Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Handla elektronik utomlands...

grodkungen

Recommended Posts

Jag skulle vilja snacka lie om To, hur är det med de?

Vet man säkert att man får det man köper,

Jag ska ner till "dominican republic" över jul och planerar att införskaffa åde en iPod och lite kameraprylar. Men har egentligen ingen koll alls på hur det fungerar, finns det någon risk att jag inte får transportera hem sakerna? eller att svenska tullen kommer kräva en avgift, (typ skatt).

När man handlar i lokala butiker, finns där något sätt man på plats kan se skillnad på en äkta iPod och en kopia?

Och om man nu skulle råka köpa en "HAJ-Phone" är det då olagligt? eller en RÅllex

Om du håller grejen bra gömd (typ i din ficka eller handbagaget) så borde det inte vara nåt större problem. Visst, dom upptäcker ju att den finns, men jag tror inte att röntgenstrålarna ser skillnad på en äkta och en falsk iPhone.

Vill du vara ännu säkrare kan du lägga den i ditt vanliga bagage. Jag tror inte att dom kollar igenom det så noggrant. Om det nu är nåt äkta du köpt så ser jag inte hur dom skulle kunna ta tull för dig. Dom måste ju på nåt sätt bevisa att du inte köpt den i Sverige (alltså att du inte hade med grejorna när du åkte ner). Dock, om det är falskt så finns det en liten chans att dom kan bli griniga, eftersom det ÄR ju trots allt olagligt att handla kopior. Tullen har faktiskt befogenhet att beslagta dina grejor. Dessutom tror jag inte att det borde vara nåt större problem.

Jag har hört att om man packar upp sakerna ur lådan allstå att dom itne kan ta tullavgift/skatt på det då.

Jag har hört att om man packar upp sakerna ur lådan allstå att dom itne kan ta tullavgift/skatt på det då.

Det beror väl på att det är svårare att bevisa var den produkten är köpt. I teorin spelar det nog ingen roll om den inte befinner sig i lådan. :) Med andra ord, dölj allt som kan avslöja var produkten är köpt!

för det jag har hört är att folk inte får åka iväg från ett land för att de ha 40 ipods i väskan (typ för att sälja vidare)

för det jag har hört är att folk inte får åka iväg från ett land för att de ha 40 ipods i väskan (typ för att sälja vidare)

Ja då är det nog risk att åka dit. ;) Hur ska du motivera att du har haft 40 iPods med dig in i landet? :hihihi:

Jo 40 st då lär ju ögonbryn höjas. Men köper du en st iPod och tar upp den ur lådan och lyssnar på den när du går igenom tullen, hur ska dom bevisa att du köpt den från landet du kommer ifrån? Be om kvitto från den butiken du påstår i Sverige du köpt den? Tror tullen har lite viktigare saker för sig än att haffa folk som köper en iPod och nåt kamera objektiv.

Det var länge sedan den regeln försvann, tyvärr. DÅ hade man rätt att tull- och momsfritt ta i det man använt under resan.

Men så är det inte längre. Du får handla för TOTALT 4300kr (utanför EU). Handlar du för 4301kr eller mer så blir det tull och moms hela beloppet.

Om du försöker smuggla kan det komma surt efter:

http://www.aftonbladet.se/resa/article2216905.ab

"Dessutom hotas Reza av smuggelåtal..."

Visserligen i ett annat EU-land, men reglerna gäller här också.

Det var länge sedan den regeln försvann, tyvärr. DÅ hade man rätt att tull- och momsfritt ta i det man använt under resan.

Men så är det inte längre. Du får handla för TOTALT 4300kr (utanför EU). Handlar du för 4301kr eller mer så blir det tull och moms hela beloppet.

Om du försöker smuggla kan det komma surt efter:

http://www.aftonbladet.se/resa/article2216905.ab

"Dessutom hotas Reza av smuggelåtal..."

Visserligen i ett annat EU-land, men reglerna gäller här också.

Så hur går det till då. Om han i artikeln sagt att han köpt den hemma så hade dom begärt bevis på det? Låter lustigt. Men förvånar mig inte. Typiskt Sverige, hellre jaga någon som gjort ett fynd och ska skattas och betala moms än att lägga tid och energi på droger och annan skit som förs in.

Så hur går det till då. Om han i artikeln sagt att han köpt den hemma så hade dom begärt bevis på det? Låter lustigt. Men förvånar mig inte. Typiskt Sverige, hellre jaga någon som gjort ett fynd och ska skattas och betala moms än att lägga tid och energi på droger och annan skit som förs in.

Typiskt svenskt att spela ut den ena lagen mot den andra.......

Men om jag säjer att jag har köpt ipoden av en snubbe på forumet vars namn jag inte minns då är det ju omöjligt att motbevisa

Typiskt svenskt att spela ut den ena lagen mot den andra.......

Jaså?

Tycker det är snarare sunt förnuft då det lär kosta mycket resurser och pengar att jaga folk som fyndat en klocka eller liknande utomlands istället för att lägga den tiden och ekonomin på att stoppa smuggling av droger och annat.

Men klart bättre att få in skatt/moms på en pryl, den summan man får in i skatt/moms har det antagligen kostat i arbete för tullen än att lägga resurser på att stoppa droger och annan smuggling över Öresundsbron och över sundet i allmänhet med båtar tillex.

Men om jag säjer att jag har köpt ipoden av en snubbe på forumet vars namn jag inte minns då är det ju omöjligt att motbevisa

Med ett serienummer som säger att den såldes i det land du just varit i???

Nähä.

Lite mindre är det:

Tull och moms utanför EU

Andra varor än alkohol och tobak får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kronor.

Överstiger värdet 1 700 kronor får du i regel betala tull och mervärdesskatt.

Tull och moms regler

Nähä.

Lite mindre är det:

Tull och moms utanför EU

Andra varor än alkohol och tobak får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kronor.

Överstiger värdet 1 700 kronor får du i regel betala tull och mervärdesskatt.

Tull och moms regler

Konsument Europa behöver uppdatera sin hemsida. Det VAR 1700kr.

"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor."

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...6546800095.html

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...