Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jaha, där tappade jag förtroendet för Apple..


ericfridell

Rekommendera Poster

Har efter en veckas användande av min 27" Imac hittat en död svart pixel. Visar sig när jag ringer till supporten att dom inte gör något åt detta då det itne är "deras problem" eller en garantisak. Han sa att jag själv får bekosta en reparation på en en vecka gammal dator?

 

 

***Förtydligade rubben***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du den på Apple store så har du ju två veckors öppet köp och kan lämna tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att det inte är så många skärmtillverkare som har nolltolerans mot döda pixlar, speciellt inte svarta. Hörde du om de skulle göra ngt om det blir fler (tror Dell har typ "x % av skärmen" eller ngt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Windows vet jag att det finns progam som om man har tur kan fixa trasiga pixlar.

Det funkar som så att man markerar området där den döda pixeln finns och sen blinkar programmet det området vilket tydligen kan få igång "döda" pixlar. Kanske finns det något motsvarande till Mac?

 

Har även hörs att man kan "massera" området lite försiktigt med ett finger, men det kanske är svårt på en iMac som har en hård glasskiva framför.

 

Annars är det oftast så att de flesta tillverkare har som policy att det måste vara många döda pixlar eller att några sitter tätt för att det ska räknas som en garantisak. Tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du den på Apple store så har du ju två veckors öppet köp och kan lämna tillbaka den.

 

Håller med, jag skulle satsa på att häva köpet.

 

Annars är det oftast så att de flesta tillverkare har som policy att det måste vara många döda pixlar eller att några sitter tätt för att det ska räknas som en garantisak. Tyvärr...

 

Precis, det är inte enbart Apple som är så utan alla dator/skärm-tillverkare har det som policy så ingen idé att tappa förtroendet för just Apple. Dock så förstår jag att när man betalar såpass mycket för en premium dator så är det väldigt surt när man upptäcker sånt.

 

Lycka till, hoppas du får problemet löst utan att det kostar dig något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det om man häver köpet när man handlat på Apples sida. Får man själv bekosta returfrakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare så är det i princip inga tillverkare som har 100% fungerande pixlar garanti. Dell hade krävt 6eller mer defekta pixlar för en ny skärm. Jag vet att samsung och eizo har det på nån serie, men det är ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra något so heter Jscreenfix som man kör via webläsare. Funkade tyvärr inte.

Har köpt datorn via butik så ska se vad som säger där... Det hade varit en ska om detta händer efter 1 år eller något. Men en död pixel direkt från kartong är halvintressant. Hade kanske haft överseende med det om det varit en billig laptop för 4-5.000. Men en ny mac för 16.500:- MÅSTE vara felfri när den kommer. Annars bör den bytas eller iaf. lagas kostnadsfritt oavsett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en död pixel på min MB det löste jag med att sätta putsduken man fick med mellan fingret och skärmen och sedan massera lite mjukt på skärmen och då försvann den och den har inte kommit tillbaka än, detta hända i början av sommaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går väl inte det på en iMac :-(

 

Har inte alla macs förutom vanliga macbook och air en glasskiva på skärmen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det igen, äm pixeln är svart, är den inte död då och den kommer inte kunna fixas. Och om den är vit så har den bara hängt sig, då kommer den så oftast fixa sig själv inom tid.

 

Eller är det typ tvärt om?

 

I alla fall så hade jag ett antal pixlar som hängt sig på min gamla skärm, efter några veckor hade de fixat sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra något so heter Jscreenfix som man kör via webläsare. Funkade tyvärr inte.

Har köpt datorn via butik så ska se vad som säger där... Det hade varit en ska om detta händer efter 1 år eller något. Men en död pixel direkt från kartong är halvintressant. Hade kanske haft överseende med det om det varit en billig laptop för 4-5.000. Men en ny mac för 16.500:- MÅSTE vara felfri när den kommer. Annars bör den bytas eller iaf. lagas kostnadsfritt oavsett problem.

 

Testa denna en stund... eller rätt länge...

 

http://www.apple.com/downloads/dashboard/s...s/pixelfix.html

 

Kan funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu har 2 veckors öppet köp hade jag bara lämnat tillbaka den och sedan köpt en ny direkt.

Tyvärr lite tidskrävande och kånkande men förhoppningsvis får du en ny som är ok annars är det bara att lämna tillbaka igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är extremt dyrt att göra skärmar med nolltolerans mot döda pixlar. Nu snackar vi exklusiva proffsskärmar där skärmen kostar mycket mer än din iMac och då utan medföljande dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Döda pixlar är en evighetsdiskussion och svaret är som alltid: det blir för dyrt att tillverka platta skärmar utan döda pixlar eftersom det skulle kräva en väldig hög kasseringsgrad från fabrik. Alla tillverkare resonerar likadant och är man missnöjd blir det upp till ens egna förhandlingsförmåga eller andra vägar såsom 14 dagars ångerrätt på internetköp och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på var den döda pixeln sitter.

Om det är i mitten av skärmen eller i närheten ska det inte vara nått problem

att få den utbytt av Apple.

Jag fick en ny skärm till min iMac fast garantin hade gått ut för tre veckor,

eftersom jag hade glömt att ta in den till butiken.

Det går att tala med Apple, men under förutsättning att man inte är arg och så.

Nu säger jag inte att du var arg eller skällde då du ringde,

men många gör det och då skiter det sig oftast.

 

Ring ingen och köpte du den över nätet kan det vara ytterligare ett skäl för åtgärd.

Men ta det piano bara. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Apple vill ta det som ett garantiärende har du bara ett alternativ kvar, och det är att lämna tillbaka datorn.

 

Det här med konsumenträtt är inte alldeles lätt, alltför krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN död pixel på en 27" skärm är absolut inom felmarginalen.

Om du vill ha nolltolerans skulle du, och alla andra, få betala mycket mer för en sån dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntprat. Självklart ska du kunna kräva en felfri skärm...

 

Apples 27" skärm består av 2,7 milj pixlar och en är trasig? Hur lyckas dom med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntprat. Självklart ska du kunna kräva en felfri skärm...

 

Apples 27" skärm består av 2,7 milj pixlar och en är trasig? Hur lyckas dom med det?

 

Anar jag en viss ironi i ditt inlägg? :fundersam:

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två veckors returrätt har du bara på beställda varor via den sk. distansavtalslagen. Så har du köpt den i butik så kan det blir ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det bara är att acceptera!

Själv haft en död pixel på en ny LED 24" skärm eller rättare sagt 2st av mina 3.. helt omöjligt nästan att få det utbytt!

Jag kan leva med det fast man stör sig ju... dock är väl det värsta när du säljer den då den första frågan kommer vara om den har död pixel och vem vill köpa en dator där man vet från början att en pixel är död, alternativet sänka sig rejält i pris!

 

Man borde få en kompensation i alla fall för man tappar ju värde direkt.. Om man nu inte vill bluffa på ngn en felfri skärm/dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...