Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som tycker Apple är knäppa!


silverarrow

Rekommendera Poster

Är det bara jag som stör mig på att Apple inte levererar en iMac 21,5" med 512 mb grafikkort? :sick:

Alltså, det går inte att ens att uppgradera till 512 mb. Jag störtvägrar att köpa en ny Mac. Blir det inte bättring byter jag till ZX81.

 

Är det många som tycker likadant så hojta till. Tillräckligt många så ska jag skicka ett mail till Apple med allas namn/alias.

 

Är det bara jag som tycker så lovar jag att aldrig skriva något mer här på forumet :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Har du frågat på Applestore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som stör mig på att Apple inte levererar en iMac 21,5" med 512 mb grafikkort? :sick:

Alltså, det går inte att ens att uppgradera till 512 mb. Jag störtvägrar att köpa en ny Mac. Blir det inte bättring byter jag till ZX81.

 

Är det många som tycker likadant så hojta till. Tillräckligt många så ska jag skicka ett mail till Apple med allas namn/alias.

 

Är det bara jag som tycker så lovar jag att aldrig skriva något mer här på forumet :galetglad:

 

På ett sätt håller jag med om att detta är ett befogat klagomål! Vissa vill helt enkelt inte ha en så stor skärm, men vill inte heller kompromissa på prestandan (vad jag förstått så är det inte någon som helst omöjlighet att få in ATI 4850 kortet rent storleksmässigt), och vissa har inte pats för en så stor skärm som 27'':aren faktiskt är, men de vill ha en mac med bra prestanda...

 

Skulle också gärna sett det som tillval på 21.5'' modellen, även i5 känner jag är befogat som tillval!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bokat min imac 27 på applestore här i Helsingborg, Men har börjat fundera på det där med ramminnet.

Jag har beställt ingångsmodellen utan tillval, hur mycket skillnad gör ramminnet för mig? Jag använder inte avancerade program, spelar inga spel. Bara dokument, photoshop, surfa och se på film...

Räcker 256mb ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bokat min imac 27 på applestore här i Helsingborg, Men har börjat fundera på det där med ramminnet.

Jag har beställt ingångsmodellen utan tillval, hur mycket skillnad gör ramminnet för mig? Jag använder inte avancerade program, spelar inga spel. Bara dokument, photoshop, surfa och se på film...

Räcker 256mb ram?

 

Du tänker nog lite fel nu va? Tror inte att de levereras med 256mb ram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det kvittar. MAn spelar inte spel på en mac ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det kvittar. Man spelar inte spel på en mac ändå.

 

Asch! Klart man spelar spelen på sin Mac.

 

Håller med att Apples tillvalsmöjligheter (BTO) är något konstiga. Ofta måste man välja modellen med stor skärm om man vill ha bästa möjliga prestanda. Inte bara på stationära modeller utan även på bärbara.

 

En klen tröst är att det var än värre för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radiozo - Finns inget fjantigare än att använda "man gör inte si eller så på en mac". MAN betyder i detta fall att DU inte gör si eller så på din mac. Sluta pracka på oss andra vad "man" ska göra på sin dator. Det går alldeles utmärkt att spela på sin mac, och fler och fler spel släpps i mac-versioner.

 

Det är befogad kritik ang. att det inte går att köpa en mindre version av datorn men med åtminstone nästan lika bra prestanda. Hade personligen gärna sett att alla nya iMacs skulle varit quad cores med riktigt bra grafikkort, och utifrån den grunden bygga på mer om man vill med minne, 1 GB grafikkort etc.

