Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Påverka skolan att införskaffa macs -Hur?


Salzalada

Rekommendera Poster

Skolan jag går på har beslutat att ge varje elev en bärbar dator hösten 2010. Antagligen kommer datorerna vara PCs, och medföra massor av strul. Eftersom att vi är ca 1000 elever på skolan kommer IT-administratören få jobba häcken av sig.

 

Så, självklart ser jag hellre att de väljer att införskaffa Macbooks, men hur ska det gå till? En macbook kostar 10 000, antagligen dubbelt så mycket som skolan är beredd att betala per dator. Hur ska jag argumentera för att påverka deras beslut?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet såklart inget om din skola, men lite såhär kort kan jag nog säga att det är kört.

 

Varför?

* Skolverket har väldigt tighta ekonomiska medel. De lär plocka in HP-datorer (eller liknande) efter redan befintliga deals som finns med leverantörer.

* Nätverket är antagligen fullt windowsbaserat, exchange? Active Directory osv. fungerar "sådär" tillsammans i OSX-miljö. Har erfarenhet av det på mitt jobb.

* Antalet läromedelsapplikationer till OSX går nog att räkna på en hand.

* Administrationsystem för personal- elevhantering och dylikt lär redan ligga på någon dyr och customized Windowsplattform.

* Att köpa in Macbooks för att köra Windows på lär vara ett döfött argument, rent ekonomiskt sett.

Sen lär det ju dyka upp argument som att många är vana vid Windows osv. osv.

* Kan även innebära att administrations- och IT-personal måste omskola sig och skaffa sig nya licenser.

 

Du ville ha argument för att använda till Macbooks fördel. Visst, det finns hur många som helst, men om man ska vara realistisk (som du nog måste vara) så kommer det antagligen aldrig att hända.

Främst ur ett ekonomiskt synsätt.

 

Det är nog relativt kört, som sagt. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det finns en del skolor i Sverige som just har Macbooks till eleverna så finns det säkerligen bra argument för det!

 

Dock har jag inte varit i kontakt med denna skolvärld så jag kan tyvärr inte hjälpa till.

 

Ville bara förmedla att hopp finns och att det borde finnas någon som har mer info att ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis Frida skolan här i Vänersborg ger ju Macbooks till alla sina elever... Så helt kört tycker jag inte det borde vara...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis Frida skolan här i Vänersborg ger ju Macbooks till alla sina elever... Så helt kört tycker jag inte det borde vara...?

 

Är ju lite skillnad på budget då det är en privatskola, vilket Fridaskolan verkar vara? :) - Fridaskolan

Nu vet jag förvisso inte vad det är för sorts skola trådskaparen går på.

 

Jag har inget emot initiativ att byta till Mac-miljö, men man måste som sagt vara realistiska och inte sväva iväg för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju lite skillnad på budget då det är en privatskola, vilket Fridaskolan verkar vara? :) -

Inte alls säkert. Många friskolor har snävare budget än kommunala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MediaGymnasiet är en kommunal skola i Malmö och dem delar även ut Macbooks
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[1] ta reda på varför din skola ska köpa in datorer till alla elever

[2] du har fått lite exempel på skolor som har Macbooks, ring de och fråga varför de valde just Mac.

[3] kontakta Apple och kolla hur det är med priser, avtal & eventuella utbildningar när det handlar om en "educational organisation".

 

Om du sköter det rätt kommer du ha några välfungerande argument & exempel.

