Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till MSN

Mons

Recommended Posts

Adium

Det kan du i princip ändra hur du vill ha det när det gäller utseendet. Sen kan du ha flera olika IM kopplade till ett konto. Ex msn, ichat, icq, facebook mm mm.

adium skickar dock filer långsamt. Jag kör Microsoft messenger. Snabbt otroligt enkelt och det går fort att skicka filer.

adium skickar dock filer långsamt. Jag kör Microsoft messenger. Snabbt otroligt enkelt och det går fort att skicka filer.

Det tror jag dom har fixat nu i senaste updaten, för nu går det fin fint. Iallafall för mig.

Sweet! Då är det adium som gäller för mig med:P Men har för mig att felet var att microsoft inte ville släppa nån kod eller nått sånt?

aMsn funkar inte under SnowLeopard. Och Msn7 klarar ju fortfarande inte webkamera. Så nu ska jag prova Adium.

Är du ute efter att kunna använda webkamera är tyvärr Adium inte mycket att ha.

Det finns inget "komplett" IM-program på Mac ännu tyvärr. iChat är väl det mest kompletta men det funkar ju inte med msn-kontakter.

För webkameraanvändning rekommenderas Skype.

Tack för hjälpen.

När jag laddade hem aMsn härom dan funkade det inte.

Men dagens nedladdning funkar fint :-)

Hobbydiktatorn

Tja tänkte hoppa in i den här tråden. När jag gick över till mac så använde jag Microsofts urusla messenger för mac och letade sen efter ett alternativ och hittade då Adium som för mig fungerar toppen!

De två stora fördelarna är att man kan använda det med så många olika protokoll/tjänster (msn, jabber, gtalk etc.) samtidigt och att man kan få det att se ut nästan precis som man själv vill. Personligen en viktig sak då jag hatar fula användargränssnitt.

Mitt nuvarande problem är dock inte själva klienten utan det att MS MSN har blivit standard när det gäller instant messaging. Iallafall är det så bland de jag umgås med. Min stora önskan är dock att avsluta mitt Hotmail/Windows Live konto i total bojkott av företaget pyttemjuk. Tyvärr skulle ju (antagligen) detta innebära att jag helt tappar kontakten med mina vänner som inte kan tänka sig att använda något annat än messengerprotokollet. Bah! suck! Vad göra? Någon som tänkt mer på detta? Kommit fram till något?

Tack för svar - konstruktiva som inte så konstruktiva.

Tja tänkte hoppa in i den här tråden. När jag gick över till mac så använde jag Microsofts urusla messenger för mac och letade sen efter ett alternativ och hittade då Adium som för mig fungerar toppen!

De två stora fördelarna är att man kan använda det med så många olika protokoll/tjänster (msn, jabber, gtalk etc.) samtidigt och att man kan få det att se ut nästan precis som man själv vill. Personligen en viktig sak då jag hatar fula användargränssnitt.

Mitt nuvarande problem är dock inte själva klienten utan det att MS MSN har blivit standard när det gäller instant messaging. Iallafall är det så bland de jag umgås med. Min stora önskan är dock att avsluta mitt Hotmail/Windows Live konto i total bojkott av företaget pyttemjuk. Tyvärr skulle ju (antagligen) detta innebära att jag helt tappar kontakten med mina vänner som inte kan tänka sig att använda något annat än messengerprotokollet. Bah! suck! Vad göra? Någon som tänkt mer på detta? Kommit fram till något?

Tack för svar - konstruktiva som inte så konstruktiva.

Jo, du är nog inte den enda som vill överge msn helt. Men som du säger så använder dom flesta av ens vänner skiten. Det bästa vore väl om Apple släppte iChat till windows med eller nåt. Iallafall så är Adium helt klart bästa lösningen än sålänge.

Adium

Det kan du i princip ändra hur du vill ha det när det gäller utseendet. Sen kan du ha flera olika IM kopplade till ett konto. Ex msn, ichat, icq, facebook mm mm.

+1 :ThumbsUp:

Adium är den bästa!

Är du ute efter att kunna använda webkamera är tyvärr Adium inte mycket att ha.

Det finns inget "komplett" IM-program på Mac ännu tyvärr. iChat är väl det mest kompletta men det funkar ju inte med msn-kontakter.

För webkameraanvändning rekommenderas Skype.

Adium http://www.adium.im/

Är ett bra IM-program för de flesta förekommande IM-tjänster.

Det går att köra webcam om man skaffar en plugin som heter: MeBeam

http://www.adiumxtras.com/index.php?a=xtras&xtra_id=4959

aMSN http://www.amsn-project.net/download.php

eller

Mercury http://mercury.im/

funkar också att köra webcam med.

Mercury klarar dessutom av att ha flera MSN-konton inloggade samtidigt

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...