 

Jag tycker Apple är jättebra men ser givetvis vad de kan förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Självklart kan man spela spel på sin iMac, Blizzard släpper ju alla sina spel till både win och os x direkt. Att inte spela spel på en iMac borde då innebära att man måste köpa en mac pro vilket blir lite dyrt :)

 

Fler alternativ för de som vill spela spel på sin mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att värme är största anledningen till att man inte slänger in quadcores i 21-tummaren, det finns ju tillochmed möjlighet att få 27an med laptopdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det här är tyvärr svagheten i Apples utbud och beror på att Apple mycket hellre säljer en 27-tummare än en 21,5-tummare och därför gör toppmodellen till den iMac där det inte kompromissas med, men att man också betalar för något man kanske inte vill betala för.

 

En klen tröst är att Apple inte är ensamma om detta utan samma tankesätt genomsyrar det mesta annan teknik. Pc-byggandet är närmast undantantaget som bekräftar regeln.

 

Annars kan man alltid ha is i magen och vänta in nästa släpp av iMacar. Ny teknik har en tendens att introduceras i toppmodellen och vid nästa generation är gissningsvis i5 mer eller mindre standard. Däremot ska man räkna med att iMacen med den mindre skärmen alltid är sämre utrustad än den större. Så har det alltid varit och inget tyder på att detta kommer ändras i Apples modelltstrategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du frågat på Applestore?

 

ja, har pratat med Apple. Man skicka en förfrågan och få en offert, men då ska man upp i antal och det är inte säkert att det går ens då.

Hans första svar var att det inte går. Jag tycker att ledningen i Apple har tagit ett strategiskt dåligt beslut. De gapar över för mycket och vill styra en mot 27" (dyrare) om man vill ha 512mb. Det blir ingen ny Mac för min del i alla fall som det ser ut nu. OSX är bättre än Windows 7, det vet jag nu men för mig är Apples beslut mycket irriterade, inte kundvänligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog lite fel nu va? Tror inte att de levereras med 256mb ram...

 

Nej det gör jag inte: ATI Radeon HD 4670 graphics with 256MB, är det som följer med ingångs 27"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gör jag inte: ATI Radeon HD 4670 graphics with 256MB, är det som följer med ingångs 27"

Det är inte RAM som de 256MB betecknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

VRAM heter det, vad ni märker ord... Jag tror de flesta förstod vad personen menade.

 

Silverarrow: Minnet har av vad jag har förstått inte väldigt mycket med prestanda på grafikkortet att göra, om man jämför ATI Radeon HD 4670 med 256 MB så är det minst lika bra i spel som nVidia Geforce GT 130 i gamla iMacen. Sen kanske det beror lite på vad man gör, men minnet är inte allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VRAM heter det, vad ni märker ord... Jag tror de flesta förstod vad personen menade.

 

Silverarrow: Minnet har av vad jag har förstått inte väldigt mycket med prestanda på grafikkortet att göra, om man jämför ATI Radeon HD 4670 med 256 MB så är det minst lika bra i spel som nVidia Geforce GT 130 i gamla iMacen. Sen kanske det beror lite på vad man gör, men minnet är inte allt.

 

Ja, det är klart, de skulle stoppat utvecklingen när 16mb grafikkort kom, efter det har man ju ingen nytta av mer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Ja, det är klart, de skulle stoppat utvecklingen när 16mb grafikkort kom, efter det har man ju ingen nytta av mer.....

ATI 4670 är väl rätt långt fram i utvecklingen? Minnet är inte det kortet starkaste sida, men det har andra egenskaper som ändå gör det till ett bra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad som är bra eller dåligt kort tycker jag att Apple ska ge kunden fler valmöjligheter. Nu försöker de vara smarta och leda kunden till att köpa en 27"s värsting om man vill ha 51mb för inte ens den "vanliga" 27" iMac har 512 mb grafikkort. Nää...lumpet, de tror de tänkt till och ska vara duktiga försäljningsstrateger. Bara tragiskt enligt mig. Detta är för övrigt Apples stora svaghet generellt sett. Jag älskar OSX framför Windows men en sån här sak kan störa mig till max (om det inte redan framgått) ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad som är bra eller dåligt kort tycker jag att Apple ska ge kunden fler valmöjligheter. Nu försöker de vara smarta och leda kunden till att köpa en 27"s värsting om man vill ha 51mb för inte ens den "vanliga" 27" iMac har 512 mb grafikkort. Nää...lumpet, de tror de tänkt till och ska vara duktiga försäljningsstrateger. Bara tragiskt enligt mig. Detta är för övrigt Apples stora svaghet generellt sett. Jag älskar OSX framför Windows men en sån här sak kan störa mig till max (om det inte redan framgått) ^_^

