Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ricoh med utbytbar optik och APS-C-sensor?


Hagman

Rekommendera Poster

Om detta rykte stämmer så har den potential att utklassa både Panasonic och Olympus. Jag har själv en Ricoh GRD II som jag är supernöjd med. Mekanik, optik och handhavandet är i systemkameraklass och kan knappt bli bättre. Även autofokusen är hyggligt snabb. Det enda som drar ner betyget är den lilla bildsensorn och avsaknaden av HD-video. Om den nu kommer med stor bildsensor så måste detta bli världens bästa kompaktkamera.

 

Läs mera på fotosidan och dpreview.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte kalla det för kompaktkamera, det är trots allt fortfarande en systemkamera.

 

Däremot är det ingen spegelreflexkamera (SLR), många verkar blanda ihop systemkamera och spegelreflexkamera.

 

Edit:

Läste att de själva kallar det för kompaktkamera i sitt pressmeddelande, men då borde det rimligen inte gå att byta optik på den heller. Såvida det inte är själva den kompakta formen på den eventuella systemkameran som gör att de kallar den för kompaktkamera. Då borde å andra sidan de större "kompaktkamerorna" inte kallas för kompaktkamera heller, då det är för stora för det... Oh well, det är väl en tolkningsfråga.

 

Annars ser jag väl det som såhär:

Kompaktkamera: en kamera utan utbytbar optik, oavsett storlek.

Systemkamera: en kamera där man kan byta ut optiken.

Spegelreflexkamera: en kamera där ljuset bryts med en spegel så att man kan se bilden genom optiken via en sökare. En spegelreflexkamera i sig behöver däremot INTE vara en systemkamera, då det finns sådana utan utbytbar optik (ex. Olympus E-10 och E-20).

 

 

Annars tror jag som du att det kan bli en mycket intressant kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ordet kompakt ska hänvisa till en fysisk storlek eller en viss funktion hos kameran kan man alltid diskutera. Om inte jag minns fel så fanns det några mellanformatskameror från Mamaya, Hasselblad och kanske Fuji där man inte kunde byta optiken på. Dessa kameror är större än många av dagens systemkameror.

 

Hur som helst så är GXR nu släppt och den har en minst sagt märklig konstruktion där man byter både bildsensor och processor ihop med optiken. Ganska smart att kunna ha en liten bildsensor så man kan få en kompakt långzoom under utflykter på semester och sedan byta till stor bildsensor och fast optik när man vill "finfotografera". Men det låter ganska dyrt att behöva köpa en ny bildsensor så fort man vill ha en ny optik.

 

DPreview har testat ett förexemplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är så dyrt system i alla fall då priset på bildsensorer faktiskt inte är så dyrt längre. Man kan ju t.ex. få en Canon eller Nikon systemkamera komplett med bildstabiliserande optik för under 5000:- Med Ricohs system så kan man få optik och bildsensor optimerade ihop och man slipper allt vad damm på sensorn heter.

 

Jag är klart sugen på en sådan då Ricoh:s kameror är grymt ergonomiska med alla knappar på rätt ställen samt att de är kända för att göra mycket skarp optik. Det är även ett stort plus att kunna få semesterkameran med zoom och liten sensor samt en seriös fast optik med större sensor än i 4/3-systemet i samma kamerahus så man slipper lära sig olika menysystem och var alla knappar sitter. Kanske tur att man inte köpte någon Olympus EP1 när den lanserades för Ricoh GXR känns som en betydligt bättre kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl dock att de tekniska delarna så som sensor och processor är det som utvecklas snabbast, medan optiken ligger kvar på samma nivå under tiotals år.

 

Visst, Ricohn känns kanske fräsch och nyskapande nu, men när man om ett par år börjar inse att tekniken den använder då är hopplöst föråldrad och man kanske vill uppgradera sig så måste man även byta ut sin optik... Istället för att bara byta ut huset och behålla sin gamla optik, som man gör på alla andra system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska vänta en version sen så är nog denna i min kameraväska! Jag tänker mer att jag vill ha en liten smidig kamera med normaloptik, tror denna är perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huset kostar 49800¥ (ca 3800 sek) på Yodobashi. 24-72mm objektivet får man för 39800¥ (ca 3000 sek).

Inte sååå blodigt, men prisvärt?

post-7395-1258067334.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huset kostar 49800¥ (ca 3800 sek) på Yodobashi. 24-72mm objektivet får man för 39800¥ (ca 3000 sek).

Inte sååå blodigt, men prisvärt?

 

 

Det betyder dock inte att de svenska priserna kommer att hamna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder dock inte att de svenska priserna kommer att hamna där.

Nej, inte skrev jag det heller. Men det ger en fingervisning om var priset kommer att hamna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl dock att de tekniska delarna så som sensor och processor är det som utvecklas snabbast, medan optiken ligger kvar på samma nivå under tiotals år.

 

Visst, Ricohn känns kanske fräsch och nyskapande nu, men när man om ett par år börjar inse att tekniken den använder då är hopplöst föråldrad och man kanske vill uppgradera sig så måste man även byta ut sin optik... Istället för att bara byta ut huset och behålla sin gamla optik, som man gör på alla andra system.

Jag förstår hur du tänker och kan delvis hålla med. Men om man tänker på vad som gör bra bilder så är det för de flesta inte att byta ut sin 3 år gamla bildsensor till en ny utan istället att köpa en bättre optik. Även optiken utvecklas och blir bättre med tiden och dessutom har många en förmåga att snåla på optiken i början av förståliga skäl. Så det är inte omöjligt att man ändå måste ha en vassare optik för att ha glädje en ny bildsensor. Men visst är det så att denna kamera inte är något för de som vill ha massor av optik och samtidigt har en begränsad budget utan snarare en liten lätt kvalitetskamera. Jag ser den snarare som ett billigare alternativ till en Leica X1 men ger dessutom möjlighet att kunna byta optik/bildsensor i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis varit på Fotomässan, där jag fick känna på Ricohn.

