Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Sammanfatta OSX

FranZer

Recommended Posts

Hej alla! Har en skoluppgift om Operativ system och skulle

vilja ha lite hjälp med brain storming.

Jag behöver information om OSX i almänhet.

lite funktioner , för och nackdelar,

åsikter och historia. Allt ni kan komma på är användbart.

I framtiden kommer en hemsida upp om operativsystem där ni kan läsa vad vi framställt.

Tacksam för all hjälp!

Du kan hitta oändligt med information här på forumet. Kanske börja i trådarna där det fajtas om Windows vs OS X?

Det mesta av det du söker information kring är ju rena fakta, alltså historia, funktioner etc. - och då kan du lika gärna googla, läsa manualer etc och inte fråga oss. Var ska vi börja liksom? Vad vill du veta?

Åsikter kan du få - jag tycker att OS X är bra. ;)

:)

Åsikter är jätte bra start, infon som sagt kan jag hitta själv. Varför tycker du/ni OSX är bra/bäst? Vad ger det er som inte Windows har?

Eftersom jag är en relativt ny mac-användare kan du få mina åsikter:

jag bytte pga att jag ville lära mig annat än Windows också.

Jag bytte pga att mac erbjuder stabilitet och smidighet

OSX är mycket enkelt att lära sig. Enkelt att administrera och konfigurera.

Det är snabbt och säkert (säkrare än Windows).

Jag kan köra andra operativsystem på Macen (windows ifall ifall).

Jag använder inte macen till något speciellt; privat och jobbmail, communities, vanlig surf och då och då redigerar jag en och annan bild.

//Armin

Carlisle_united

För att kunna skirvia om OSX måste man nästan leka runt lite med MacOS pre X också...

Där finns mycket historia.

Jag använder både mac och pc, och jag gillar osx för att det fungerar bättre; det kraschar inte, det är enklare, och man får mycket mer för pengarna, både utåt med skärmar etc., hårdvarumässigt och i mjukvaran. Det följer med mycket fler matnyttiga program i osx är i Windows, eftersom man får iLife gratis. iWork är även enklare och mindre glitchigt än office, och på samma gång billigare.

jag ser inte att det finns några egentliga fördelar med pc. windows os kostar ju allra minst över 2000kr, vilket i mina ögon är ett grovt överpris. osx (den enda versionen, till skilnad från windows) kostade strax över 300kr, som uppdatering, och man kan även få os:et, iLife och iWork (som ju motsvarar office) för sammanlagt ungefär 1800kr.

Några fler anledningar är att hårdvaran och mjukvaran är gjorda för att fungera med varandra, vilket ger bättre resultat exempelvis i batteritiden på de bärbara; de har en allmän garanti på alla apples produkter på ett år som kan utökas till tre år, och man kan lämna in till lagning på alla återförsäljare, oavsett var man köpte produkten, eftersom apple står för garantin; och det känns bara roligt att använda.

det finns mer att säga, men jag hoppas att det hjälpte!

En av mina anledningar är att Mac OS X är både ett utav de enklaste och ett utav de mest avancerade operativsystemen jag någonsin använt, och jag har använt många operativsystem...

/gEEEk

• 4 weeks later...

Härligt med ambitiös skolelev! Jag bytte till Apple efter mycket om och men (jobbar som IT-lärare på en gymnasieskola). Har gått och funderat i ett par år, men aldrig riktigt vågat ta klivet. Inbiten nätverksräv som jag är så var jag dels riktigt inkörd på Windows och samtidigt lite rädd för förändring ;) XP kan man ju utan och innan vid det här laget!

Sen bytet har jag kommit på mig flera gånger att längta hem efter att få ligga och surfa med Macen i soffan och ofta har jag funderat på varför. Efter mycket rannsakande har jag kommit fram till att det är helheten OS X erbjuder. Snabbt, snyggt och framför allt enkelt och logiskt uppbyggt! Allt fungerar och uppmuntrar till kreativt datoranvändande!

Det jag inte riktigt gillar är iPhoto samt hur Macens filsystem fungerar. Kan ibland sakna Windows mappstruktur, men det är nog en vanesak.

Hoppas uppgiften går bra!

MVH

IT-Kungen

Härligt med ambitiös skolelev! Jag bytte till Apple efter mycket om och men (jobbar som IT-lärare på en gymnasieskola). Har gått och funderat i ett par år, men aldrig riktigt vågat ta klivet. Inbiten nätverksräv som jag är så var jag dels riktigt inkörd på Windows och samtidigt lite rädd för förändring ;) XP kan man ju utan och innan vid det här laget!

Sen bytet har jag kommit på mig flera gånger att längta hem efter att få ligga och surfa med Macen i soffan och ofta har jag funderat på varför. Efter mycket rannsakande har jag kommit fram till att det är helheten OS X erbjuder. Snabbt, snyggt och framför allt enkelt och logiskt uppbyggt! Allt fungerar och uppmuntrar till kreativt datoranvändande!

Det jag inte riktigt gillar är iPhoto samt hur Macens filsystem fungerar. Kan ibland sakna Windows mappstruktur, men det är nog en vanesak.

Hoppas uppgiften går bra!

MVH

IT-Kungen

Jag tycker du berör lite av kärnan med Mac OS X. Ska man skriva om Mac Os är det lätt att fastna i detaljer och funktioner.

Jag tycket det är viktigt att lyfta fram grundtänket bakom os:et.

- Det ska vara logiskt och intuitivt, användaren ska hitta lösningarna där denne förväntar sig dem, Systeminställningar.

- Häftiga funktioner där de tillför något för användaren, exv. Time Machine

- Belasta inte användaren med sånt denne inte vill, systemet är separerat från användarfiler och programfiler

- Arbeta i program och inte i mappar och filer, iTunes och iPhoto främst. Det var mycket svårt att vänja mig när jag bytte från pc till mac. Nu tänker jag: helt logiskt!

- Lgiskt och intuitivt 2, att installera och avinstallera program. Så enkelt att jag inte kunde hitta lösningen själv. I pc-världen är ett avancerat system svårt, det ska vara så annars är det inte avancerat. I mac är det tvärt om.

Edit: Stvafle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...