Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du blivit blåst på pengar av någon här på forumet?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Allvarlig fråga, ja visst.

 

Anledningen till frågan är att jag vet ett fall där så skett, frågan är om det finns fler, och att det finns som man säger, "ett mörkertal".

Någon som blivit lurad skäms över att gått på samma blåsning, biter ihop och tiger.

Inget ovanligt att man reagerar så.

 

Personen i fråga, som bedragit en annan forummedlem på en ansenlig summa pengar (köp av iPhone i USA), är gripen i USA för en hel del andra bedrägerier och varit efterlyst länge. Dömd även här i Sverige för diverse ohederligheter.

 

Offret här i Sverige har varit rädd att polisanmäla, vi har haft kontakt ett flertal ggr via PM, och han har inte torts gå till polisen, i rädsla av att aldrig få sina pengar. (Leijon känner också till fallet)

Bedragaren har ömsom lovat betala igen, ömsom hotat med vedergällning i nån form.. hela tiden slingrat sig och grabben har aldrig fått några pengar..och lär nog inget få nu heller när bedragaren buras in i USA..

Det har gått lång tid sedan detta bedrägeriet hände, och bedragaren har visat sig här ett antal ggr i några trådar..men nu lär han inte göra det på ett tag..

Först nu tänker den som blivit lurad ev. vända sig till polisen med en anmälan..

 

Skulle det finnas någon här ute bland medlemmarna som också råkat ut för denne mannen, och inte agerat med polisanmälan, så skicka gärna mig ett PM, och nämn skojarens alias till mig i PM:et.

 

Kanske är det bara en förhoppningsvis som blivit drabbad, det hoppas jag.

Är det fler, får ni göra anmälan i grupp i så fall om känns bättre...

 

Jag har en länk, som jag fått av den bedragne, till en tidningsartikel med namn och bild på bedragaren, men jag väntar med den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ut alias på bedragen, varför skydda personen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är han ju gripen, men för att få in ev.fler anmälningar mot honom ligger jag lågt.

 

Ett PM till mig med skojarens alias här så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi moderatorer vet vem han är... Men detta är pocas grej, bra som fan att han tar tag i detta tycker jag så han får även hålla i resten när det gäller uppgifter.

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ut alias på bedragen, varför skydda personen?

 

Sålänge någon inte är dömd är den oskyldig enligt svenska lag och pga det så gör poca helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du nu?

 

Om nu nån gjort sig skyldig till ett brott så varför skapa en diskussionstråd om det?

 

Ta det med forumsledningen direkt tycker jag.. :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan fått veta att två andra blivit blåsta och kommer att lämna in anmälan till polis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jäklar! :o Det är ju han som stolt visade upp sitt kök i "lägenhetstråden". :D

 

Det lustigaste är att artikeln har samma bild som användaren här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustigaste är att artikeln har samma bild som användaren här...

 

Jag reflekterade också över det, och hur kommer det sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustigaste är att artikeln har samma bild som användaren här...

det är samma namn också ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shhh, vi skulle ju inte nämna forumnamnet. ;)

och jag som har chattat med honom rätt så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte vill ange skojarens namn här på forumet är att jag inte vill att andra "skojare" hakar på och påstår sig också vara lurade, i hopp om att vid en ev. gruppanmälan kunna snika åt sig något utifall det finns några tillgångar att utkräva.

 

Men vill ni sabba det så är inte mycket att göra åt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte vill ange skojarens namn här på forumet är att jag inte vill att andra "skojare" hakar på och påstår sig också vara lurade, i hopp om att vid en ev. gruppanmälan kunna snika åt sig något utifall det finns några tillgångar att utkräva.

 

Men vill ni sabba det så är inte mycket att göra åt...

 

 

come on, du skapade tråden, något du hade kunnat göra betydligt mer subtilt... så sluta låtsas som du inte ville att det skulle bli en "lynchmobb" och ärligt hade du trott du skulle kunna lura internet? Allt som finns på nätet är öppet material, det vi inte erbjuder fritt på facebook finns som sagt i tidningarna...

 

Och btw du har ju varit duktig med censurpennan tidigare, varför inte nu?