Lycka till ;) !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska bli macar så måste IT-gubbarna nyutbildas och det är nog inte populärt. Sen så brukar(i alla fall på alla skolor jag gått på) IT-gubbarna vara emot MAC, det är dåligt punkt slut! På en av skolorna jag gått på så fick jag vara IT-ansvarig över mediamacarna för att ingen annan kunde.. Så om rektor och IT-gubbar tycker att det är jobbigt så är nog nej att vänta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte tvärsäker men har hört en siffra på 10 000 kr per PC i drift och underhållskostnad per år i Luleå kommun. Kolla med it-avdelningen där du bor och kolla om dom har några siffror. Ett system med Mac-datorer kostar ju också att underhålla men det måste bara vara billigare än pc. Du kan ju argumentera för användarvänligheten och visa några exempel. Jag har en iofs gammal pc på jobbet och om vi vill skriva ut en bild så måste man trycka ca 30 ggr på musen innan man fått det jobbet gjort, det är betydligt smidigare i Macen. Du kan visa dom estetiska fördelarna, kanske inte högprioriterat av kommungubbar. Macen är en estetdator medan pc verkar ha formgivits 1972 i gamla DDR. Som lärare anser jag att det är lättare att lära ut data arbete i en mac än i en pc. Då kan jag lägga kortare tid per elev med det momentet och hinner alltså med fler elever per lektion. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MediaGymnasiet är en kommunal skola i Malmö och dem delar även ut Macbooks

 

Hmm.

Hur skall man tolka detta då?

"MediaGymnasiet AB startades 1993. Skolan var en av de första friskolorna i landet och också en av de första med renodlad medieinriktning."

 

Jag är långt ifrån insatt i vad som är kommunalt och icke-kommunalt. Berätta gärna för mig om du vet :) (OBS, ingen sarkasm även om det kanske verkar så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska bli macar så måste IT-gubbarna nyutbildas och det är nog inte populärt. Sen så brukar(i alla fall på alla skolor jag gått på) IT-gubbarna vara emot MAC, det är dåligt punkt slut!

Skälet till att IT-gubbarna är emot Mac är rent själviskt. De får ofta lön efter hur stor deras avdelning är. Om de köper Mac i stället för Windows, så räcker halva deras personal till underhållet. Och då får de mindre betalt...

 

EDIT: "Om de köper Mac i stället för Windows, så räcker halva deras personal till underhållet."

Det, i sig, är ju ett klart skäl FÖR Mac. Det finns ju en mängd undersökningar som visar detta. Googla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så skulle jag vilja påstå att PC eller Mac inom media inte spelar nån roll längre. Om det nu var en medialinje? det var ju nån som prata om det. En PC som sköts rätt är lika stabil som en mac. Sen är väl den enda riktiga fördelen med Mac inom media Final Cut Pro och Logic. Jag gick på en skola som har en av sveriges bästa musikutbildningsutbildning och dom körde PC och Cubase. Skolans studios var designade och utrustade av en av sveriges största studios, KM Studios som gör/gjorde all dubbning till alla disneyfilmer tex och den studion är helt PC-baserad.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så skulle jag vilja påstå att PC eller Mac inom media inte spelar nån roll längre. Om det nu var en medialinje? det var ju nån som prata om det. En PC som sköts rätt är lika stabil som en mac. Sen är väl den enda riktiga fördelen med Mac inom media Final Cut Pro och Logic. Jag gick på en skola som har en av sveriges bästa musikutbildningsutbildning och dom körde PC och Cubase. Skolans studios var designade och utrustade av en av sveriges största studios, KM Studios som gör/gjorde all dubbning till alla disneyfilmer tex och den studion är helt PC-baserad.

 

Haade

 

ÅHHH...NEJJJ!!! Hur ska jag kunna leva vidare?

 

 

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att ringa till några av de skolorna som gjort det och kolla med dem vad de hade för argument för och emot. Ring några stycken då någon säkert svara ''det var bara för final cut"...vilket inte är ett jätte bra argument för att sälja in det på din skola.

 

Men ring dem, tar en timme max, sen har du bra med kött på benen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick på Folkuniversitetets gymnasium som har gymnasieskolor lite överallt i Sverige och dom gjorde en satsning och gav alla elever + lärare varsin macbook, hela satsningen gick på runt 30 miljoner. Jag vet ärligt talat inte varför, men jag tackade och tog emot. Företaget vi fick datorerna av sen var http://www.lineducation.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...