Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Voddler släppt för Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det stämmer inte riktigt, det är inte enbart för bredbandskunder. Men chansen är väl antagligen störst om man är bredbandskund. Jag har köat sen i våras om jag minns rätt och fick en för ca en månad sen.

nja jo, har man inte bredband så lär det inte fungera. Jag har uppfattat det som att under beta-stadiet är det bara bredbandsbolagets kunder som får invite. Skitsamma, voddler är idagsläget inget att ha. Även om vi tar bort vnet så tycker jag man har misslyckats rejält med användargränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Ytterberg
Har redan lyckats installera på min mac och PC, vnet körs i bakgrunden på båda maskinerna. Men vad innebär det exakt att vnet körs i "rooten". Är det hela en fråga om säkerhet? Man får väl ta smällen att vnet delar ut material i bakgrunden men kan det vara riskfyllt som det är för tillfället?

Problemet med att vnet ligger i root är att processen potentiellt får tillgång till hela datorn. I dagsläget betyder det att ifall kör du voddler på Macen har du lagt din dator i händerna på den person som programmerat klienten. I förlängningen kan man tänka sig att säkerhetsluckor gör det enklare att hacka datorn eller ta över den för zombienätverk, dos-attacker och liknande via vnet-servern. Framför allt eftersom processen är igång *hela tiden* så fort du har Macen på, även via exempelvis mobilt bredband. Och voddler har dessutom blivit utsatta för hackerattacker tidigare.

 

Hur det är med Windows-klienten har jag ingen aning om.

 

På sätt och vis är det okey att Voddler så här tidigt i utvecklingen tar till genvägar med programvaran Generalfelet företaget gör är att de inte informerar i förväg vad som installeras och vad du faktiskt utsätter datorn för. Utan man måste själv ta reda på hur det fungerar med att Voddlerklienten kan reservera upp till 13 gigabyte, att man blir konstant uppkopplad i Voddlers nätverket etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att vnet ligger i root är att processen potentiellt får tillgång till hela datorn. I dagsläget betyder det att ifall kör du voddler på Macen har du lagt din dator i händerna på den person som programmerat klienten. I förlängningen kan man tänka sig att säkerhetsluckor gör det enklare att hacka datorn eller ta över den för zombienätverk, dos-attacker och liknande via vnet-servern. Framför allt eftersom processen är igång *hela tiden* så fort du har Macen på, även via exempelvis mobilt bredband. Och voddler har dessutom blivit utsatta för hackerattacker tidigare.

 

Hur det är med Windows-klienten har jag ingen aning om.

 

På sätt och vis är det okey att Voddler så här tidigt i utvecklingen tar till genvägar med programvaran Generalfelet företaget gör är att de inte informerar i förväg vad som installeras och vad du faktiskt utsätter datorn för. Utan man måste själv ta reda på hur det fungerar med att Voddlerklienten kan reservera upp till 13 gigabyte, att man blir konstant uppkopplad i Voddlers nätverket etc.

Okej, tackar för klargörningen. Har märkt en annan skum sak (lite off topic kanske, men när vi ändå pratar om säkerhet). Min mac verkar "glömma av" vissa saker mellan användningarna. T.ex. kommer den aldrig ihåg att jag väljer "tillåt nätverksanslutning" när jag använder Spotify t.ex. Kikar man i brandväggsinställningarna har Spotify visst tillåtelse oavsett om jag klickar "neka" eller "tillåt". Även det lilla hänglåset som skall förhindra ändringar i systemet låser upp sig självt lite då och då. Det är för övrigt bara jag som använder min dator så det är ingen som fifflar rent fysiskt med den i alla fall. Det har varit så sedan jag köpte den för ca 6 månader sen. Jag vet inte vad jag skall göra, men jag antar att det bästa är att köpa SL och blåsa ur skiten en gång för alla och starta på ny krita.

Någon som har en idé?

