Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan EJ läsa filer ur extern hårddisk


makaveli-

Rekommendera Poster

Hej, jag har dragit på mig ett problem eller kanske en stor sådan just för mig. Innan jag formaterade om hela min dator igår så sparade jag dokument och liknande på en extern hårdisk eftersom jag ville göra en helt clean återställning av SL(tidigare uppg.) men nu när jag försöker flytta tillbaka viktiga dokument filer m.m. utan att det funkar. Det är snarare att just den mappen inte går att läsa trots att jag har installerat två olika program(Macfuse, NTFS for Mac) för att ha tillgång till NTFS hårdiskar.

Så ser det ut när jag dubbelklickar på mappen:

bild1-798.png

 

och efter att jag har klickat på ok så dyker det upp ett nytt fönster:

bild2-201.png

 

Som sagt filerna går att läsa på en PC.

post-29732-1257349012_thumb.png

post-29732-1257349025_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Paragon NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har haft en del problem själv med min externa hd och för min del så löste sig det genom att högerklicka på mappen och kolla behörighet m.m.

 

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men det kanske är värt ett test.

 

mvh Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har dragit på mig ett problem eller kanske en stor sådan just för mig. Innan jag formaterade om hela min dator igår så sparade jag dokument och liknande på en extern hårdisk eftersom jag ville göra en helt clean återställning av SL(tidigare uppg.) men nu när jag försöker flytta tillbaka viktiga dokument filer m.m. utan att det funkar. Det är snarare att just den mappen inte går att läsa trots att jag har installerat två olika program(Macfuse, NTFS for Mac) för att ha tillgång till NTFS hårdiskar.

Så ser det ut när jag dubbelklickar på mappen:

bild1-798.png

 

och efter att jag har klickat på ok så dyker det upp ett nytt fönster:

bild2-201.png

 

Som sagt filerna går att läsa på en PC.

Om jag förstår saken rätt så dubbelklickar du på en MAPP och får som svar en dialog som säger att PROGRAMMET inte kan hittas? I så fall verkar det vara något fel på disken. Kör CHKDSK i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med att testa första tipset som jag fick, nämligen att installera Paragon NTFS. Efter installationen så får man starta om datorn men nu vägrar SL öppnas.

"No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Enda som dyker upp på skärmen vid uppstart. Vad är det för program, den verkar ha raderat min hårdisk :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet är löst, hårdisken var inte vald som startskiva och orskade tidigare problemet som jag skrev.

Åter till huvudproblemet, jag har provat att kontrollera behörigheten och då står det endast okänt.

CHKDSK hjälpte inte heller och det är inte så konstigt för att det är inget fel på hårdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar för trippel-post men jag har lindrat problemet. Det jag har gjort är att koppla in den externa hårdisken till en PC, som tidigare nämnt så läser den alla mina back-up filer och sedan skapar en mapp för att flytta över back-up filerna till den nya mappen.

 

Problemet löser sig inte helt när jag kopplar in hårdisken till min Mac, utan de går att läsa men alla filer går inte att flytta över och då dyker det upp så här när jag försöker flytta de filerna som vägrar. bild3-110.png

post-29732-1257438709_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CHKDSK hjälpte inte heller och det är inte så konstigt för att det är inget fel på hårdisken.

Kollade du efter trasiga sektorer också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade du efter trasiga sektorer också?

 

Nej, faktiskt inte och vet inte heller hur man gör :blushing: (minst 6års användning av Win.). Jag har svårt att se att det är något fel på disken eftersom den är inte särskilt gammal eller krånglat någon gång under min användningen fast det är bäst att få det undersökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, faktiskt inte och vet inte heller hur man gör :blushing: (minst 6års användning av Win.).

Från minnet (så det kan vara fel).

Högerklicka på disken-->Egenskaper. Klicka på fliken Verktyg. I mitten av fönstret finns det kontrollera skiva. Nytt fönster. Där finns det två kryssrutor. Kryssa i bägge. Klicka OK. Du får meddelande om att kontrollen kommer att utföras nästa gång du startar Windows.

Starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem på disken verkar det som.

Det var ju märkligt.

 

Använder du samma kabel när du kör disken på Windows som på Mac? (Det är inte alls ovanligt att kablar NÄSTAN fungerar.)

Kan du testa disken på en annan Mac? Hos en kompis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag inte någon annan Mac tillgänglig men jag har kommit på ett annat alternativ att flytta över filerna från

PC --> Mac och det är genom Dropbox. Det enda jag behöver hjälp med nu är att jag inte minns programmet som kunde föra över sina nuvarande filer från iPhone till iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag inte någon annan Mac tillgänglig men jag har kommit på ett annat alternativ att flytta över filerna från

PC --> Mac och det är genom Dropbox. Det enda jag behöver hjälp med nu är att jag inte minns programmet som kunde föra över sina nuvarande filer från iPhone till iTunes.

De menar ett baklänges iTunes?

http://www.fadingred.com/senuti/

Senuti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...