Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tv-ut hur? hdmi? macbook plast eller macbook alu?


Closetland

Rekommendera Poster

Hej skall köpa denna

 

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd...FD(130080,3113)

 

(kopiera in hela länknamnet inkl ,3113)

 

jag har att tillgå:

 

Vit macbook plast(c2d 2,?Ghz 3GB ram, intel gma950)

Och macbook unibody

 

Räcker det med den vita för att kunna spela full hd utan lagg? plz???

 

Vilka kablar kommer jag behöva? Kommer det bli svarta sorgkanter eller utsmetad bild ifall jag använder hdmi?

 

 

Tomas Y I need you! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går aldrig att svara på huruvuda en dator räcker för att spela HD eller ej då det finns massvis med olika inställningar för HD. Ju högre bitrate det är ju mer får processorn jobba.

Sen beror det på vad man använder för spelare och codecs också.

 

Sorgkanter blir det på alla filmer som är bredare än 16:9 dvs nästan alla filmer som visats på stora duken.

16:9 är helt enkelt inte ett bioformat så bilden får inte plats därav sorgkanter eller svarta kanter som en del kallar det.

 

HDMI borde funka fint. Se till att du kör med 1920x1080 i 60Hz bara och stänger av over/underscan på tvn.

Ingen aning vad det är för utgångar på din macbook så kablar kan jag itne hjälpa dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan säkert spela poker eller tetris i full hd-upplösning med den Macbooken. Men om du tänkte dig något mer modernt actionspel som Call of Duty eller liknande behöver du avsevärt bättre datorkraft. Där *kanske* Unibodyn räcker men det varierar. Du måste inte prompt köra i 1920x1080 mot teven utan tänk att det som fungerar i dag fungerar lika bra på en extern skärm och när du väljer en teve är du begränsad i vilka upplösningar du kan köra.

 

Annars är det som Radiozo skriver. Kör hdmi och se till att överscan i teven är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert spela poker eller tetris i full hd-upplösning med den Macbooken. Men om du tänkte dig något mer modernt actionspel som Call of Duty eller liknande behöver du avsevärt bättre datorkraft. Där *kanske* Unibodyn räcker men det varierar. Du måste inte prompt köra i 1920x1080 mot teven utan tänk att det som fungerar i dag fungerar lika bra på en extern skärm och när du väljer en teve är du begränsad i vilka upplösningar du kan köra.

 

Annars är det som Radiozo skriver. Kör hdmi och se till att överscan i teven är avstängd.

 

ahhh tack skall ni ha før svar, glømde berætta att det enkom ær film vi talar om, ræcker den vita? Tænkt gøra multimediacenter av den ^^

 

Har før mig att jag læst i en tråd någonstans att over/underscan inte går att stænga på alla apparater?(det jag menade med sorgkanter, flytta in før att få hela bilden, svarta kanter runtom alternativt att bilden går utanfør kanterna, så har det næstan alltid blivit på de tjock-tv apparater jag kopplat tv ut mot i varje fall =) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar nog ihop koncepten lite. Sorgkanter får du på alla filmer som inte är filmade i 16:9.

16:9 är en komprimiss för TV. Det är inte ett format man normalt filmar film i.

 

Använder du samma upplösning som skärmen är specificerad för och stänger av overscan så blir det en pixelmappad bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har för mig att ett 950 inte räcker till för att spela upp 1080p i 25fps, nästan oavsett bitrate.. testa att ladda ner en trailer från apple i full HD och kör.. eventuellt googla, måste finnas prestandatester på det grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har för mig att ett 950 inte räcker till för att spela upp 1080p i 25fps, nästan oavsett bitrate.. testa att ladda ner en trailer från apple i full HD och kör.. eventuellt googla, måste finnas prestandatester på det grafikkortet.

 

 

Helt felaktigt. Det funkar bra med GMA 950 om du har tillräckligt snabb CPU och rätt spelare.

 

EDIT: jag syftar då på .mkv dvs. Quicktime använder jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så om jag førstått saken rætt så kommer jag kunna køra pixelmappat på den tvn jag skall køpa? @Radiozo, vet att kanterna ovan och under kommer vara kvar pga formatet... Men jag kommer alltså slippa att bilden flyter utanfør tvn så att sæga? (haft detta tidigare på varenda tjock tv apparat och varenda tv ut jag haft hitills men då har det førstås inte varit høguppløst och før att få hela bilden på tv:n fick man justera tills det blev svarta kanter runtom)

 

Tack skall ni ha før alla svar! Då borde jag kunna køra min vita macbook som mediacenter med andra ord =) flott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så om jag førstått saken rætt så kommer jag kunna køra pixelmappat på den tvn jag skall køpa? @Radiozo, vet att kanterna ovan och under kommer vara kvar pga formatet... Men jag kommer alltså slippa att bilden flyter utanfør tvn så att sæga? (haft detta tidigare på varenda tjock tv apparat och varenda tv ut jag haft hitills men då har det førstås inte varit høguppløst och før att få hela bilden på tv:n fick man justera tills det blev svarta kanter runtom)

 

Tack skall ni ha før alla svar! Då borde jag kunna køra min vita macbook som mediacenter med andra ord =) flott!

