Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Muren 20 år senare


snowreeler

Rekommendera Poster

http://henrikalexandersson.blogspot.com/20...onda-tiden.html

 

Ovanstående länk är skriven av en man som kommer ihåg tiden då DDR fanns och förtrycket som grasserade där. Jag är betydligt yngre än honom men kommer ändock ihåg de rapporter som då och då sipprade in om denna del av Europa som var stängd och som stängde in. Ubåt U-137 som gick på grund utanför Karlskrona 1981 och som gav ubåtsbeteckningen Whisky en ny innebörd är fortfarande färskt i mitt minne liksom de många avhoppen och spionerna som avslöjades.

 

Men jag minns också hur olika undervisningen i skolan kunde vara när antingen en röd eller en blå lärare höll hov. Det formligen osade svavel gentemot "den andra sidan" när dessa gick till storms mot den ideologi de inte gillade - i dåligt förtäckta ordalag. Då och då nämndes hur nån som försökt fly över muren hade blivit skjuten till döds.

 

Idag är det 20 år sen muren föll. Eller snarare är det 20 år sen portarna i den öppnades på vid gavel. Det var vanligt folk som gjorde det. Inga politiker, inga ideologer och ej heller några tyckare och tänkare. Vanligt folk som tog beslutet att öppna grindarna så att andra kunde passera fritt. Det är folkstyre det. Politiker skulle kalla det anarki men de vill ju inte ha demokrati egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så går det när man bygger ubåtar i Whiskey-klass. De skulle ha byggt Perrier eller Ramlösa-båtar...... :totaltgalen: :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...