 

Mina intryck är att det är en otroligt välbyggd kamera. Displayen är också mycket trevlig. Men... autofokusen var otroligt långsam. En del människor har klagat på att Olympus E-P1 är långsam i AF, men jag upplevde denna kameran som betydligt långsammare.

 

Och priset. Killen från Ricoh sade att det totala priset om man vill ha hus, bägge objektiven samt sökaren skulle hamna på 19.500:-. Själv anser jag det vara alldeles för dyrt, en femtusen kronor lägre pris vore mer rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och priset. Killen från Ricoh sade att det totala priset om man vill ha hus, bägge objektiven samt sökaren skulle hamna på 19.500:-. Själv anser jag det vara alldeles för dyrt, en femtusen kronor lägre pris vore mer rimligt.

Vad anser du om priset för en Leica X1 för 21.200:- med sökare men med sämre ljusstyrka, inga extra objektiv och ingen möjlighet att byta optik? Jag tycker inte att priset på GXR är orimligt högt för jag tror att kameran är vassare än Panasonic/Olympus. Snarare Leicaklass är min gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leican är dyrare för att det står "Leica" på den. Den borde egentligen legat på omkring 10.000:-, men en del är villiga att betala mer för att det står just "Leica" på den. För övrigt ska den vara förvånansvärt kass, av vad jag har läst, så att jämföra Ricohn med den och kalla den för "Leicaklass" var inget positivt i detta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förövrigt någon kamera som bör jämföras med Leica så är det i så fall Panasonics GF1, då de sedan länge har tillverkat kameror åt Leica, medan Leica har tillverkat optiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panasonic gör bara leicas "billiga" kompaktkameror. LX1 har inget med panasonic att göra. Den byggs i tyskland osv, där av priset..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte läst så mycket om Leica X1 men utgick från att den nästan höll M-klass då den är en miniversion av M9 och att priset är minst sagt högt. Men visst får man betala en del för Leicaloggan. Det var det jag menade med att jämföra priset med Ricoh:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Som alla andra liknande "kompaktkameror" dp1-2, Pen osv så saknar denna en optisk sökare vilket är väldigt begränsande.

Den digitala sökaren som finns till Ricoh'n är helt kass. Släpig/ryckig och mycket blek i färger.

Annars verkar den välbyggd, tanken med en utbytbar sensor är god men gör ju grejerna ganska dyra. För samma peng får du ju nästan en Nikon D90 med kittobjektiv... Tror Ricoh'n kostade 5' för hus och objektiv 4-9000kr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panasonic gör bara leicas "billiga" kompaktkameror. LX1 har inget med panasonic att göra. Den byggs i tyskland osv, där av priset..

 

Du tror väl ändå inte på allvar att det är Leica som tillverkar elektroniken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com
Du tror väl ändå inte på allvar att det är Leica som tillverkar elektroniken?

 

 

Nä men dom väljer den.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror väl ändå inte på allvar att det är Leica som tillverkar elektroniken?

Men jag tror att de gör optiken och själva kamerahuset och det är det som är viktigt för den mekaniska kvalitén. Sen är det möjligt att det sitter samma elektronik i alla kameror och jag vet inte ens om Leican är rejält byggd även om jag hade gissat på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har Fotosidan testat GRX och jag hoppas verkligen att de får rätt när de skriver att: "Min gissning är att vi kommer att få se mycket av Ricoh GXR systemet under de närmaste åren."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Mina intryck är att det är en otroligt välbyggd kamera. Displayen är också mycket trevlig. Men... autofokusen var otroligt långsam. En del människor har klagat på att Olympus E-P1 är långsam i AF, men jag upplevde denna kameran som betydligt långsammare.

Tråkigt att höra. Snabbhet var Ricohs främsta säljargument för några år sedan, och de var mycket bra på det. Nu finns det ju en del starka konkurrenter på det. Trist om de bara släppt snabbheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag håller helt fullt med Kamera & Bild som skriver att det fattas en hyfsat ljusstark kompakt vidvinkel i en modul med en APS-C-sensor. Då skulle det kännas mera som Ricoh.

 

Sen om det är så att autofokusen är långsam så kan det bero på att det är makroobjektiv oftast har långsam autofokus då de har ett större område att fokusera inom. Jag är övertygad om att framtida moduler kommer vara snabbare då Ricoh historiskt sett gjort många snabba kameror.

 

De kanske väntar med den fasta vidvinkelmodulen tils de lyckats få Ricohkvalité på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tycker att det är en intressant idé men jag tror att det kommer att bli en flopp. Dels använder de olika sensorer CCD/APS-C CMOS, dels kommer utbudet av optik vara begränsat. Jag säger inte att något annat sätt är bättre, jag tycker lika illa om damm på sensorn som alla andra men jag tror att denna nisch är för snäv. De har heller ingen riktigt ljusstark optik, 2.5 som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Sinatora att det är märkligt att inte Ricoh har någon ljusstarkare glugg att erbjuda efter så här lång tid. Speciellt med tanke på att Ricoh är väldigt duktiga på optik. Däremot tror jag att systemet kommer att överleva då de ännu är ensamma i sin nisch. Det finns alltid folk som är beredda att betala för kvalité och en dammfri sensor. Jag förstår inte hur det kan vara en nackdel att de har olika storlek på sensorn? Det är ju en av de stora fördelarna med systemet, att man kan ha en specialanpassad sensor till respektive optik. Därmed kan de få mindre zoomar än vad t.ex. Panasonic och Sony kan erbjuda sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...