Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook max 10Mbit wifi?


gnorph

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 24Mbits uppkoppling och får den hastigheten via ethernetporten både på min linuxburk och tjejens macbook. När jag ansluter macbooken via airport kommer jag max upp i 10Mbit. Routern jag använder just nu är en d-link 500 någonting. Behöver jag ställa in någonstans i macen för att kunna utnyttja den fulla hastigheten? Kan det vara något med krypteringen?

MVH/ gnorph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken wlans-teknik du använder? .11n eller .11g?

 

Finns det en micro i närheten? (samma frekvensband som .11g och viss .11n, kan sänka ett helt wlan-nät när den går igång)

Bor du i ett hyreshus med många lägenheter? (många användare och många olika wlannät i samma byggnad kan störa ut varandra, testa byt kanal i någon inställningspanel och se om det blir bättre. Många kör med defaultkanal)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte router och får nu ut ca 24Mbit :D

Nu kommer följdfrågan vilken jag iof har postat i en ny tråd men.. Jag har en iphone som jag fortf inte får ut mer än ca 11Mbit på. Gissar att den använder b-standarden. Har du någon aning om var jag kan se detta och isf ändra till g-standard vilket den ska klara om jag förstått det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte router och får nu ut ca 24Mbit :D

Nu kommer följdfrågan vilken jag iof har postat i en ny tråd men.. Jag har en iphone som jag fortf inte får ut mer än ca 11Mbit på. Gissar att den använder b-standarden. Har du någon aning om var jag kan se detta och isf ändra till g-standard vilket den ska klara om jag förstått det rätt?

 

Den klarar inte så mycket mer än så. Min klarar som bäst ca 14Mbit men då får man sitta rakt framför routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...