUR installerar jag det bäst? Har ingen time capsul (stavning?) och noll back up. men de är inte så nog utan tar ut de viktigaste filerna och resten kan slängas.

 

tips? isntruktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag köpte min dator för 1 år och 4 mån och tog mig nu äntligen tid att köpa mig nya snow lopard.

Fårgan är nu HUR installerar jag det bäst? Har ingen time capsul (stavning?) och noll back up. men de är inte så nog utan tar ut de viktigaste filerna och resten kan slängas.

 

tips? isntruktioner?

 

Gör en säkerhetskopia, först.

Sedan är det vara att stoppa in skivan och starta installationen - som för övrigt är lika självförklarande som enkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säkerhetskopia, först.

Sedan är det vara att stoppa in skivan och starta installationen - som för övrigt är lika självförklarande som enkel.

 

 

säkerhets kopia. Hur?

 

Ja de kanske de är men för en som är van vid windows så kan de verka för enkelt för at vara sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid uppgradera istället för att göra en clean installation. Om det rekommenderas eller ej, vet jag inte men det flyter på bra hos mig.

 

Annars gäller väl säkerhetskopiering med Time machine osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag köpte min dator för 1 år och 4 mån och tog mig nu äntligen tid att köpa mig nya snow lopard.

Fårgan är nu HUR installerar jag det bäst? Har ingen time capsul (stavning?) och noll back up. men de är inte så nog utan tar ut de viktigaste filerna och resten kan slängas.

 

tips? isntruktioner?

Det är bara att sätta i skivan, följa de korta och enkla instruktionerna, vänta ca 30 min och sedan är det klart. Du måste inte ha en säkerhetskopia, har inte hört om någon som har förlorat filer under uppgradering. (Även om det alltid är bra att ha en ändå!)

 

Om du är en sådan som verkligen vill få ut max av din dator kan du i stället rensa hårddisken och göra en ren nyinstallation, men måste du ha en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid uppgradera istället för att göra en clean installation. Om det rekommenderas eller ej, vet jag inte men det flyter på bra hos mig.

 

Annars gäller väl säkerhetskopiering med Time machine osv.

 

 

yes ska prova det men jag är nöjd bara den skulle vara snabbare i starten! =)

har tyvärr inte Time machine alls... =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes ska prova det men jag är nöjd bara den skulle vara snabbare i starten! =)

har tyvärr inte Time machine alls... =(

 

Har du en extern hårddisk? Jag rekommenderar verkligen en ordentlig backup av hela ditt system. Nu vet jag inte vad du har på din dator, men tänk om alla dina bilder, musik, dokument, program, etcetera försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en dator så ska du också ha en backup - alltså en säkerhetskopia. Har du ingen säkerhetskopia så lever du farligt.

När väl hårddisken har kraschat är det kört. Jag vet en vän som förlorade över tusen bilder, videor och flera års dokumentation på det sättet. Och själv så dog hårddisken i min MacBook två veckor efter att garantin på datorn gick ut.

Nu hade jag lyckligtvis en säkerhetskopia...

 

Programvaror för säkerhetskopia finns det gott om, som exempelvis ProSofts DataBackup som jag själv tycker bäst av köpprogrammen och överlägsen TimeMachine. Men, du behöver en extern hårddisk! Det borde vara lag på att alla som köper en dator också ska köpa en extra hårddisk för säkerhetskopia. Det är tragiskt att se att så många struntar i detta.

 

Din hårddisk är en tickande bomb och den kan lägga av precis vilken sekund som helst. Ha alltid en säkerhetskopia!

Hårddiskar är känsliga grejjer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes ska prova det men jag är nöjd bara den skulle vara snabbare i starten! =)

har tyvärr inte Time machine alls... =(

Har du OS X 10.5 Leopard så har du Time Machine, det ingår i systemet. Bara att skaffa en extern hårddisk, koppla in den o så sätta igång programmet så är det klart (lite förenklat).

 

I övrigt så har du redan fått svar. Mata in skivan med Snow Leopard o följ anvisningarna. Har dock för mig att jag har läst att man manuellt måste välja uppgradera ist för att få en "clean installation", men här är jag inte riktigt säker. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...