Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Voddler släppt för Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Och BBB-kunder som jag kunde förstå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och BBB-kunder som jag kunde förstå

 

ja den har jag fixad...intelmac kräver lite mer förberedelser dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mejlat någon person på Voddler angående vnet? Dela gärna med dig av svaret då du fått någon feedback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voddler installerar, utan att fråga, en server (vnet) som körs i bakgrunden som root även när Voddler inte är igång. Tänker inte röra Voddler igen förrän de förklarar varför de gör detta.

 

Hittade du hur man tog bort vnet?, jag kollade aldrig vart den installerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luskade ut att den låg i

 

/usr/bin/vnet och är 5mb stor

 

Dom tröttnade väl på all kritik eftersom dom stängde forumet tidigare ikväll.

En uninstaller skulle uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting som du har sett på delas sedan ut till andra via p2p nätverk, det är just det som är grejen, ju fler som tittar på filmer via voddler ju bättre fungerar det, om du inte vill dela med dig av det du sett gratis så kan du inte använda voddler.

 

Låter som en helt ok deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Voddler baseras på teknik som liknar fildelning. Istället för att pumpa ut filmerna om och om igen till varje tittare distribueras de mellan klienterna och jag gissar att vnet-processen är en del av detta.

 

Men att den är igång konstant i bakgrunden och på root-nivå är inte alls bra. Dessutom prövade jag att avsluta processen med Aktivitetskontroll och då kommer den att återsstartas av launchd. Jag kan alltså inte av bli med skräpet. :armskeptisk:

 

För mig pendlar vnet mellan 1 till 5% av processoraktivitet även fast klienten inte är igång. Den skickar data in och ut över nätverket. Tittar man i Systemloggen återkommer också ständiga referenser till Users/christoffernordvall och vad som verkar vara en lista över aktiva klienter.

 

Det finns så mycket som är fel med allt detta att jag inte kan råda någon att installera voddlerklienten i dagsläget!

 

Tyvärr finns ingen avinstallerare ifall det redan är gjort utan man måste spåra alla delar manuellt via terminalen eller köra en arkivera/installera av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo launchctl unload /Library/LaunchDaemons/vnet.plist

 

Har inte sett några spår av vnet sedan dess, trots omstarter av OS X.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Okey. Via idg:s kommentarer (skönt att de används till något vettigt ;) ) framgår som följer att shellscript uninstallVoddler.sh läggs i Biblioteks-mappen direkt på hårddisken. Där finns terminalkommandona som tar bort vnet-servern.

 

Markera den filen o Finder och välj kopiera (cmd-c)

Starta Terminal (ligger i mappen Program/Verktygsprogram)

Klistra in (cmd-v)

Tryck enter

Slå ditt lösenord följt av enter. (inget syns på skärmen när du skriver)

 

Det kommer en rad felmeddelanden men de hör till.

 

Snabbvägen för er som är terminalvana är förstås:

/Library/uninstallVoddler.sh

 

Först prövade jag att manuellt radera usr/bin/vnet men det var ett misstag eftersom systemloggen då pumpas med felmeddelanden var 10:e sekund. :cry:

 

Voddler-klienten i Programmappen behövde jag radera sedvanligt mot papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör som beskrivs ovan så får jag följande:

 

"Password:

jens is not in the sudoers file. This incident will be reported.

 

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss

or the deletion of important system files. Please double-check your

typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

 

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

 

Password: "

 

och vnet finns kvar! :(

 

vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo launchctl unload /Library/LaunchDaemons/vnet.plist

 

Har inte sett några spår av vnet sedan dess, trots omstarter av OS X.. :)

 

Funkade det inte att köra detta då för er som inte får väck filen med script osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade det inte att köra detta då för er som inte får väck filen med script osv?

nix, men en ominstallation av SL och lite time machine... så var det bort. Aldrig mer Voddler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om Windows-versionen har samma problem? Har man ändå skiten på datorn får man väl utnyttja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om Windows-versionen har samma problem? Har man ändå skiten på datorn får man väl utnyttja det.

vnet finns där med....då ner till höger på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som skulle vilja dela med sig av en invite, eller berätta hur jag kan få en? För jag har väntat i evigheter på en... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som skulle vilja dela med sig av en invite, eller berätta hur jag kan få en? För jag har väntat i evigheter på en... :(

 

Det går tyvärr inte att invita ngn, för tillfället. om du skrivit upp på att du vill ha så kommer det ett mejl efter ett tag så att man blir medlem.

 

så här står det på deras sida

 

Can I invite my friends to Voddler?

Not at this time. We have a great number of people standing in line for an invite and we wouldn´t feel right about letting other people ahead of them. /quote]

 

förresten så är tjänsten ganska dålig just nu med ett väldigt litet utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte att invita ngn, för tillfället. om du skrivit upp på att du vill ha så kommer det ett mejl efter ett tag så att man blir medlem.

 

så här står det på deras sida

 

Can I invite my friends to Voddler?

Not at this time. We have a great number of people standing in line for an invite and we wouldn´t feel right about letting other people ahead of them.

 

förresten så är tjänsten ganska dålig just nu med ett väldigt litet utbud.

Okej, men man vill ju testa ändå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som skulle vilja dela med sig av en invite, eller berätta hur jag kan få en? För jag har väntat i evigheter på en... :(

 

bara för bbb-kunder. (går säkert på ip-nummer också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok om det fungerar så när man har Voddler igång, men när jag stänger av Voddler så vill jag inte ha en tjänst igång i bakgrunden.

instämmer! (helst utan root då också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan lyckats installera på min mac och PC, vnet körs i bakgrunden på båda maskinerna. Men vad innebär det exakt att vnet körs i "rooten". Är det hela en fråga om säkerhet? Man får väl ta smällen att vnet delar ut material i bakgrunden men kan det vara riskfyllt som det är för tillfället?

 

MVH Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för bbb-kunder. (går säkert på ip-nummer också)

Det stämmer inte riktigt, det är inte enbart för bredbandskunder. Men chansen är väl antagligen störst om man är bredbandskund. Jag har köat sen i våras om jag minns rätt och fick en för ca en månad sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...