Jump to content
Just nu i M3-nätverket

FTP och routerinställningar

pal8

Recommended Posts

Jag har lite problem att få god ftp kontakt med mitt webbhotell i USA. Har upptäckt att det måste vara min router som är felet, i kombination med avstånd och lite känslig brandvägg. När jag kopplar upp mig via en Airport/Time machine eller direkt med kabel är det nämligen ok. Annars brukar det inte vara några problem. När jag t ex är på en server i London eller Norge går det väldigt snabbt.

Några idéer och tips? Jag har en gammal Netgear WGR614 v5 mot stadsnät med 100/10. Vilka inställningar bör jag tänka på?

Vad om jag sätter min dator i DMZ?

Har du problem med hastigheten eller är det anslutningen som sådan?

Din brandvägg borde inte vara någon faktor att ta hänsyn till när det gäller själva anslutningen.

Hastigheten är dock "en annan femma": http://www.sweclockers.com/articles_show.p...033&page=16

Hastigheten på grund av något i Routern men framförallt Timeouts.

Något skiljer på Netgear och Airport/Timemachine. Frågan är vad, förutom hastigheten?

Hastigheten på grund av något i Routern men framförallt Timeouts.

Något skiljer på Netgear och Airport/Timemachine. Frågan är vad, förutom hastigheten?

Din router har inte den prestanda som din uppkoppling kräver. Du kommer sällan få ut mer än 5MB/s men den routern.

När det gäller dina timeouts så kan det helt enkelt vara så att routern helt enkelt storknar, när det inte finns tillräckligt

med beräkningskraft kvar i routern så hanterar den inte de öppna sessioner som finns.

När du säger Airport/Timemachine, menar du Time Capsule då? Dessa timeoutes är något som aldrig uppstår med

Time Capsule antar jag? Vilken modell har du? Den nya eller någon tidigare variant?

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...art/Itemid,189/

Tyvärr så är nog din router allt för underdimensionerad för din uppkoppling.

Din router har inte den prestanda som din uppkoppling kräver. Du kommer sällan få ut mer än 5MB/s men den routern.

När det gäller dina timeouts så kan det helt enkelt vara så att routern helt enkelt storknar, när det inte finns tillräckligt

med beräkningskraft kvar i routern så hanterar den inte de öppna sessioner som finns.

När du säger Airport/Timemachine, menar du Time Capsule då? Dessa timeoutes är något som aldrig uppstår med

Time Capsule antar jag? Vilken modell har du? Den nya eller någon tidigare variant?

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...art/Itemid,189/

Tyvärr så är nog din router allt för underdimensionerad för din uppkoppling.

Tror inte det alls har med detta att göra.

Normalt funkar det mycket bra, även om det så klart går snabbare när jag ligger direkt ut med 100 in. Det är mer än 5 mb/s.

Det funkar också normalt när jag kör mot servrar i Norge och t ex London. Där går det ruskigt snabbt. Det är så fort det blir lite avstånd problemet kommer.

Jag misstänker det här med Timeouts, med Passive eller Aktiv FTP och känsligheten i Brandväggen på servern på någon vänster.

Tror inte det alls har med detta att göra.

Normalt funkar det mycket bra, även om det så klart går snabbare när jag ligger direkt ut med 100 in. Det är mer än 5 mb/s.

Det funkar också normalt när jag kör mot servrar i Norge och t ex London. Där går det ruskigt snabbt. Det är så fort det blir lite avstånd problemet kommer.

Jag misstänker det här med Timeouts, med Passive eller Aktiv FTP och känsligheten i Brandväggen på servern på någon vänster.

Har du någon möjlighet att göra en traceroute till servern (eller någon annan server för den delen) via dina olika anslutningslösningar? Det kan vara så att routern gör att du precis hamnar på serverns timeout-gräns.

Vill du absolut ha kvar din router? Har du någon möjlighet att få server-ägaren att öka timeouten?

Har du någon möjlighet att göra en traceroute till servern (eller någon annan server för den delen) via dina olika anslutningslösningar? Det kan vara så att routern gör att du precis hamnar på serverns timeout-gräns.

Vill du absolut ha kvar din router? Har du någon möjlighet att få server-ägaren att öka timeouten?

Jag har gjort det bakom routern och det ser ok ut. Jag kör med lina nu och det är ok. Lite krångligare bara eftersom jag inte kan sitta där jag brukar. Tror inte jag kan få ändrat på timeouten. Om jag kan förstå vad som diffar mellan Time Capsulen och min router så har jag lösningen, om det nu inte är något speciellt som inte finns i min.

Jag har gjort det bakom routern och det ser ok ut. Jag kör med lina nu och det är ok. Lite krångligare bara eftersom jag inte kan sitta där jag brukar. Tror inte jag kan få ändrat på timeouten. Om jag kan förstå vad som diffar mellan Time Capsulen och min router så har jag lösningen, om det nu inte är något speciellt som inte finns i min.

Vad får du för svarstider beroende på var du sitter? Skiljer det mycket? Du säger att det "ser ok" ut, vad innebär det? :)

Någon som kan göra en analys av varför Time Capsule inte har problem med FTP mot en server i USA men en Netgear WGR615 v5 har det?

Time Capsule har t ex ingen inställning för MTU Size, fast har väl en default på 1500, som jag har i min router. Jag har stängt av SPI. Ändå problem med Timeouts.

Tror inte är intressant med svarstider eller hastighet (som så).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...