Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råd om att köpa begagnat


Enkrona

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått ett erbjudande av en kompis, han vill sälja sin ungefär ett år gamla macbook pro. Specs är:

 

15"

2.4 ghz dual core

4gb ram

9400+9600 grafikkort

 

för detta vill han ha 12 000.

 

Min fråga är då ifall detta är ett värt köp? Har inte så bra koll :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har fått ett erbjudande av en kompis, han vill sälja sin ungefär ett år gamla macbook pro. Specs är:

 

15"

2.4 ghz dual core

4gb ram

9400+9600 grafikkort

 

för detta vill han ha 12 000.

 

Min fråga är då ifall detta är ett värt köp? Har inte så bra koll :)

 

Tack!

Är den MINDRE än ett år så kan du köpa AppleCare (en sorts garanti till datorn är 3 år), men om den är MER än ett år kan du inte köpa AppleCare. Så priset beror på åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens modell kostar 17.000:- så 5000:- i rabatt är väl ok. Men en bärbar får mer stryk. Jag skulle nog vilja ha AppleCare på den, så hoppas att den är mindre än ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var visst köpt i maj så antar att det är ett bra köp då?

 

Och det var visst bara 2gb ram men det är enkelt att lägga till själv antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var visst köpt i maj så antar att det är ett bra köp då?

 

Och det var visst bara 2gb ram men det är enkelt att lägga till själv antar jag?

Ja, det är ett bra köp. (Men pruta gärna en femhundring eller två för att det inte var 4GB ;) )

 

Ja, det är enkelt att byta RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 000 kr för en dator är mycket pengar och speciellt en begagnad dator.

 

Snåla in utan köp AppleCare direkt så har du en fin dator i 2 år till iaf utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det lät som en bra affär om den är inköpt i Maj 09, då kan du fortfarande köpa AppleCare :)

Jag hade en 2.4 ghz, mbp unibody som jag sålde ungefär i Maj, fick 15900 kr då för den på blocket fast den var bara 2 månader gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den vanliga visan så fort begagnat kommer upp. Men det är din kompis som säljer. Då bör du veta hur han har behandlat sin dator. Det är dock ett argument när man handlar på av någon man inte känner.

 

Nu vet jag inte hur du får en 6 månader gammal dator till att bli nästan ett år gammal. Oavsett så med priset 12 000 för datorn en värdeminskning med 1000:- per månad, så jag kan inte se att det skulle vara en dålig affär. Minnet är plättlätt att byta på den modellen. Jag anser att den är bättre än nuvarande modell då den ÄR lättare att byta minne/hd, den har expresscard/34, utbytbart batteri, dubbla grafikkort varav det kraftiga faktiskt är bra för att sitta i en bärbar. Skulle du köpa dagens billigaste 15" så har den enbart 9400m. Men ska du inte spela några spel kan det kvitta.

 

Jag hade inte tvekat på att handla.

 

Vet du varför han vill sälja? Missnöjd eller bara ute efter att ha det nyaste och bästa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...