 

 

Går inte att svara på. Det beror helt på vad tvn klarar av. Fråga försäljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att svara på. Det beror helt på vad tvn klarar av. Fråga försäljaren.

 

:/ hopps... ja den ær begagnad så det ær ju knappast någon ide att fråga førsæljaren :P

 

Någon ny apparat blir det inte tal om så... får væl chansa helt enkelt... men ja bæst att førbereda sig på det værsta med tanke på att apparaten ifråga ær vældigt billig æven ny, 6499.

 

 

edit:

Full HD upplösning 1080p

Förbered dig på en fantastisk bildkvalitet med sann Full HD-upplösning. Med en Full HD TV får man absolut bästa bildkvalitet och upplösning från en HDTV-box, Blu-Ray eller spelkonsoll som stödjer detta. Detta lyfter upplevelsen av TV, film eller ett spel i HD-kvalitet till en helt ny nivå. Tack vare TV:ns höga upplösning (1920x1080) kan man dessutom använda den som datormonitor, antingen via VGA-ingång eller HDMI-ingång (med DVI-stöd).

 

borde inte detta betyda att man kan køra pixelmappat? Annars borde de væl rekommenderat vga kontakten?

 

 

Perfekt anslutning med HDMI

HDMI ger en okomprimerad digital signal från källan till TV:n vilket ger perfekt bildkvalitet. HDMI-signalen är fullständigt bakåtkompatibel med DVI-källor vilket ger möjlighet att ansluta t.ex. en dator med DVI-utgång med perfekt, digital bildkvalitet.

 

kan jag ha tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det. De flesta tv har inte overscan på HDMI längre men man kan aldrig vara 100% säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vill skicka ett mail till netonnet før att undersøka saken ifråga... kan någon tipsa mig om hur jag skall stælla frågan så de førstår den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vill skicka ett mail till netonnet før att undersøka saken ifråga... kan någon tipsa mig om hur jag skall stælla frågan så de førstår den?

 

Fråga om det finns overscan på HDMI och om det isf går att stänga av.

Om de inte kan svara på en så enkel fråga så skulle jag handla ngnannanstans där de förstår hur TVapparater fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga om det finns overscan på HDMI och om det isf går att stänga av.

Om de inte kan svara på en så enkel fråga så skulle jag handla ngnannanstans där de förstår hur TVapparater fungerar

 

 

men kommer jag begripa svaret ær ju frågan ;)

 

 

... skall ju faktiskt handla den begagnad, men den kommer från netonnet från børjan sååå.... =)

 

tack igen, skall maila dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa innan du betalar pengarna?

 

När jag köpte min senaste tv på Media markt fick personalen koppla upp en motsvarande macbook och visa att det fungerar, och tur var det, tv:n som var sååå bra fungerade inte alls som jag ville, och alla stod o kliade sig i huvudet, personalen tom. ringde till samsungs representant för att få hjälp o råd, slutade med att jag valde en annan modell.

 

Så ska en butik agera om dom är måna om sina kunder.

 

On off butiken innan som jag var i vägrade att hjälpa mig, så då vägrade jag handla en tv för drygt 20000 där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag sagt 3e ggn nu, BEGAGNAD tv... bra pris, full hd det måste få duga... kommer aldrig lægga mer pengar på en tv oavsett =)

 

Men tack før tipset ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa innan du betalar pengarna?

 

När jag köpte min senaste tv på Media markt fick personalen koppla upp en motsvarande macbook och visa att det fungerar, och tur var det, tv:n som var sååå bra fungerade inte alls som jag ville, och alla stod o kliade sig i huvudet, personalen tom. ringde till samsungs representant för att få hjälp o råd, slutade med att jag valde en annan modell.

 

Så ska en butik agera om dom är måna om sina kunder.

 

On off butiken innan som jag var i vägrade att hjälpa mig, så då vägrade jag handla en tv för drygt 20000 där.

 

 

Helt korrekt gjort. Du är min idol! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara i behov av ett snabbt svar...

 

Ringde till en machandlare i Oslo som tyckte jag skulle køra på en:

 

Mini DVI-DVI adapter och sedan køpa en kabel med DVI till HDMI(før det finns? har sjælv bara sett hdmi till hdmi men inte tittat så noga).