 

Såg precis att jag uttryckte mig klantigt i föregående inlägg, jag menar Bredbandsbolagskunder inte bredbandskunder, vilket personen jag citerade också syftade på med bbb-kunder antog jag. Jag är själv inte bredbandsbolagskund och har testat Voddler i en månad ungefär så det är absolut ingen måste. Men som sagt, chansen är väl större om man är kund hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir alltid ombedd att återkomma nästa dag. :superirriterad: Nåja, det kanske är lika bra med tanke på ovan nämnda strulprogram.

 

post-528-1257193025.png

 

 

var får du upp detta? Alltså vilken URL för att prova regga sig varje dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte in på BBB's hemsida hemma på min dator. Den laddar helt enkelt inte :(

Fast å andra sidan så har jag ingen intel mac själv heller. Och med tanke på vad jag läst i den här tråden så ska jag nog ligga lågt ett tag till med Voddler.

 

Prenemurerar på Love Film i stället :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var får du upp detta? Alltså vilken URL för att prova regga sig varje dag?

Jag går till BBBs hemsida och loggar in, eller klickar på länken i det nyhetsmail jag fick angående Voddler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voddler verkar helt åt fanders! Både Entourage och aMsn lade av direkt då jag installerade eländet, vet inte om det hänger ihop men jag vill ha bort skiten.

Hittar tyvärr inte den nämnda uninstallfilen i Library... några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs resten av tråden så får du svaret. Det är inte det allra lättaste att avinstallera Voddler tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops. Nu kanske man har gjort ett misstag med att installera Voddler då. Är man ständigt uppkopplad mot Voddlers nätverk, eller bara när man har själva Voddlerprogrammet igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops. Nu kanske man har gjort ett misstag med att installera Voddler då. Är man ständigt uppkopplad mot Voddlers nätverk, eller bara när man har själva Voddlerprogrammet igång?

Ja ständigt uppkopplad verkar du vara. Första versionen köre vnet i root. Tror det finns en ny version då vnet körs under user istället. Kolla i aktivitetskontrollen, välj att se alla processer. Då kan du själv se när den är igång och om den körs nder root eller ditt eget konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade Voddler på frugans dator :rolleyes: i helgen.

 

Vi kunde se fem minuter på en film sedan stängde programmet av sig :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vi borde alla kontakta BBB och fråga när och om detta kommer att lösas. Min erfarenhet är att har man Mac så är inte BBB alltför ambitiösa. :superirriterad: Har själv aldrig haft en tanke på deras förra filmtjänst med SFs filmer, men den har vad jag vet aldrig funkat med annat än PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vi borde alla kontakta BBB och fråga när och om detta kommer att lösas. Min erfarenhet är att har man Mac så är inte BBB alltför ambitiösa. :superirriterad: Har själv aldrig haft en tanke på deras förra filmtjänst med SFs filmer, men den har vad jag vet aldrig funkat med annat än PC.

 

 

hørs det inte i namnet "SF Anytime" att det inte ær BBBs tjænst??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag antar att det inte åligger BBB att fixa med kompatibiliteten. Men det borde ändå ligga i deras intresse att få till stånd ändringar. När allt kommer omkring är det ju med BBB som kunderna har kontakt i första hand. Oftast när det handlar om såna här tjänster är det väldigt svårt, om inte omöjligt för privatpersoner att komma i kontakt med rätt folk på det ansvariga företaget. Telefonnummer och epostadresser finns väldigt sällan tillgängliga för allmänheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB lär ju inte bry sig ett skit om Voddler funkar på Mac eller ej, som kund hos BBB har man tillgång till tex BBC-News, men bara om man använder Internet Explorer, för att "Majoriteten av våra kunder använder den webbläsaren"

 

Idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett skitbra program! Testade en beta för mac innan den här versionen kom och med den funkade inte mycket, men nu tycker jag det funkar utmärkt. Jag har heller inte några problem med att jag är med och gör tjänsten bättre genom att "seeda", men förstår varför andra inte uppskattar det. Har inte haft några problem överhuvudtaget med buffring eller så heller.

