Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Imac 27" bildskärm som fladdrar

thors_strato

Recommended Posts

Hej!

Har ägt min Imac 27" i ca 2 veckor och nu till min fasa har skärmen börjat fladdra och blinka, som att det är något som stör.

Någon mer med detta problemet?

Störningarna kommer inte varje gång jag använder mig utav datorn utan bara ibland... väldigt frustrerande.

Vänliga hälsningar

Nicklas

Har nu varit i kontakt med appels kundtjänst och det rådet jag fick var att ominstallera Os:et, tveksam till att det åtgärdar felet?

Och om inte fungerade så skulle jag åka till närmaste service ställe vilket är karlstad och 8 mil enkel resa. Känns tung rott det här.

Mvh

Nicklas

Har nu varit i kontakt med appels kundtjänst och det rådet jag fick var att ominstallera Os:et, tveksam till att det åtgärdar felet?

Och om inte fungerade så skulle jag åka till närmaste service ställe vilket är karlstad och 8 mil enkel resa. Känns tung rott det här.

Mvh

Nicklas

Ring dem och säg att du känner till en annan Mac med samma fel och den blev utbytt.

Jo jag påpekade det men det hjälpte inte.

Då får du ta det den svåra vägen med en ominstallation, bara för att bevisa att det inte hjälper.

Jag har ett liknande fel under de första 4-5 minuterna från kallstart så

får jag vita ränder som ploppar upp över skärmen på olika ställen.

Men efter 5 minuter så försvinner det.

Och startar man från viloläge oavsett om den stått i viloläge i ett dygn så dyker de inte upp.

Men är rätt irriterande att se strecken poppa upp under de minuterna

Verkligen!

Ska ju inte behöva vara så på nya grejor tycker man.

Ska åka till office store med min 27" till veckan, känns som det kommer bli en långdragen procedur detta!

Ursäkta dp men denna tråden verkar mer aktuell.

Jag hade samma problem med min 24" LED cinema display. Hittade dock i ett forum att man skulle sänka ljusstyrkan till 99% och inte ha den på 100% och det hjälpte. Kan detta vara samma "fel"

Det är ju ett fel i alla fall..... vad skulle du gilla att ha en bil som börjar gå dåligt om du gasar fullt men inte vid 99%......?

Night Prowler
Det är ju ett fel i alla fall..... vad skulle du gilla att ha en bil som börjar gå dåligt om du gasar fullt men inte vid 99%......?

Om du gasar på för fullt hela dagarna långa är det oundvikligt att bilen börja gå dåligt efter ett tag.

Haha, precis när jag sitter och läser denna tråd så får jag upp 2 vita ränder på min LED cinema display och jag har inte ens ljus styrkan på max, dom försvann dock efter 10 sec cirka. Tur att en ny skärm redan är påväg!

En sådan bil hade jag 1999.

Visade sig sitta em mikroskopisk liten metallflisa i insprutningsröret som täppte till när man kom upp över 120 km/tim

låg där och "rulla" eller vad den höll på med...fick det fixat på garantin..dyrt var det säkert..men nu var det en dator...

Är det ett "spontanfel" på din dator, så be Apple ta tillbaka den..man ska inte acceptera fel som uppträder då och då..

Pratade med supportern igår, och fick det obligatoriska "installera om"

Det verkar dock ha haft effekt.

Har haft datorn avstängd i ca 15 timmar och provat starta utan en enda rand.

Datorn blev också bra mycket snabbare i uppstarten.

Startat om flera gånger nu utan att lyckats få tillbaka "fenomenent"

haft samma problem i några dagar med min iMac 27" och nu hände detta! Se bild

post-42206-1258316802.jpg

Buggat ur totalt men det försvinner vid omstart men sen kommer det igen efter ett tag.

Jag fick samma fenomen med flimmret bara en dag efter köp. Ska nu installerra om OSX. Någon mer än KLF som gjort det och löst problemet?

Känns egentligen som att det borde hjälpa om apple säger att det ska göra det, formodligen har dem redan i ett tidigt skede fått in datorer med just detta problem och löst det på så sätt. Är tveksam till att man skulle be kunder göra detta om det inte hjälper.

Dock är jag lite besviken på att man ska behöva göra detta alls. Mitt argument för Mc vs. Pc har ofta varit att slippa formatera om datorn så fort det strular lite. Men, men...

Som sagt, någon som lyckats åtgärda problemet med en ominstallation?

Jag fick samma fenomen med flimmret bara en dag efter köp. Ska nu installerra om OSX. Någon mer än KLF som gjort det och löst problemet?

Känns egentligen som att det borde hjälpa om apple säger att det ska göra det, formodligen har dem redan i ett tidigt skede fått in datorer med just detta problem och löst det på så sätt. Är tveksam till att man skulle be kunder göra detta om det inte hjälper.

Dock är jag lite besviken på att man ska behöva göra detta alls. Mitt argument för Mc vs. Pc har ofta varit att slippa formatera om datorn så fort det strular lite. Men, men...

Som sagt, någon som lyckats åtgärda problemet med en ominstallation?

Formattera om behövs väl inte, en enkel ominstallation räcker väl.

Ja, precis, det var det jag mena

Gjort det nu, hoppas det löser problemet... :fundersam:

Ursäkta, känner mig lite dum, men vad är skillnaden?

Enklast är väl om jag lägger in en "Wikilänk" som förklarar Formattera

Din hårddisk är redan formatterad i Mac OS Extended, så det behöver du inte "göra om"

Du ska installera mjukvaran, dvs Mac OS X.

Sätt du in skivan och starta upp med c-tangenten och följ anvisningarna på skärmen. Du kan välja anpassa för att ta bort onödiga språk, drivrutiner och program som du inte vill ha med. Ex. Garageband som tar en massa utrymme

Detta drabbade även mig (https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=107930)

Jag kontaktade Apple och sa att det va helt oacceptabelt.

Dom kontaktade en fraktfirma som ringde mig för att stämma av tid för upphämtning.

Skickade fraktsedlar, kom och hämtade datorn och någon dag senare så kom den nya.

Snabbt och smärtfritt, och nu har jag använt den i drygt en vecka utan bekymmer.

Enklast är väl om jag lägger in en "Wikilänk" som förklarar Formattera

Din hårddisk är redan formatterad i Mac OS Extended, så det behöver du inte "göra om"

Du ska installera mjukvaran, dvs Mac OS X.

Sätt du in skivan och starta upp med c-tangenten och följ anvisningarna på skärmen. Du kan välja anpassa för att ta bort onödiga språk, drivrutiner och program som du inte vill ha med. Ex. Garageband som tar en massa utrymme

Men om jag redan har OS X installerat och vill intsallera om systemet, ska man inte formatera då, eller gör den det automatiskt när man "sätter i skivan och följer instruktionerna"?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...