 

Funkar detta utan kvalitetsførluster?

 

Som jag førstod det skulle jag få ordna separat ljud(antingen analogt eller digitalt)?

 

Ær detta bæsta løsningen før en gammal macbook(vit)?

 

 

(vad blir skillnaden mot denna adapter som verkar køra direkt till hdmi från mini dvi? http://store.apple.com/se/product/TX189ZM/...mco=MTE0MTU1MTQ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Alla full hd-apparater ska klara av att stänga av overscan. Åtminstone om de är från 2007 och nyare. Sitter det en präktig "HD Ready 1080p"-logga stipulerar den standarden att teven måste kunna stänga av overscan för att pixelmappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla full hd-apparater ska klara av att stänga av overscan. Åtminstone om de är från 2007 och nyare. Sitter det en präktig "HD Ready 1080p"-logga stipulerar den standarden att teven måste kunna stänga av overscan för att pixelmappa.

 

 

Super, då borde det vara grønt!

 

Vad tror du om min senaste fråga? Har ca 37min(innan jag måste resa hem, efter kl 16) på mig att køpa de komponenter jag behøver før att kunna se film i helgen :D

 

Tack på førhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla full hd-apparater ska klara av att stänga av overscan. Åtminstone om de är från 2007 och nyare. Sitter det en präktig "HD Ready 1080p"-logga stipulerar den standarden att teven måste kunna stänga av overscan för att pixelmappa.

 

 

Super, då borde det vara grønt!

 

Vad tror du om min senaste fråga? Har ca 37min(innan jag måste resa hem, efter kl 16) på mig att køpa de komponenter jag behøver før att kunna se film i helgen :D

 

Tack på førhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Super, då borde det vara grønt!

 

Vad tror du om min senaste fråga? Har ca 37min(innan jag måste resa hem, efter kl 16) på mig att køpa de komponenter jag behøver før att kunna se film i helgen :D

 

Tack på førhand

 

Principen är som följer:

 

1. Se till att du får en hdmi-utgång via någondera adapter och sladd. Vilken orientering är sak samma.

 

2. koppla kabel till tevens hdmi-ingång

 

3. stäng av skärmdubblering i Macar med egen skärm. (vanlig miss)

 

4. Kör rätt upplösning som teven klarar, dvs 1920x1080/60 Hz (eller 1080p ifall det listas i inställningarna)

 

5. Stäng av overscan i teven (finns i menysystemet eller där du växlar 4:3/16:9-format etc)

 

6. Dra ljudet till önskad ljudanläggning, analog stereo eller optisk digital beroende på vad du har för prylar.

 

7. Ska ljudet till teven, kolla på baksida och lusläs handbok vilken hdmi-ingång som har en parkopplad ljudingång och välj denna för bilden. I handboken framgår (nåja, lusläs) hur den parkopplade ljudingången ska aktiveras.

 

8. Ifall teven har ett "pc-läge" är det ofta värt att använda då det stänger av fjantfunktioner i teven och ger bättre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt så ska man stänga av alla sk bildförbättringsfunktioner i en tv eller bildförsämringsfunktioner som jag brukar kalla dem. Det blir bäst utan massa sånt skit på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack grabbar för alla råd och tips =)

 

tvn är på ingång, mini-dvi till dvi adapter handlad, apple (klarar inte skicka ljud) får med dvi-hdmi kabel.

 

Fått svar på mailet från Netonnet, "viss overscan finns och går inte påverka" så alternativ 5 verkar gå bort för mig :/ får helt enkelt leva med att bitar av filmen/skrivbordet inte synns, eller har jag missförstått?

 

Tack igen för er tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag här med väldigt mycket blandade känslor... har kopplat in den. så stor och vackert med skärmyta, snökattsbakgrunden ser helt fantastisk ut osv osv... lovely. får till och med 1080p att bara funka på tvn, fyller hela tvskärmen med hela det man ser på datorn. menyn finns med och allt. sweet, kan det vara så lätt verkligen? när den skall ha overscan enligt net on nets kundtjänst? varför fungerar det? hahah :D

 

Men nu till de mer lessna känslorna :( min gamle macbook rusar fläkt så det står härliga till på ett nyinstallerat system :( 6200knuta :( och den pallar inte knappt att spela upp video utan att lagga på 1080p :( youtube funkar tex vanliga läget men med high quality eller hd så tröttnar den genast och laggar :(

 

håller verkligen inte gma950 kortet för det? bara vanlig video? Hur gjorde alla som hade de gamla mac mini(som hade samma kort) för att använda sina burkar som mediacenter? plex har jag testat tillsammans med svt play med lagg som följd :(

 

Bara ge upp tankarna om att kunna använda den gamle trotjänaren till det? =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...