Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook

vitoc

Recommended Posts

Hej,

Har ett litet pikärt problem, uppgraderade min stereo / TV för ett par dagar sedan.

Köpte en Minidisplay port > HDMI och sedan en vanlig HDMI sladd för koppling till TVn

Köpte en lite finare kabel för ljud ut (3.5mm till RCA)

Har jag båda inkopplade samtidigt blir det sjukt mycket rundgång (högt brummande) i högtalarna.

Det är inget surround system jag köpt, utan 2 vanliga stereo högtalare, kopplade via ett slutsteg. Från ljud ut på macen så går sladden till mixerbordet och från mixerbordet till slutsteget.

Kör jag bara ljud ut, fungerar det utmärkt, kör jag bara Minidisplay port > HDMI till TVn fungerar det utmärkt (får ju dock inte med ljudet..)

Men kopplar jag in båda samtidigt, så blir det som sagt ett väldigt brummande rundgångsljud.

Hoppas någon kan slå lite ljus över detta.

Thomas Ytterberg

Rundgång är det nog inte, då skulle det låta som Hendrix gitarr. :)

Jordbrum är ordet på fenomenet (brummande ligger på 50 Hz) och du får helt enkelt koppla annorlunda tills ljudbrummet försvinner, inklusive hur du arrangerar anslutningen till elkontakterna. Någon annan lösning finns inte.

Se särskilt upp med att du blandar jordat och ojordat samt antennjorden från exempelvis kabelteve och parabol.

Rundgång är det nog inte, då skulle det låta som Hendrix gitarr. :)

Jordbrum är ordet på fenomenet (brummande ligger på 50 Hz) och du får helt enkelt koppla annorlunda tills ljudbrummet försvinner, inklusive hur du arrangerar anslutningen till elkontakterna. Någon annan lösning finns inte.

Se särskilt upp med att du blandar jordat och ojordat samt antennjorden från exempelvis kabelteve och parabol.

Tack för klarifikationen med termer.

Det visade sig vara antennsladden.. Det hade jag _aldrig_ listat ut utan dig.

Finns det någon speciell antennsladd att köpa som är bättre, eller får jag leva med det tills jag får min digitalbox?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...