Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1080p hackar på nya iMac (9400M)


tidelipop

Rekommendera Poster

1080p hackar på nya iMac (9400M) (menade jag som rubrik)

 

Har haft min nya iMac ett tag nu och är mycket nöjd, men idag testade jag att spela upp en film i 1080p från denna sidan:

http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/mhd.html

 

Jag upplever det som att det inte flyter riktigt bra. Synd tydligaste i de svepande landskapsvyerna. Ändå bottnar inte CPU'n utan den Quicktime tar ca 60% när den körs. Jag trodde det skulle räcka med detta grafikkort (9400M) för uppspelning i 1080p. Har jag gått på en nit? Skulle jag lagt till 3000kr till? Hur är det för er? Hackar det för er också? ..eller hackar och hackar, det är inte jättetydligt, men lite störande att det inte flyter perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyter inte på jättebra på min mb med samma gpu. Vilket jag tycker är märkligt, för QT har visat alla andra 1080p-filmer utan att ens se ansträngt ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tycker det känns lite konstigt när inte CPU'n är i närheten av att bottna ens eller hänger det mesta på GPU'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLuta använda skräp som quicktime. Använd Plex istället.

Grafikkort eller mängd minne spelar ingen som helst roll. Det är CPUn, spelare och codecs som är avgörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1080p hackar på nya iMac (9400M) (menade jag som rubrik)

 

Har haft min nya iMac ett tag nu och är mycket nöjd, men idag testade jag att spela upp en film i 1080p från denna sidan:

http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/mhd.html

 

Jag upplever det som att det inte flyter riktigt bra. Synd tydligaste i de svepande landskapsvyerna. Ändå bottnar inte CPU'n utan den Quicktime tar ca 60% när den körs. Jag trodde det skulle räcka med detta grafikkort (9400M) för uppspelning i 1080p. Har jag gått på en nit? Skulle jag lagt till 3000kr till? Hur är det för er? Hackar det för er också? ..eller hackar och hackar, det är inte jättetydligt, men lite störande att det inte flyter perfekt.

 

 

Att det hackar i panoreringar har nog med att göra att du visar upp din bild i en annan frekvens än vad filmklippet är inspelat i.

Man måste köra samma frekvens annars får man sk judder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma GPU men min flyter bra. Det märkliga är att QT enbart tar ca 15% av CPU, du skrev att den låg på ungefär 60%. Vilken version av QT kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt judder har ingenting med prestandan på datorn att göra :) Det är ett frekvensproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den förinstallerade versionen av OS X har tidigare visat sig inte vara 100% alla gånger. Mycket strul i början kan bero på detta. Gör en om installation om det inte verkar vara normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är störande är att videoklippet är i interlace. Uppenbarligen är det tänkt att visas på tv-apparater och inte på datorskärmar. Uuuugly!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev också rädd när jag köpte en ny Mac Mini 2,53 Ghz kopplad till en 60" Pioneer körde en 1080P MKV fil och det hackade.. men sedan efter jag installerat Plex som man skall ha så flyter det hur bra som helst, så det har med QT att göra inte datorns prestanda, du skall LÄTT kunna spela upp 1080P filmer.. Men QT känns inte direkt optimalt idag för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska testa i Plex när jag kommer hem. Hmm kommer ihåg att jag försökte få igång den filmen i VLC, men kom inte på hur jag skulle kunna ladda hem filen!? Nån som vet? Den streamar bara och jag kan inte se vilken URL det är heller.

 

Är Plex bättre än Front Row? Kan jag ersätta Front Row med Plex på nåt sätt så att det startas automatiskt när jag trycker på menu på fjärren?

 

Jag vet inte vilken version av QT som jag använde, det var den som var förinstallerad när jag fick datorn. Jag har inte ominstallerat den, men jag tänker prova att göra det. Måste bara spara undan all musik och alla foton som jag lagt in först.

 

Ni som har nya iMac (billigaste), hur snabbt bootar era maskiner upp? Jag läste nånstans om nån som ominstallerat sin och den bootade på 5 - 6 sekunder, men tar ganska lång tid på sig innan Apple-loggan kommer upp och går betydligt långsammare än så i uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är störande är att videoklippet är i interlace. Uppenbarligen är det tänkt att visas på tv-apparater och inte på datorskärmar. Uuuugly!

 

 

/ Kiwi

 

Interlace kan det väl inte vara? Det ska ju vara 1080p inte 1080i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interlace kan det väl inte vara? Det ska ju vara 1080p inte 1080i.

Ska vara 1080p men ser snarare ut att vara en blandning av interlaced och progressive. Många klipp är "randiga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...