Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Formateringsproblem

Stoffe69

Recommended Posts

Hej!

Ny på mac och har stött på ett problem.

skaffade ett usb minne för att föra över filer mellan mac och win, formaterade i os x och försökte sedan använda i windows (valde dos varianten)

följande händer.

Skivbeskrivning : CBM Flash Disk Media Total kapacitet : 8,37 GB (8 365 539 328 byte)

Anslutningsbuss : USB Skrivstatus : Läs- och skrivbar

Anslutningstyp : Extern S.M.A.R.T.-status : Stöds inte

USB-serienummer : 02165400D6F9FF05 Schema för partitionskarta : GUID-partitionstabell

Plats : /Volumes/NAMNLOS Kapacitet : 8,15 GB (8 153 726 976 byte)

Format : MS-DOS (FAT32) Tillgängligt : 8,14 GB (8 137 179 136 byte)

Ägare aktiverade : Nej Används : 635 K (634 880 byte)

Antal mappar : 0 Antal filer : 0

Det blir alltså en partition i/på minneskortet som jag inte kommer åt pga Guid-partionen på 200meg som hamnar före,

Vad som händer i windows är att den säger att enheten inte är formaterad o frågar om jag vill, skumt men provar, det går inte pga guidpartitionen osv (minns ej felmedelandet)

Går jag på diskhantering i windows, så ser jag minneskortet i 2 delar , en på ca 200 meg som har enheten F: säger vi och det övriga utrymmet "bakom" som jag ej kan göra något med.

Hur kommer jag förbi det här så att minneskortet blir ett stort Fat32 minne typ.

post-23317-1257635793.png

Thomas Ytterberg

Ifall du har minnespinnen för att flytta data mellan OS X och Win så ska den partitioneras som MBR. Då fungerar den normalt.

GUID är det som behövs för att kunna starta Macen från minnet och det behovet har du ju inte här.

Men jag får ju inte bort Guid från minneskortet när jag formaterar om den även om jag väljer mbr osv osv, du ser själv på bilden hur det blir.

Du bör ta bort partitionen och därefter formatera med FAT, då ska det funka.

Fungerar inte. blir exakt samma sak.

Skivbeskrivning : CBM Flash Disk Media Total kapacitet : 8,37 GB (8 365 539 328 byte)

Anslutningsbuss : USB Skrivstatus : Läs- och skrivbar

Anslutningstyp : Extern S.M.A.R.T.-status : Stöds inte

USB-serienummer : 02165400D6F9FF05 Schema för partitionskarta : GUID-partitionstabell

Blir på ca 200 meg

Plats : /Volumes/NAMNLOS Kapacitet : 8,15 GB (8 153 726 976 byte)

Format : MS-DOS (FAT32) Tillgängligt : 8,14 GB (8 137 179 136 byte)

Ägare aktiverade : Nej Används : 635 K (634 880 byte)

Antal mappar : 0 Antal filer : 0

Resterande hamnar på en egen partition i fat32...

Kan även inte ändra i windows, lyckas få 200megen i fat32 i windows men kommer inte åt dom restrerande heller. oväntat fel blir det.

Thomas Ytterberg

Du har en flik som heter Partitionera. Använd den. Det man gör vid radera-fliken ändrar inte partitionen utan endast filsystemet.

Blir fortfarande samma sak, en del blir guid på ca 200meg som syns ovan, och resterande hamnar som något jag inte kommer åt i windows.

Löste visserligen problemet på windowsburken genom att tanka hem ett program som tog bort allt inkl partitioner o liknande på flashminnen, men i framtiden känns det inte alls spännande att formatera i mac.

Thomas Ytterberg
Löste visserligen problemet på windowsburken genom att tanka hem ett program som tog bort allt inkl partitioner o liknande på flashminnen, men i framtiden känns det inte alls spännande att formatera i mac.

Var det inte ett minne med en U3-partition eller liknande lösning vilka kräver just specialprogram för att frigöra hela minnet? Normala minnespinnar är det inga problem att ändra partionen på med Skivverktyg.

Det är jag osäker på (hur ser man det?) köpte minnet på BMW. läste runt om just det där med U3-partition men löste iaf problemet med något hp program.

Frågan är om jag vågar mig på något sådant i framtiden :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...