Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bytt hårddisk i MBP, vad gör jag nu?


Ztormie

Rekommendera Poster

Skrev för ett tag sen ett inlägg om hur 160gigaren som man fick med när Macbook Pron köptes verkade ha kraschat. Har nu köpt en ny hårddisk (WD Scorpio Blue 320 gb) som jag framgångsrikt lyckats sätta i helt själv (tack youtube). Nu gäller dock frågan vad jag ska göra härnäst.

Ett par veckor innan kraschen gjorde jag en säkerhetskopia på en extern HDD. Dock bara en, så när kraschen väl var ett faktum tror jag att jag lyckades göra en "skivavbild" av hårddisken och lägga över även den på den externa via Skivverktyg.

Nu sitter den nya hårddisken i och jag har startat macen med starskiva i samt den externa inkopplad via USB. Skall jag formatera om den nya hårddisken, installera om Leopard och sen börja bråka med avbilden eller skall den läggas över direkt? Är innte i skivverktyg men vet inte riktigt vad jag skall göra. I listen till vänster dyker nämligen vad jag kan se bara den gamla time-machine säkerhetskopian upp, hittar inte skivavbilden. Verkar heller inte gå att dra den nya hårddisken till "Mål"-rutan i "återskapa"-menyn.

Ngt förslag på vilka steg jag bör företa mig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lokaliserat vad jag förstår är skivavbilden nu. Den heter "macbookpro2009.dmg. Dock går det inte att välja den nya hårddisken som mål. Måste jag formatera den eller något först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har lokaliserat vad jag förstår är skivavbilden nu. Den heter "macbookpro2009.dmg. Dock går det inte att välja den nya hårddisken som mål. Måste jag formatera den eller något först?

 

Japp, växla över till Skivverktyg i Verktygsmenyn. Sedan partitionerar du hårddisken som GUID-partition med filsystemet Mac OS Extended (journalförd). Därefter ska den synas i installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det fungerade utmärkt.

 

Nu har jag valt Macbook pro2009.dmg som källa och MacbookPro(den partionerade nya disken) som mål. men när jag kör "återskapa" får jag upp felmeddelandet "Could not mount source image". Är skivavbilden kass eller hur skall man tolka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det här börjar bli störigt på riktigt. Prövade att återskapa säkerhetskopian istället, men det vill den inte heller.

"Could not restore - Operation not permitted".

 

Installera om Leopard från startskivan och köra time machine från docken istället för från skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vet inte i vilket läge eller situation du får felmeddelandet, men så länge du kan montera .dmg-filen på traditionellt sätt i Finder kan du i efterhand överföra informationen via programmet Flyttassistent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får felmeddelandet när jag tryckt på knappen benämnd "återskapa" inne i skivverktyg och datorn börjar jobba. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du packat upp dmg-filen? Det måste du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra det inifrån skivverktyg utan att ha oset installerat på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag får felmeddelandet när jag tryckt på knappen benämnd "återskapa" inne i skivverktyg och datorn börjar jobba. :/

Ah – har aldrig försökt den vägen. Eventuellt bör det gå att återskapa .dmg-filen till en extern disk där du är nu. Annars är det bästa att köra in OS X, skapa en tillfällig användare och sedan använda Flyttassistent för att hämta över användare, inställningar och program från .dmg-filen när den är monterad på vanligt vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Kan man göra det inifrån skivverktyg utan att ha oset installerat på hårddisken?

Tror inte det är möjligt alls.

 

Men ifall du har en fungerande Time Machine-backup ska du kunna återställa från den direkt efter att du installerat OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det blev ngt fel med skivavbilden när jag skapade den från den kraschade hårddisken. Gick iallafall bra att återställa från time machine-kopian. Förlorade några veckors data men det må vara hänt. Tack för all hjälp och svar jag fått, uppskattas väldigt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...