Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine förbereder hela tiden


Pretorian

Rekommendera Poster

Senaste backupen var för en vecka sedan. Nu står den bara och förbereder, dygn efter dygn. Jag har fått länkar till artiklar som tar upp problemet men det är för avancerat för mig, jag förstår ändå inte hur jag får bort det. Jag vill att det ska stå att senaste säkerhetskopiering var typ nu.

 

Den är kopplad till en Time Capsule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade ett liknande problem härom veckan. Jag använde skivverktyg och reparerade skivan. Med skivan menas alltså inte hårddisken i TimeCapsule utan snarare den skivavbild som Time Machine skapat. Det hela tog väldigt lång tid men efteråt funkade allt perfekt igen.

 

/ Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sista alternativ är ju att köra om hela backuppen från scratch. Tänk på att du inte får avbryta backuppen första gången den körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du inte får avbryta backuppen första gången den körs.

Funkar alldeles utmärkt att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den supportsidan men vad menas med "väldigt lång tid"? 7 dygn är väl lite väl länge?

 

Nu kom det upp felmeddelade att TC är full men då ska den väl börja ta bort det som är äldst på TCn? Eller måste jag göra något för att den ska ta bort gamla saker? Jag vill att allt detta ska ske automatiskt (därför har jag Mac!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ske automatiskt, tar en stund det också, min gjorde det för ett tag sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man när den tar bort eller står det bara "förbereder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att den rensar bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är frågan vad som är fel eftersom den bara meddelar att disken är full och vill att jag ska rensa på den. Kan jag ställa in att den ska rensa automatiskt? Jag vill inte gå in på min TC och ta bort filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde Apple-support men de kunde inte hjälpa mig. Däremot kunde de koppla mig till en annan support men då kostar det 500:-.

 

Vet ni om jag kan ställa in att den ska ta bort det äldsta som backupats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska du inte behöva göra, den börjar plocka sjäv, och man ser nere till vänster att de första backuperna försvinner.

Nu hade jag bara veckovisa backuper, och det försvann några veckor alltså...

 

Vet inte om du googlat på Time Machine, finns mycket att läsa förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att reparera TC med Skivverktyget (läste det på något forum) och det kanske frigjorde mer utrymme på TCn. Tidigare hade jag 24mb och nu har jag 850mb. Jag startade en säkerhetskopiering igen och den höll på att förbereda, kanske i 30 min, sen började den kopiera så som den ska.

 

Den kopierar fortfarande så jag hoppas det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på, hoppas att det går bra.

Själv har jag ingen Time Capsule, och den skiljer ju sig lite mot en direktansluten hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähää, det är klart det inte fungerar. Nu står det "Kan inte slutföra säkerhetskopiering. Ett fel inträffade när filer kopierades till säkerhetskopian."

 

Det tar aldrig slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känner jag igen..kör en Reparera Skivbehörigheter och se om det hjälper.. finns ett Appledokument om det "felet", får leta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan om jag inte dragit ut Timemachine plist på skrivbordet och testat på nytt

 

Stäng av Time Machine innan du gör det, leta upp filen i Bibliotek>Preferencer (Biblioteket invid Systemmappen)

post-113-1257613854_thumb.jpg lägg den på skrivbordet, skapas en ny.

 

Logga ut och in igen och starta Time Machine..

 

blir det inte bra kan du lägga tillbaka den gamla plistfilen igen, (eller slänga om det hjälpte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känner jag igen..kör en Reparera Skivbehörigheter och se om det hjälper.. finns ett Appledokument om det "felet", får leta..

 

Reparera skivbehörigheter är grå. Jag kan bara Kontrollera och Reparera skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera skivbehörigheter är grå. Jag kan bara Kontrollera och Reparera skiva.

 

Blir det så när du markerar din hårddisk, datorns hårddisk alltså?

 

 

Hittade detta

http://support.apple.com/kb/HT1176?viewlocale=sv_SE

samt

 

http://support.apple.com/kb/HT3275?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, hur mycket är det som ska köras av TimeMachine?

 

Jag har haft liknande problem vid något tillfälle. Jag använder Airport Extreme med extern HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det så när du markerar din hårddisk, datorns hårddisk alltså?

 

 

Hittade detta

http://support.apple.com/kb/HT1176?viewlocale=sv_SE

samt

 

http://support.apple.com/kb/HT3275?viewlocale=sv_SE

 

När jag markerar min Macintosch HD så kan jag Kontrollera och Reparera men inte Time Capsule eller min andra externa HDD. Men det var väl TC jag skulle Reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsåg din interna disk, där Time Machine ska hämta data.

 

Är det fel på behörigheterna kan det strula

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en av länkarna du (Pocahontas) tipsar om står detta:

Lägg Time Capsule-hårddisken på skrivbordet i Finder (du hittar den ofta i ett Finder-fönsters sidofält) eller anslut den externa Time Machine-enheten.

 

Hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara detta fönster som avses, klicka på hårddisken så du ser sidofönstret

 

post-113-1257694811_thumb.jpg

 

Viktigt är förstås att du markerat att externa diskar ska synas i Finders inställningar

 

post-113-1257694961_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissade att det var den men det går inte att dra den till skrivbordet. Den följer inte med musen när jag drar och släpper.

TC ligger under Delat, inte under Enheter där mina övriga diskar är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...