 

Ang. saken ifråga har jag ingen som helst koll, hade fått för mig han skulle vara reko om än något "glidig" pga mycket cash, varför syssla med småsaker föresten? Lura en privatperson på en iphone låter som gallemattias för en person som är van vid mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du varför gör man det, denne unge mannen som blivit lurad har jag haft kontakt med i åtskilliga PM, och han har redogjort all korrespondens han haft med bedragaren.

Jag har hela tiden, sedan vi började korrespondensen, tryckt på att han måste gå till polisen och göra anmälan, visa upp allt han visat mig, men grabben har inte vågat.

Har skrivit till Andreas Leijon och hört med honom vad vi kan göra för att stötta grabben så han går till polisen, tog även kontakt med Friend för att se om han puffa på..

 

När jag nu sedan fått veta att även en annan, mycket duktig och kunnig forummedlem blivit utsatt för samma bluff, så förstår jag att bedragaren varit skicklig på att dupera.

Fallet engagerade mig, och jag känner verkligen för den här grabben som blivit lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du varför gör man det, denne unge mannen som blivit lurad har jag haft kontakt med i åtskilliga PM, och han har redogjort all korrespondens han haft med bedragaren.

Jag har hela tiden, sedan vi började korrespondensen, tryckt på att han måste gå till polisen och göra anmälan, visa upp allt han visat mig, men grabben har inte vågat.

Har skrivit till Andreas Leijon och hört med honom vad vi kan göra för att stötta grabben så han går till polisen, tog även kontakt med Friend för att se om han puffa på..

 

När jag nu sedan fått veta att även en annan, mycket duktig och kunnig forummedlem blivit utsatt för samma bluff, så förstår jag att bedragaren varit skicklig på att dupera.

Fallet engagerade mig, och jag känner verkligen för den här grabben som blivit lurad.

 

 

blablablabla håller med om allt mer eller mindre men so what, man måste ju kunna spekulera när till och med tidningarna skriver ut namn och jag förstår som sagt inte varför en astät fishy snubbe vill blåsa en liten kille på 5k?? MEN så om jag fattade saken gick Lejon till polisen? (bra jobbat? klapp på huvudet?)

 

Förövrigt vill jag meddela att gruppanmälningar inte tas emot av polisen, varje person får anmäla sitt eget fall så...

 

 

Vem tog kontakt med friend och framförallt VARFÖR???? Förstår jag det där som jag tror jag förstår det(hoppas verkligen jag missuppfattar) så är detta forum värre än gestapo och jag avbryter mitt deltagande direkt! För ärligt vad har ni med att göra vad Friend gör och inte gör??????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog kontakt med Friend som medmänniska, efter att först inhämtat lov från den som bedragits, för att tillsammans med friend diskutera hur vi skulle göra mot skojaren, skulle vi ta direktkontakt med honom eller inte, skulle det försvåra för den bedragne osv.

Ville inte göra något överilat så vi förvärra det hela.

 

Om flera personer lämnar in anmälan mot samma människa så har jag för mig att man få till nån form av gemensamt krav.

Nu är jag inte så bevandrad i juridiken, men jag ska ta reda på mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog kontakt med Friend som medmänniska, efter att först inhämtat lov från den som bedragits, för att tillsammans med friend diskutera hur vi skulle göra mot skojaren, skulle vi ta direktkontakt med honom eller inte, skulle det försvåra för den bedragne osv.

Ville inte göra något överilat så vi förvärra det hela.

 

Om flera personer lämnar in anmälan mot samma människa så har jag för mig att man få till nån form av gemensamt krav.

Nu är jag inte så bevandrad i juridiken, men jag ska ta reda på mer.

 

 

ok då ber jag om ursäkt, jag missuppfattade (puffar på) eftersom Friend många ggr blivit "anklagad på skämtsamt sätt" för att röka olämpligheter :D

 

Sorry reagerade på ditt ordval, visste inte att även han åkt på en nit och på det viset "puffa" på anmälan...

 

Well blir svårt desvärre, separat it is(har varit i alla andra bedragarfall på t ex sweclockers etc)

 

Lycka till för de inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja mitt ordval "puffa" var kanske lite dumt, borde skrivit knuffa eller övertala. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...