 

Du har aldrig köpt en ny bil? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Oavsett vad som är bra eller dåligt kort tycker jag att Apple ska ge kunden fler valmöjligheter. Nu försöker de vara smarta och leda kunden till att köpa en 27"s värsting om man vill ha 51mb för inte ens den "vanliga" 27" iMac har 512 mb grafikkort. Nää...lumpet, de tror de tänkt till och ska vara duktiga försäljningsstrateger. Bara tragiskt enligt mig. Detta är för övrigt Apples stora svaghet generellt sett. Jag älskar OSX framför Windows men en sån här sak kan störa mig till max (om det inte redan framgått) ^_^

Köp en MacBook Pro med 512 MB grafikminne då, och fixa en extern skärm till. Men det grafikkortet är nog bra mycket långsammare än 4670.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en MacBook Pro med 512 MB grafikminne då, och fixa en extern skärm till. Men det grafikkortet är nog bra mycket långsammare än 4670.

 

Varför tittar man sig blind på just 512MB?

 

Mac Pro med en liten skärm till, vore väl det bästa alternativet då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Varför tittar man sig blind på just 512MB?

 

Mac Pro med en liten skärm till, vore väl det bästa alternativet då..

Menar det... 256 MB går lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad som är bra eller dåligt kort tycker jag att Apple ska ge kunden fler valmöjligheter. Nu försöker de vara smarta och leda kunden till att köpa en 27"s värsting om man vill ha 51mb för inte ens den "vanliga" 27" iMac har 512 mb grafikkort. Nää...lumpet, de tror de tänkt till och ska vara duktiga försäljningsstrateger. Bara tragiskt enligt mig. Detta är för övrigt Apples stora svaghet generellt sett. Jag älskar OSX framför Windows men en sån här sak kan störa mig till max (om det inte redan framgått) ^_^

Även om jag i princip kan hålla med dig så är det svårt att argumentera mot ett Apple som hela tiden ökar sin marknadsandel, som tjänar grymt mycket pengar och som har extremt lojala användare. Allt detta är ju varje företags våta dröm. Mao - Apple lyckas utan att tillfredsställa vissa (mindre) målgrupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med om att de borta ha släppt 512MB grafikkort till iMacen. (Minst)...

Grafikkorten är det enda själet till att jag inte har köpt en mac ännu..

 

Själv har jag en bärbar pc med NVIDIA 8600M GT 512MB som om jag inte minns helt fel ska finnas/fanns i Macbook Pro.. (Den dyraste modellen tror jag...)

 

Att de inte byter ut de "gamla" grafikkorten som ligger på 256MB (Delat!) minne är dumt då jag antar att de flesta som intresserar sig en aning inom spel som tillexempel WoW men endå vill ha en mac med kvalité köper en PC istället för en Mac särskilt nu när de säljer PCs med 1GB Grafikkort för billigare priser...

 

Det verkar som apple vill att "kunder" ska bestämma sig för den dyrare modellen av mac, men det känns endå som mac's specifikationer börjar halka efter lite :angry:

 

Och jag tycker att det borde finnas möjlighet till att få 512MB grafikkort till de billigare macarna - inte bara iMac utan även Macbook eller en dyrare version av Mac Mini

 

EDIT: Macbook och iMac borde inte få höjda priser pga grafikkort jag menar att de borde byta ut det gamla och in med lite nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...