Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur snabbt klarar mitt Airport-kort?


XenapZ

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har ett AirPort Extreme (0x14E4, 0x8D) och får ut ca 50 Mbit av 100 när jag kör trådlöst, är det så mkt den klarar av eller är det något strul med routern? Får upp ca 110 med kabel så linan är det inget fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt kort ska klara standarderna 802.11 a/b/g/n.

n ska ligga en hel del över 50Mbit

 

Vad har du för router, och vilka hastigheter stödjer den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixar din dator OCH AP express "n-WIFI" så ska det kunna gå snabbare? När är grejerna tillverkade och vilken modell är det?

 

Om du ansluter andra prylar (ex iPhone) som bara fixar "g-WIFI" så bromsas hela nätverket ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Netgear CG3100, 100Mbits-modemet från Comhem alltså.

 

MacBookPro 5,1

Intel Core 2 Duo 2.4 GHz

2 GB Ram

 

Inget annat kopplat till det trådlösa. Testat att byta kanal på modemet då det brukar göra skillnad på Comhems andra modem med inbyggd router men märker ingen som helst skillnad.

 

Sitter bara nån meter från modemet, inga trådlösa telefoner eller liknande i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du när du kör med tråd?

Jag får som sagt ut över 100 då så det är bara det trådlösa som felar.

 

Har givetvis inte igång några torrents eller liknande under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Som alltid med trådlösa nätverk är det en lång rad faktorer som påverkar överföringshastigheten. Är man ute efter en viss specifik hastighet och tillförlitlighet, kör tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid med trådlösa nätverk är det en lång rad faktorer som påverkar överföringshastigheten. Är man ute efter en viss specifik hastighet och tillförlitlighet, kör tråd.

Jotack jag vet, jobbar själv på bredbands-supporten på ComHem så det är ju lite pinsamt att jag inte får till det :P

Har ju dock inte jobbat så mkt med just detta modemet då det bara vart ute en vecka och jag själv fick det strax innan helgen. Tycker dock att jag tagit bort alla faktorer jag kan komma på som skulle kunna dra ner hastigheten såhär rejält.

 

Var ju helt säker på att det var nätverkskortet då det är exakt samma hastighet trådlöst som när jag hade 50Mbit, ingen som kan komma på nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jotack jag vet, jobbar själv på bredbands-supporten på ComHem så det är ju lite pinsamt att jag inte får till det :P

Har ju dock inte jobbat så mkt med just detta modemet då det bara vart ute en vecka och jag själv fick det strax innan helgen. Tycker dock att jag tagit bort alla faktorer jag kan komma på som skulle kunna dra ner hastigheten såhär rejält.

 

Jösses, du är modig du! ;)

 

Kan det inte vara det gamla vanliga att anslutningshastighet och datahastighet skiljer sig med faktor 0,5? Dvs. att 50 mbit nätverk ger cirka 25 mbit faktisk datorgenomströmning vid nedladdning, bredbandskoll etc. eftersom 50 procent försvinner i overhead.

 

Annars har du full koll över klienternas hastighet via Airporverktyg och Loggar&statistik-funktionen. Den listar anslutningshastighet, inte datahastighet.

post-244-1257949353.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske det men det verkar ju skumt att jag ska få ut exakt samma hastighet när jag kör 100bit som när jag körde 50, med samma grejer, tycker du inte?

 

Rätta mig om jag har fel mer är inte AirPort-verktyg endast för Apples routrar och liknande?

Hittar inte min router nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Rätta mig om jag har fel mer är inte AirPort-verktyg endast för Apples routrar och liknande?

Hittar inte min router nämligen.

 

Ah - då är det upp till den tillverkaren att ge sådana verktyg. Du kan annars med verktygsprogrammet Nätverksverktyg få information om din Macs klienthastighet.

 

Att du får ut 100+ med tråd och 50 trådlös är annars ganska typiskt. Rent av rätt bra ifall det är en lägenhet i Storstockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du får ut 100+ med tråd och 50 trådlös är annars ganska typiskt. Rent av rätt bra ifall det är en lägenhet i Storstockholm.

 

Yeah men nu bor jag i lilla Härnösand med bar 3-4 nätverk som kan störa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

Jag har samma problem. Jag kommer endast upp i ca: 30 Mbit med det trådlösa om jag kör WPA2-PSK, om jag kör utan någon säkerhet alls så kommer jag upp i 60Mbit+. Jag har varit i kontakt med supporten men de har bara skickat vidare ärendet till felsökning.

 

Jag återkommer om jag hittar någon lösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hej.

Jag har samma problem. Jag kommer endast upp i ca: 30 Mbit med det trådlösa om jag kör WPA2-PSK, om jag kör utan någon säkerhet alls så kommer jag upp i 60Mbit+. Jag har varit i kontakt med supporten men de har bara skickat vidare ärendet till felsökning.

 

Ganska vanligt. Särskilt ifall det blandas trådlösa enheter mellan olika tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på vissa MacBookar måste man väl få n-draft aktiverat? Har dock inte koll på för vilka, men det går att köpa i Apple Store (http://store.apple.com/us/product/D4141ZM/A). Annars kör den på g-standard som är 54 MBit/s (Normalt WLAN). Vad jag läser klarar din router n-draft, så det borde ju funka. Har du kört datorn bredvid routern för att minimera störningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...