Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta namn på datorn (=administratören)


3S42

Rekommendera Poster

Gör inte det det är att be om problem, det enklaste sättet är att skapa ett nytt konto med det namn du vill ha och ge det adminrättigheter, därefter så för du över allt du vill ha kvar från det gamla kontots hemmamap till det nya sen tar du bort det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man t.ex. skall ge bort en dator är det ju tråkigt om ens eget namn släpar med i all oändlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så raderar du allt på datorn, och installerar om med istallationsskivan, och låter näste ägare knappa in sina uppgifter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag är redo för ett försök. En sista fråga bara: hur raderar man det gamla kontot efter att ha skapat ett nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Logga in med det nya kontot, gå till systeminställningar -> Konton, klicka på det du vill ta bort och klicka på minustecknet.

 

Om det första administratörskontot som installerades är den användare som installerat alla program i datorn, är det inte risk att programmen slutar fungera eller liknande om man tar bort det kontot? Kommer användaren med nya kontot kunna använda programmen trots att man tagit bort "den första administratören som skapades på datorn".

 

Jag skall nämligen ge bort datorn och har skapat ett nytt adminkonto för den som ska få datorn, men är osäker om jag kan deleta mitt konto utan att det uppstår problem när jag är den som har installerat samtliga program på datorn från mitt admin konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Om det första administratörskontot som installerades är den användare som installerat alla program i datorn, är det inte risk att programmen slutar fungera eller liknande om man tar bort det kontot? Kommer användaren med nya kontot kunna använda programmen trots att man tagit bort "den första administratören som skapades på datorn".

 

Jag skall nämligen ge bort datorn och har skapat ett nytt adminkonto för den som ska få datorn, men är osäker om jag kan deleta mitt konto utan att det uppstår problem när jag är den som har installerat samtliga program på datorn från mitt admin konto.

Finns alltid något undantag någonstans men generellt så nej. Programmen är knutna till datorn, inte användarrna. Dock blir de "nollade" på den nya användaren i fråga om inställningar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en ny användare och gav den admin rättigheter och tog sedan bort mitt gamla konto. Detta skapade stora rättighetsproblem här och där på den nya admin användaren. Vet inte varför det blev så men det slutade med att jag fick formatera om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...