Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBooken sätter sig i viloläge!


Hasseblatte

Rekommendera Poster

Hej!

Sen i somras har jag haft ett problem med min MacBook White. Det är så att den sätter sig i viloläge då och då utan att jag "bett" om det (sladden brukar alltid vara i så det är inte batteriet det sitter i...). Då den gör detta tar det väl en tio sekunder att väcka den igen, men den brukar då ofta slå tillbaks till viloläge. Ibland brukar det bli så att den behöver starta om för att funka bra igen, men vissa gånger brukar den sätta sig i viloläge mitt i startskärmen. Då brukar jag ställa den åt sidan i nåt dygn. Detta är väldigt irriterande då jag är musiker och behöver min dator, för sitta med ett musikprogram och inte hinna spara innan man måste stänga av är inte det minsta kul.

 

Jag ringde apple-supporten i somras och de instruerade mig i hur man återställde "logik-kortet" och datorn fungerade problemfritt i en vecka. Jag har inte ringt sen dess fast jag kanske borde.

Kan ju tilläggas att snubben på supporten aldrig hade hört talas om problemet förrut, och jag hittar inget på något forum om det...

 

Tack på förhud, är tacksam för all hjälp som går att få.

 

//Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Systemmeddelanden och kolla i loggen vad orsaken till vila var efter viloläget.

Undersök om kontakterna till batteri och magsafe är centrerade samt hur många dioder som lyser på batteriet efter att Macbook'en gått i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu kollar både loggen och hur många dioder som lyser, vad borde jag göra när jag fått den infon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i loggen vad det står innan System sleep - om det finns en återkommande orsak till att datorn gått i vila.

Har du ett dåligt batteri så kan kan det hoppa från att alla lysdioder är tända till att bara en är tänd, på ett ögonblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte att det står sleep mode nånstans där det borde göra det. Däremot står det ett flertal gånger i rad "debugger ( ) was called!" åtföjlt av nåt jag antar är väckningskommandon. Är det någon som vet vad det här debugger är för något?

Kan tilläggas att inga dioder lyser över huvudtaget på undersidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på en bit av loggen.

Vore jättesnällt med hjälp, känns skithemskt när en kvalitetsdator beter sig såhär...

logg.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att göra en SMC-reset

 

Hjälper inte det så prova med en PRAM-reset

 

Alltid värt ett försök

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...