 

Att det bara körs i helskärm är lite jobbigt, men samtidigt bra så man verkligen kollar på filmen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett skitbra program! Testade en beta för mac innan den här versionen kom och med den funkade inte mycket, men nu tycker jag det funkar utmärkt. Jag har heller inte några problem med att jag är med och gör tjänsten bättre genom att "seeda", men förstår varför andra inte uppskattar det. Har inte haft några problem överhuvudtaget med buffring eller så heller.

 

Att det bara körs i helskärm är lite jobbigt, men samtidigt bra så man verkligen kollar på filmen. :P

 

En grej kan ju vara att du seedar med din 3G telefon. Det kan bli dyrt det... eller så äter det upp dina fria Gb fort som ögat...

Grejen är ju att det ska vara användarna som bestämmer vem som ska använda deras uppkopplingar...

Men Voddler är generellt en bra idé. Det håller jag med om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej kan ju vara att du seedar med din 3G telefon. Det kan bli dyrt det... eller så äter det upp dina fria Gb fort som ögat...

Grejen är ju att det ska vara användarna som bestämmer vem som ska använda deras uppkopplingar...

Men Voddler är generellt en bra idé. Det håller jag med om!

Men så har jag ingen begränsning på mitt bredband och använder min macbook så för mig, precis som jag skrev, är det inget problem. Och jag är hellre med och hjälper tjänsten bli bra och säker än whinar på att den buffrar emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade nya klienten nu och då får man med ett program som heter "Voddlertray" (lägger sig även i menylisten). Med den kan man välja stop så slutar voddler seeda. Jag testade precis och nu finns ingen voddler-process i aktivitetskontrollen så den ligger inte där längre och maler på.

 

Dessutom kan man visst få mindre fönster om man trycker cmd + f!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan man visst få mindre fönster om man trycker cmd + f!

Gött! har de fixat det nu? i den förra versionen hade jag problem att skala om fönstret till 1080 på min tv. Då funkade det inte med cmd+f. Har du provat på tv'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att tråden fastnat på tekniken. Jag undrar hur det är med utbudet, kvalitet och om allt flyter på bra.

Det har sagts att Voddler är filmens Spotify och den är ju fantastisk. Spotify är snabbt, massor med musik.

 

Hur är det med Voddler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött! har de fixat det nu? i den förra versionen hade jag problem att skala om fönstret till 1080 på min tv. Då funkade det inte med cmd+f. Har du provat på tv'n?

 

Vad är det för fpl du flyger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött! har de fixat det nu? i den förra versionen hade jag problem att skala om fönstret till 1080 på min tv. Då funkade det inte med cmd+f. Har du provat på tv'n?

 

Ja, jag kopplar in teven, trycker på skärmdubblering och sen startar voddler och så är det färdigt. Har inte behövt pilla med några inställningar eller så.

 

 

gorancarlsen: Utbudet är inte särskilt stort, men jag läste att dom slutit avtal med både Disney och Dreamworks så förhoppningsvis bättras det väl på. Det är inte så man kan bara köra Voddler för filmtittande, men det är ju ett kul komplement.

 

Nu med nya versionen har jag dock problem, något jag läst att ganska många har, nämligen att man startar en film, den kör igenom reklamen och sen hamnar man i menyn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kopplar in teven, trycker på skärmdubblering och sen startar voddler och så är det färdigt. Har inte behövt pilla med några inställningar eller så.

 

 

gorancarlsen: Utbudet är inte särskilt stort, men jag läste att dom slutit avtal med både Disney och Dreamworks så förhoppningsvis bättras det väl på. Det är inte så man kan bara köra Voddler för filmtittande, men det är ju ett kul komplement.

 

Nu med nya versionen har jag dock problem, något jag läst att ganska många har, nämligen att man startar en film, den kör igenom reklamen och sen hamnar man i menyn igen.

 

Menar du att det har tillkommit ett fel som inte fanns förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...