Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering Snow Leopard sabbar systempanelen?


Goldmind

Rekommendera Poster

Hej allvetare!

 

Jag installerade precis en uppdatering till Snow Leopard och nu verkar det som att jag inte kommer åt mina säkerhetsinställningar genom "Systeminställningar".

 

När jag trycker på "Säkerhet"-knappen får jag bara statusen "Läser in Säkerhet...". Övriga inställningar i mina systeminställningar kommer jag åt precis som normalt. Men hur åtgärdas problemet för säkerhetsinställningarna? (Verkar ju ha hakat upp sig på nåt vänster.)

 

Puss och kram,

Guldis

 

 

P.S. Vill förstås få detta löst, men kan jag annars komma åt brandväggsinställningarna på nåt annat sätt? D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se till att göra en ren installation av snowleopard först...då undviker du småproblem som flyttats med från gamla systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar starkt en ominstallation. Om du inte vill detta och kan du alltid prova programmet pacifist. Med det kan du komma åt enskilda delar av os x och installera om dessa. Jag gjorde det med mina systeminställningar då flertalet av dessa led av samma åkomma som din (jag hade lekt lite för mycket med diablotin)

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allvetare!

 

Jag installerade precis en uppdatering till Snow Leopard och nu verkar det som att jag inte kommer åt mina säkerhetsinställningar genom "Systeminställningar".

 

När jag trycker på "Säkerhet"-knappen får jag bara statusen "Läser in Säkerhet...". Övriga inställningar i mina systeminställningar kommer jag åt precis som normalt. Men hur åtgärdas problemet för säkerhetsinställningarna? (Verkar ju ha hakat upp sig på nåt vänster.)

 

Puss och kram,

Guldis

 

 

P.S. Vill förstås få detta löst, men kan jag annars komma åt brandväggsinställningarna på nåt annat sätt? D.S.

 

 

Det är väl inte så att hänglåset i nedre vänstra hörnet är låst? klicka i så fall på det och skriv in ditt adminlösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alles!

 

Det är en ren installation som jag har. Jag fick med Snow Leopard när jag köpte datorn och allt fungerade normalt fram till den här uppdateringen.

 

Vill helst inte behöva installera om för att min backup-disk varit full ett tag... :-S

 

Ingen annan som fått samma problem med "Säkerhet" under "Systeminställningar"? Andra förslag på att åtgärda det specifika problemet uppskattas högt!

 

 

Puss och kram,

Guldis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alles!

 

Det är en ren installation som jag har. Jag fick med Snow Leopard när jag köpte datorn och allt fungerade normalt fram till den här uppdateringen.

 

Vill helst inte behöva installera om för att min backup-disk varit full ett tag... :-S

 

Ingen annan som fått samma problem med "Säkerhet" under "Systeminställningar"? Andra förslag på att åtgärda det specifika problemet uppskattas högt!

 

 

Puss och kram,

Guldis

 

Om det inte är så att hänglåset är intryckt och du blir ombedd att slå in ditt lösenord så vet jag inte vad det är. Dock så skadar det inte med att testa att starta datorn i felsäkert läge, (håll shift nertryckt vid uppstart) och sen testa att reparera behörigheter. Du kan ju när du är i felsäkert läge se om du har samma problem även då. Starta sen om datorn och se om felet återstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är så att hänglåset är intryckt och du blir ombedd att slå in ditt lösenord så vet jag inte vad det är. Dock så skadar det inte med att testa att starta datorn i felsäkert läge, (håll shift nertryckt vid uppstart) och sen testa att reparera behörigheter. Du kan ju när du är i felsäkert läge se om du har samma problem även då. Starta sen om datorn och se om felet återstår.

 

Hej!

 

Tänkte testa det här, men vill fråga två saker först:

 

1. Var är det hänglåset ska visas (visst menar du i själva inställningen när man väl kommit vidare till "Säkerhet")? Som det ser ut för mig kommer jag alltså inte ens in i säkerhetsinställningarna, utan är kvar i "Systeminställningar"-panelen! Högst upp står det bara "Läser in Säkerhet..." utan att jag får gå vidare. Efter ett tag kommer "Systeminställningar avslutades oväntat." upp i en liten prompt.

 

2. Hur reparerar jag behörigheter?

 

Min magkänsla säger att det här inte handlar om behörigheter, men jag kan ju i alla fall testa det du beskrivit.

 

Hejsvej,

Guldis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tänkte testa det här, men vill fråga två saker först:

 

1. Var är det hänglåset ska visas (visst menar du i själva inställningen när man väl kommit vidare till "Säkerhet")? Som det ser ut för mig kommer jag alltså inte ens in i säkerhetsinställningarna, utan är kvar i "Systeminställningar"-panelen! Högst upp står det bara "Läser in Säkerhet..." utan att jag får gå vidare. Efter ett tag kommer "Systeminställningar avslutades oväntat." upp i en liten prompt.

 

2. Hur reparerar jag behörigheter?

 

Min magkänsla säger att det här inte handlar om behörigheter, men jag kan ju i alla fall testa det du beskrivit.

 

Hejsvej,

Guldis

 

Okej, då beror det nog inte på att du väntas på att mata in ett lösenord. När du startar felsäkert läge så rensas endel filer bort också och bara det kan lösa endel problem. Så starta i felsäkert läge, sen startar du Skivverktyg, markerar din HDD med OS X på och väljer reparera behörigheter. Jag sitter på en PC nu med Windows så jag kommer inte ihåg om man måste klicka sig förbi någonstans. Men testa att starta programmet "skivverktyg" i vanligt läge och se om du hittar reparera behörigheter, annars kan du ju skriva ett inlägg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du väl ett administratörskonto på datorn? Annars kan man inte komma åt alla inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...